מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל המוני ישראלים סובלים מקשיים רבים. בין אם אלה המפונים מהדרום והצפון, שנאלצו לעזוב את בתיהם וגם את העבודות שלהם, או בעלי עסקים, שלא יכולים לפתוח את העסק, או שהעבודה פחתה לאור המצב - וכתוצאה מכך הם נפגעו כלכלית.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומנהל מס רכוש במשרד האוצר אמיר דהן, התארחו באולפן ynet, ובין השאר ענו והסברו מה הפיצויים שמגיעים למי שנפגעו.
אתם שואלים הם עונים שר האוצר ומנהל מס רכוש באולפן חלק א'
(צילום: שמוליק דודפור)

סמוטריץ': "החלטנו לתת מענק נוסף למפונים"

שר האוצר הסביר מה הוא והמשרד עשו מתחילת המלחמה עבור המפונים והעסקים: "מלחמה היא אירוע מאוד מורכב. תחשבו מה זה לפנות 180 אלף איש מהבתים. במלחמת לבנון השנייה מפונים ישנו באוהלים של גאידמק כי לא הייתה מדינה. ואנחנו מההתחלה עם התושבים. תחשבו מה זה לתת שירותי חינוך לילדי קריית שמונה, שמפוזרים בכל הארץ. אני חושב שבסוף המדינה התעשתה ונותנת מענה.
"שאלו אותי אם תושב בארי מוצא את עצמו עטוף 360 מעלות? כמה שלא נעטוף אותו, קשה לו, ואני מקבל את הביקורת הזאת. התפקיד שלי הוא כל הזמן להשתפר ולתת מענה לכולם. החלטנו השבוע לתת נגלה נוספת של מענק למפונים בנוסף ל-1,000 שקל שנתנו לכל מפונה בתחילת המלחמה.
"שבוע וחצי אחרי תחילת המלחמה שמנו מתווה לעסקים לכל המשק, לא היה משהו כזה במדינה. יותר טוב מהקואליציה. לקח עוד קצת זמן כדי לשפר אותו ולהגיע להסכמות עם כולם. תוך חודש מתחילת המלחמה החוק הזה עבר, ומשלשום עסקים יכולים כבר להגיש בקשות לפיצויים. אתם צודקים, יש בעיות בירוקרטיות ואנחנו מנסים לשפר".
על השאלה מדוע תושבי אשקלון שיש להם ממ"ד אבל לא באמת יכולים לגור בעיר כי היא לא חזרה לשגרה ומופצצת בצורה מסיבית, אמר סמוטריץ': "על פי החוק אנחנו יכולים לממן אנשים שהתפנו בהחלטה של מערכת הביטחון. אין מספיק חדרי מלון במדינת ישראל. השאלה היא איפה אתה שם את הגבול? הקריטריונים מחייבים אותנו להיצמד להנחיות של מערכת הביטחון. יש לנו בעיה כזאת בנוסף לדרום גם בצפון. כל קריטריון שאתה קובע יש תמיד מישהו שלא מקבל. אין לי סמכות לדלג על הקריטריונים, אבל יש בזה היגיון. מצד שני, אנחנו כן מצליחים לעשות, כמו למשל להעביר תקציבים לרשויות המקומיות כדי שהם ישלמו לתושבים.
"תחשוב שהמשפחה שלי בקדומים חוששת מהמצב ומתפנה. לדבר הזה אין סוף? בגלל זה יש צה"ל ומערכת הביטחון שמחליטה. מהיום הראשון אמרתי שמשרד האוצר ישכור את כל חדרי המלון בישראל". אמיר דהן, הוסיף: "באשקלון מה שהשר יכול היה לעשות זה להגדיר אותו כיישוב ספר, וזה נותן לעסקים יותר פיצויים. האוצר בעט בכללים. אשקלון היום הוא יישוב ספר לכל דבר, כמו שדרות".
אתם שואלים הם עונים שר האוצר ומנהל מס רכוש באולפן חלק ב'
(צילום: שמוליק דודפור)

"בניגוד לקורונה, מבחינתו הגדרת עסק חדש היא חודש מלפני המלחמה"

לגבי השאלה מה קורה עם פרלינסרים, לאו דווקא כאלה שגרים ביישובים שפונו, ובגלל המצב לא הייתה להם פעילות. האם הם זכאים לפיצוי? אמר דהן: "זה מה שנקרא עסקים, שבדרך כלל מקבלים תשלומים בשוטף פלוס. בדרך כלל הם לא רואים את הפגיעה באוקטובר, מה שהם הכניסו באוקטובר זה בדרך כלל פעילות שהייתה להם בחודשים קודמים. אז כבר בתוך החקיקה הכנסנו פתרונות לעסקים מהסוג הזה של שוטף פלוס, שסתם לדוגמא אם הוא מדווח למע"מ לפי חד-חודשי, אז הפגיעה של אוקטובר תימדד לפי חודש נובמבר 2022 מול נובמבר 2023, ולא אוקטובר 2022 מול אוקטובר 2023, כי אנחנו יודעים שמה שהוא קיבל החודש הזה זה בעצם תקבולים של חודש קודם, אז כבר הפקנו לקחים מהקורונה והכנסנו את זה לתוך החקיקה וההוראות וההנחיות, זה כבר קיים.
"כמו כן, בקורונה, שהחלה במרץ 2020, עסקים שנפתחו עד ה-31 בדצמבר 2019 נקראו עסקים שזכאים לקבל פיצוי. ז"א אם פתחת בינואר פברואר לא היית זכאי. באירוע הזה גם עסק שנפתח בספטמבר 2023, חודש לפני הלחימה, יהיה זכאי לפיצוי, לפי חישוב ממוצע מהרגע שהוא נפתח".
על סוגיית התשלום למילואימניקים, אמר שר האוצר: "אז קודם כל הם מקבלים מענק של 1,100 שקלים להוצאות מיוחדות, ואם הוא גם הורה לילדים אז עוד 2,000 שקלים כדי שאשתו לא תצטרך לדאוג עכשיו לענייני בייביסטר ותוכל גם לחזור לעובדה. יחד זה למעלה מ-3,000 שקלים. כמו כן, נניח שהמילואימניק הוא סטודנט, או מובטל, עד היום תקבולי המילואים היו 215 שקלים ליום. הגדלנו עכשיו בחקיקה את התשלום ל-300 שקלים ליום. זה אומר שהמינימום תגמול למילואים מגיע בערך ל-9,500 שקלים. זה המינימום, עוד לפני כל המענקים".
1 צפייה בגלריה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
תיעוד מוכנות מערך המילואים ללימה
מילואימניקים
(צילום: דובר צה"ל)
מירי מנשה, שפונתה מביתה בעפולה, שאלה מדוע קיבלה מקדמה של 3,000 שקלים בלבד בזמן שהיא מרוויחה כעצמאית כ-15,000 שקלים בחודש? על כך אמר מנהל מס רכוש באוצר כי "משהו לא הגיוני עם המספרים, אנחנו נדבר איתה, כי הערכנו לתושבים מהיישובים שפונו פגיעה של מעל 80%, והמקדמה שקיבלה היא הרבה פחות מזה". סמוטריץ' הוסיף: "היא מגיעה מיישוב שפונה ואמורה לקבל בסופו של דבר 100% פיצויים".
הרן כסלו, שפונה מקיבוץ בארי, סיפר שהוא ומשפחתו עזוב יחפים, חסרי כל מהקיבוץ והחליטו שלא לגור במלון אלא למצוא לעצמם פתרון עצמאית. הובטח להם סיוע ועד עכשיו לא קיבלו שקל. חיים כרגע מעזרה של אזרחים, חסכונות, כספים של המשפחה, תלושי מזון.
סמוטריץ': "מי שפונה עצמאית יקבל את הכסף החל ממחר. הודענו מראש שהכספים יועברו ב-22 בנובמבר. צריך לזכור שזו מערכת לא פשוטה, שאמורה לראות מי זכאי ומי לא. מי נמצא בבית מלון ומי לא. 18,000 שקל לחודש זה מינימום הפיצוי למשפחה (200 שקל למבוגר, 100 שקל לילד), יש משפחות עם הרבה ילדים שגם יקבלו 30 אלף שקלים. חשוב לי להדגיש שקיבוץ בארי קיבל 2 או 3 מיליון שקל לצרכים האישיים של התושבים. לא עשינו קריטריונים בנוגע אליהם. נתנו למזכיר הקיבוץ דרך מנהלת תקומה את הכסף, ושייתנו לתושבים מה שהם צריכים, אם זה משקפיים, נעליים, ספרי לימוד, וכו'. מכבר לזה דחפנו מאות מיליוני שקלים למועצות והרשויות בדרום כדי לתת את אותו מענה. מנהלת תקומה עובדת, מתוקצבת, ועם הרבה מאוד אנשים".
פורסם לראשונה: 10:26, 21.11.23