בית המשפט למשפחה בירושלים הכריע לאחרונה בסכסוך משפחתי שבו היו מעורבים בעלי משק במושב ושני ילדיהם, ונסוב על השאלה מי יהיה "הבן הממשיך" שיקבל את הזכויות בנחלה. בהתאם לרצון ההורים פסקה לבסוף השופטת אורלי שמאי-כתב כי הזוכה יהיה הבן, אף שאחותו ובעלה מונו לבנים ממשיכים כבר בשנות ה-80.
לטענת ההורים, מינוי בתם ובעלה ב-1987 נעשה רק על מנת לאפשר להם להקים בית במשק שלוש שנים אחרי נישואיהם. לדברי ההורים, רצונם מאז ומתמיד היה למנות את בנם כבן ממשיך, והם כתבו זאת בצוואות שלהם, אלא שהיותו חבר קיבוץ באותה תקופה סיכל זאת.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהגישו ההורים והבן נטען שכיום – לאחר גירושיו ומעברו לגור בנחלה – הוסרה המניעות לרשום אותו כבן ממשיך, אלא שהבת ובעלה מסרבים לשתף פעולה עם תהליך העברת הזכויות ומכאן הצורך במעורבות של בית המשפט.
מנגד טענו הבת ובעלה שמינויים היה בגדר התחייבות בלתי חוזרת מצד ההורים ואין מקום לבטלה. לגרסתם הייתה אמנם כוונה מצד ההורים למנות את אחי האישה כבן ממשיך, אלא שנוכח חברותו בקיבוץ הוחלט סופית שהם יהיו אלה שיסעדו אותם בזקנתם ויקבלו את המשק לאחר מותם.
אבל השופטת שמאי-כתב דחתה אותם. היא ציינה שלאורך השנים נחתמו כמה הסכמים בין הצדדים המלמדים על כוונת ההורים למנות דווקא את בנם כבן ממשיך, ואילו מינוי הבת ובעלה נעשה זמנית ולצורך בניית ביתם בלבד.
כך למשל, בהסכם מ-2004 נכתב ש"מוסכם בין כל הצדדים כי אם הבן יתגרש מאשתו, יעזוב את הקיבוץ ויעבור לגור במושב – יחתמו הבת ובעלה על כתב ויתור לטובת הבן על זכויותיהם כבנים ממשיכים במשק".
בפסק הדין צוין כי מעיון בצוואות ההורים עולה מפורשות שכל אחד מהם מעוניין שבנם יהיה הבן הממשיך ויירש את הזכויות בנחלה. לפיכך, כוונתם האמיתית הייתה להעניק לבת את המשק בנאמנות וכפיקדון בלבד אם תוסר המניעות למינויו.
"הנה כי כן, צירוף כל המקובץ לעיל מובילני לכדי מסקנה ברורה שלא מותירה מקום לספקות, כי ההסכמות שבין הצדדים והכוונה המשותפת של הצדדים, לאורך כל השנים, היו כי לאחר פטירתם של ההורים, הזכויות שהיו שייכות להורים תהיינה שייכות לבן ואילו זכויות הנתבעים מצומצמות לבית אותו בנו בנחלה, וזאת בלבד", סיכמה השופטת.
היא הורתה על אכיפת ההסכם מ-2004 באופן המבטל את רישום הבת ובעלה כבנים ממשיכים 37 שנה אחרי שנרשמו כך. על מנת שלא להעצים את הסכסוך בין הצדדים, השופטת לא פסקה הוצאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד אופיר עוזרי • ב"כ הנתבעים: עו"ד אבשלום סריאל • עו"ד אורלי קורוליה חגאג עוסקת בנחלות ומשקים במושבים • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין