מתקפת הפתע המזעזעת של חמאס ב־7 באוקטובר הותירה את כולנו המומים, גם את שוק הנדל"ן. בשבועות הראשונים למערכה בעזה משרדי המכירות בשוק, שגם כך היה בקיפאון בעקבות העלאות הריבית ומחירי הדירות הגבוהים (שבינתיים הספיקו מעט לרדת, לראשונה זה חמש שנים), היו ריקים. לפי נתונים ראשוניים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, חודש אוקטובר צפוי להציג שפל בעסקאות, וזה כמובן לא מפתיע. עם זאת, כמה שבועות לאחר מכן, כאשר ישראל החלה להיכנס למעין "שגרת מלחמה", גם רוכשי הדירות חזרו לחפש אחר המוצר ההכרחי – ובתוכם וביתר שאת גם תושבי חוץ.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
העלייה המטאורית בגילויי האנטישמיות במדינות רבות לא הותירה את יהודי העולם אדישים, וגורמים בענף הדיור מזהים התעניינות מוגברת ברכישת דירות בישראל. דוח שפירסמה הממשלה יחד עם ההסתדרות הציוניות העולמית והסוכנות היהודית מעלה כי מתחילת המלחמה נרשם זינוק של 1,180% בתקריות אנטישמיות, ולדברי יזמים ומתווכים ששוחחנו איתם, רבים מרוכשי הדירות הפוטנציאליים מחו"ל ככל הנראה נערכים לעלות לארץ, וגם אם לא ממש לעלות, רוצים איזשהו עוגן בטוח להימלט אליו אם יהיה צורך.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
חיפה והצפון
חיפה והצפון
רבים מהרוכשים נערכים לעלות לישראל
(צילום: Shutterstock)
לדברי הרב יהושע פס, מייסד־שותף ומנכ"ל ארגון "נפש בנפש" המסייע לעולים, "מאז 7 באוקטובר אנו רואים זינוק משמעותי בהתעניינות בעלייה לישראל בקרב יהדות צפון אמריקה, עם גידול של מעל 100% בבקשות לפתיחת תיקי עלייה – כמות כפולה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. למרות הקושי שאנו חווים כאומה, יש גם התרגשות בלהיות עדים בשני העשורים האחרונים, מאז שארגוננו נוסד, איך פעם אחר פעם בתקופות מאתגרות יש גידול משמעותי בהתעניינות בעלייה, ויהודים שישבו על הגדר בוחרים לעלות ארצה".
רועי קנר, מנכ"ל קבוצת מונטיפיורי נדל"ן, המתמחה בשוק היוקרה ובעבודה עם תושבי חוץ ועולים חדשים, מגדיר את מה שקורה בחודש האחרון בגזרת תושבי החוץ והעולים החדשים כ"לא פחות ממדהים". קנר: "ממצב של קיפאון כמעט מוחלט בשבועיים הראשונים ללחימה, כיום הצוות שלנו מתמודד עם הצפה של פניות מיהודים מרחבי העולם, שמבקשים לרכוש נכס בישראל ויפה שעה אחת קודם. הקמנו חמ"ל במשרד ואנחנו עובדים שבעה ימים בשבוע מסביב לשעון. רק בשבוע החולף קיבלנו הצעות לרכישה של נדל"ן בארץ מצד תושבי חוץ ועולים חדשים בהיקף של יותר מ־200 מיליון שקל. ההצעות כללו דירות יוקרה בקו ראשון לים ודירות באזורי הביקוש, הצעות לרכישת שני בניינים שלמים ליד הים בתל־אביב, ואף הצעה לרכישת כל הדירות שאנחנו משווקים בפרויקט מגורים בשדרות רוטשילד 101 בתל־אביב. כמו כן, אנחנו מראים נכסים למקורבים ולעורכי דין של לקוחות שלהם מחו"ל, שקיבלו אישור מהלקוחות לבקר ואף לרכוש נכס מבלי שהקונים יצטרכו להגיע אליו פיזית.
5 צפייה בגלריה
רועי קנר, מנכ"ל קבוצת מונטיפיורי נדל״ן
רועי קנר, מנכ"ל קבוצת מונטיפיורי נדל״ן
רועי קנר. מקיפאון - להצפה
(צילום: מהאלבום הפרטי)
"לקוחות מחו"ל אומרים לנו לא פעם שעל אף שהמדינה במלחמה, הם ירגישו הרבה יותר בטוחים כאן מאשר במדינות שבהן הם חיים, משום שכאן יש צבא ומשטרה וכיפת ברזל שתגן עליהם, בעוד ששם הם מרגישים כיום בעיקר תחושה של איבוד שליטה ואדישות מצד השלטונות כלפי תקריות אנטישמיות, שזינקו במאות אחוזים. נראה שהמלחמה גם חיזקה אצלם באופן משמעותי את הקשר לישראל, ואנחנו צופים שבסיום הלחימה יהיו גלי עלייה לארץ במספרים שטרם הכרנו. זה מחמם את הלב".
קנר מוסיף כי לא רק שוק היוקרה לרכישה נהנה מעלייה בביקושים מצד תושבי חוץ - גם שוק היוקרה לשכירות ממשיך לרכז עניין בקרב יהודים מרחבי העולם. "בשבוע שעבר השכרנו לתושב חוץ דירה בקומות הפנטהאוז של מגדל מאייר בשדרות רוטשילד בתל־אביב תמורת כ־100 אלף שקל בחודש", הוא חושף. הדירה עצמה מוצעת למכירה בלא פחות מכ־42 מיליון שקל. "היה לנו אתגר כפול: איתור שוכר איכותי ומתאים שיכול לעמוד במחיר השכירות; והשכרת הדירה תוך כדי המלחמה, שבכל זאת השפיעה תחילה על שיקול דעתו של השוכר, ששם את העסקה ב'הולד' לזמן מה. לשמחתנו, לבסוף החליט לשכור אותה".
מדובר בדירה בשטח של כ־215 מ"ר, שעברה שיפוץ נרחב ומגיעה עם רמת המפרט הגבוהה ביותר, כולל שלוש סוויטות מרווחות עם ארונות וחדרי רחצה צמודים, ממ"ד, ריהוט חדש ויוקרתי מאיטליה, מוצרי חשמל ברמה הגבוהה ביותר, שני מקררי יין, מטבח שף, בר, ג'קוזי, מטבח חוץ, מערכת בית חכם משוכללת, שתי חניות, שני מחסנים, וגולת הכותרת - נוף לים ולעיר כמעט מכל חלקי הדירה, כולל מרפסת של כ־45 מ"ר. השוכר ייהנה גם משירותי המגדל, שכוללים בריכה, ספא, חדר כושר, חדר יין ושמירה מסביב לשעון.
5 צפייה בגלריה
דירה במגדל מאייר בתל אביב, שמושכרת ב-100 אלף שקל
דירה במגדל מאייר בתל אביב, שמושכרת ב-100 אלף שקל
הדירה במגדל מאייר
(צילום: מיכל קראוס)
גם האדריכל דן ישראלביץ, בעלי משרד ישראלביץ אדריכלים המתמחה בתכנון בתי יוקרה, אומר שבשבועות האחרונים הוא מקבל פניות רבות לבניית בתי יוקרה מצד יהודים מחו"ל. ישראלביץ: "אווירת אי־הוודאות שהייתה פה עוד לפני המלחמה, בעקבות הכאוס שגררה הרפורמה המשפטית, כמעט הקפיאה את שוק נדל"ן היוקרה, אבל בשבועיים האחרונים אני בהחלט מזהה התעוררות. למרות גודל האסון, אני מרגיש בשטח אופטימיות זהירה. אני גם עד לסגירות בפועל של עסקאות ענק ותחילת עבודה, חלקן עסקאות שנסגרו בשבועיים האחרונים ואחרות נסגרו לפני הלחימה וכעת ניתן אור ירוק לתחילת הבנייה, באזורים כמו הרצליה פיתוח, שכונת צהלה בצפון תל־אביב ובמושבים באזור המרכז. מדובר בעסקאות לבניית בתי פאר על גבי מגרשים בשטח של כדונם ובהיקפים של בין 18־30 מיליון שקל למגרש ושל כ־20 מיליון שקל לבנייה עצמה".
אבל הביקוש הוא לא רק לתל־אביב והמרכז. טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות בקבוצת רם אדרת, מכרה בימים האחרונים דירת פנטהאוז בפרויקט שבונה החברה בקריית־גת, לזוג אמריקנים שמתכננים לעלות לישראל. גם היא אומרת שהביקוש מצד תושבי חוץ ויהודים מחו"ל מזנק בשבועות האחרונים. בני הזוג מניו־יורק רכשו פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח של 148 מ"ר עם מרפסת של 52 מ"ר בקומה השמינית והאחרונה בפרויקט MY ADERET בשכונת כרמי גת החדשה. הם שילמו תמורתו 3.05 מיליון שקל ומתכננים לעלות לארץ בעוד כשנתיים ולגור בקרבת ילדיהם המתגוררים באזור.
"את העלייה החדה בפניות אנחנו מקבלים בעיקר מיהודים שחיים בארה"ב, לרוב בניו־יורק, בוסטון ושיקגו, שרוצים לקנות דירה למגורים ולא להשקעה", אומרת שרון. "בחודשיים האחרונים קיבלנו עשרות פניות, ואני מאמינה שהרוכשים פשוט מזהים כרגע את ההזדמנות, ומאמינים שמחירי הדירות יזנקו לאחר שהמלחמה תסתיים, בעיקר בפריפריה. לכן הם מנסים לנצל המומנטום הנוכחי ואת המחירים האטרקטיביים יחסית, כאשר שער הדולר אל מול השקל מהווה יתרון משמעותי".
גם אורית גבאי, סמנכ"לית השיווק בקבוצת גבאי, מספרת כי מכרה לזוג מניו־יורק דירת פנטהאוז בפרויקט SIA שבונה החברה בנתניה. "הפנטהאוז שנמכר ב־8.2 מיליון שקל, הוא היחיד בקומה ה־18 במגדל, ומשתרע על כ־217 מ"ר. הוא כולל מרפסת של כ־146 מ"ר ומציע נוף אינסופי לים", היא מתארת. "רוכשת מניו־יורק שפנתה אלינו חיפשה דירה יוקרתית במטרה לאפשר למשפחה כולה להתארח, ואנו מנהלים מולה מו"מ בחודש וחצי האחרונים, כאשר בזמן הזה הצטרפה גם בת משפחתה, שהחליטה לרכוש דירה נוספת בפרויקט וממש בימים אלו נחתם החוזה".
לדברי גבאי, "מאז פרוץ המלחמה אנחנו מקבלים פניות מיהודים בארה"ב ובאירופה לגבי רכישת דירות חדשות, בדגש על אזורים פחות מטווחים בטילים. הם מחפשים דירות מרווחות עם ממ"ד, חלקם מתוך אפשרות ממשית לעלות או לשוב לארץ, ואחרים לשם תחושת ביטחון, למקרה שיחליטו לעלות".
5 צפייה בגלריה
הדמיה של פנטהאוז בפרויקט SIA של קבוצת גבאי בנתניה, שנמכר לזוג אמריקאים תמורת 8.2 מיליון שקל
הדמיה של פנטהאוז בפרויקט SIA של קבוצת גבאי בנתניה, שנמכר לזוג אמריקאים תמורת 8.2 מיליון שקל
הדמיה של פנטהאוז בפרויקט SIA של קבוצת גבאי בנתניה
(צילום: הדמיה באדיבות חברת SIA, קבוצת גבאי)
איציק לוי, יו"ר לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, מספר כי על רקע האנטישמיות הגואה בעולם הוא מזהה תופעה מעניינת של התארגנות קהילות יהודים לרכישה של מספר דירות בפרויקט מסוים. "חלק מהרוכשים שוקלים לעשות עלייה, מרביתם עדיין קונים נכסים לצורכי השקעה או לתקופות חירום, ובכל מקרה הם רוכשים מתוך מטרה לחזק את ישראל בשעתה הקשה", הוא מספר ומוסיף: "אנחנו עדים להתעניינות של רוכשי דירות פוטנציאליים מארה"ב בעיקר בפרויקטים למגורים בירושלים, רעננה ובית־שמש. במהלך המלחמה נמכרו 25 דירות לתושבי חוץ בפרויקט יוקרה בבית שמש, במחיר ממוצע של 6 מיליון שקל ומעלה. רוכשים יהודים מצרפת ומבריטניה מתעניינים בעיקר ברכישת דירות בירושלים וברעננה, כאשר הצרפתים גם מתעניינים בנתניה. לאילת, שהיוותה בעבר מקור לפניות תושבי חוץ, אין כרגע ביקוש". לוי מציין שגם במרכז אמריקה - מקסיקו, פנמה וקוסטה־ריקה - יש לא מעט רוכשים שמתעניינים בקניית דירות בישראל".
דרור קמינר, בעלי משרד תיווך נכסי קיסריה, מייעץ ליזמים המשתתפים ביריד דירות וירטואלי לתושבי חוץ שעורכת חברת השיווק הדיגיטלי במבי (BMBY). היריד מאפשר לרוכשים הפוטנציאליים לקבל מידע על דירות חדשות ברחבי הארץ. קמינר מספר כי מניתוח של פניות של כ־1,500 תושבי חוץ שנרשמו ליריד עד אתמול, עולה כי 41% מהם מתעניינים בדירה באזור תל־אביב וגוש דן, 22% מתעניינים באזור חיפה והצפון, 15% בדרום הארץ, ורק 13% באזור ירושלים והסביבה ו־9% באזור נתניה והשרון.
לדבריו, 48% מהמתעניינים הם מארה"ב, 21% מצרפת, 18% מבריטניה, 7% מרוסיה ו־6% ממדינות אחרות (גרמניה, ספרד, איטליה, בלגיה, דרום־אפריקה, אוסטרליה, אוקראינה). מה הם מחפשים? לדברי קמינר, 33% מתעניינים בדירות 4 חדרים, 27% מעדיפים 5 חדרים, 22% – 3 חדרים, 13% – 6 חדרים ומעלה, ורק 5% מתעניינים ברכישת דירות 2 חדרים. מתברר שמרבית הרוכשים הפוטנציאליים מתעניינים בדירות יקרות: 52% מתעניינים בדירות ב־7 מיליון שקל ומעלה; 34% בדירות של 5־7 מיליון שקל; 8% בדירות בשווי 2־5 מיליון שקל; ו־4% בדירות בשווי עד 2 מיליון שקל.
גם קמינר מזהה התעוררות בהתעניינות מצד תושבי חוץ בשוק דירות היוקרה. "לפני המלחמה היינו עדים לביקושים נמוכים בשוק היוקרה משתי סיבות מרכזיות. רכישת דירת יוקרה היא לא הכרח, ובמציאות של ריבית גבוהה, מרבית הרוכשים העדיפו לחכות. המלחמה כמובן טרפה את הקלפים. בשבועות הראשונים כולם נכנסו להלם. תושבים מחו"ל שהיו בארץ בחגים, מצאו דירה ורצו להתקדם למו"מ ולרכישה - פשוט עצרו הכול. אלה שבכל זאת פעלו באותם ימים בשוק, היו מחפשי המציאות, וגם אם היה נכס במחיר מציאה, הם נתנו הצעות נמוכות יותר. אבל האנטישמיות בעקבות המלחמה הובילה לזינוק במספר הפניות גם לרכישת דירות יוקרתיות".
5 צפייה בגלריה
דרור קמינר
דרור קמינר
דרור קמינר. זינוק ברכישת דירות יוקרה
(צילום: חני קמינר)
גם מעצבת הפנים צביה קזיוף, שעיצבה בתים רבים עבור תושבי חוץ שרכשו נכסים בארץ, מדברת על שינוי: "לרוב אלה היו אנשים שנמצאים על הקו בין ישראל למדינה שבה הם חיים, והנכס משרת אותם בחופשות או להשקעה. כיום השיח השתנה. הבקשות שמגיעות אליי הן לצורכי מגורים. היהודים בעולם רואים בישראל עיר מקלט. הם לא מחסלים את עסקיהם בחו"ל, אבל רוצים ביטחון לכל צרה שלא תבוא. בתקופה הקרובה נראה אותם יותר ויותר שוהים בארץ. זה יקרה בהדרגה, לא בבום, אבל זו אינפוזיה לשוק הנדל"ן בכללותו".