קרוב למיליארד שקל פחות בקניות לפני החג: כצפוי, הישראלים הוציאו פחות כסף ברשתות המזון לפני פסח השנה, כך עולה מנתוני סטורנקסט. אמנם בשבוע שלפני פסח חלה עלייה במכירות לעומת 2020 בזכות יום הבחירות, בארבעת השבועות שקדמו לחג יש ירידה של 17% במכירות לעומת שנת הקורונה, שהתאפיינה בקנייה מוגברת ואגירת מזון.
הנתונים מתבססים על כ-2,600 רשתות ארציות, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות המשדרות נתוני מכר אמת מהקופות לסטורנקסט ומהוות למעלה מ-85% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה המבורקד בישראל, אך לא כוללים נתוני קצבייה, מאפיות, פירות, ירקות וסיגריות ולא כוללות פיצוציות ומגזר ערבי.
המכר בשוק המזון בארבעת השבועות שמובילים לפסח ב-2021, הסתכם ב-4.18 מיליארד שקל לעומת 5.04 מיליארד שקל ב-2020 ירידה של 17%. לעומת 2019 שהייתה שנה "נורמלית" בצריכה, מדובר בעלייה במכירות של 4.23%. מכירות פסח הסתכמו אז ב-4.01 מיליארד שקל. ערב פסח חל ב-2019 ביום שישי לעומת שבת השנה.
מכירות מזון בלבד הסתכמו השנה בכ-2.96 מיליארד שקל, עלייה של כ-4% לעומת 2019 - אז הגיעו לכ-2.85 מיליארד שקל, אך ירידה של כ-19% לעומת 2020, אז המכירות לקראת פסח נסקו לכ-3.65 מיליארד שקל.
עדיין קונים יותר ביצים
מכירות ביצים שהגיעו ב-2020 ל-106.08 מיליון שקל בעקבות רכישת יתר ואגירת ביצים בקרב צרכנים, הסתכמו ב-91.97 מיליון שקל השנה, ירידה של כ-13%. לעומת 2019 מדובר בעלייה של כ-8% במכירות, אז הסתכמו מכירות ביצים ב-84.9 מיליון שקל.
מכירות מוצרים לבית הסתכמו בפסח 2021 בכ-345 מיליון שקל, לעומת כ-426 מיליון שקל ב-2020 – ירידה של כ-19% ו-325 מיליון שקל ב-2019 – עלייה של 6%.
מכירות מוצרים לטיפוח הפרט הסתכמו בכ-436 מיליון שקל השנה, לעומת כ-528 מיליון שקל ב-2020 – ירידה של כ-17% ובכ-427 מיליון שקל ב-2019 – עלייה של 2%.
צפוי כי בסוף החודש, תהיה ירידה בצמיחה במכירות. עד מרץ, חלה עלייה מצטברת של 5.3% במכירות לעומת התקופה המקבילה, אך פברואר היה זה החודש האחרון שנערכה בו השוואה לתקופת טרום הקורונה.
למרות שברוב הקטגוריות יש ירידה במכירות בחג הזה לעומת 2020, חלה עלייה של 7% בחג הזה לעומת הקודם במחלקת משקאות לא אלכוהוליים וכן עלייה של 8% במכירות בונבוניירות וחטיפים מתוקים – ככל הנראה כיוון שאנשים חזרו לארח ולהתארח. יש עלייה השנה במכירות בכלל קטגוריית המשקאות. הקטגוריה הזאת מכרה בפסח השנה 436 מיליון שקל, לעומת 430 מיליון שקל ב-2020 – עלייה של כ-1.4% ו-404 מיליון שקל ב-2019 – עלייה של 8%.
עלייה של 450% בהוצאות על ביגוד
מה קרה בשבוע שלפני פסח, שבוע המכירות החזק ביותר בשנה? לפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מהשוואה בין השבוע לפני פסח 2021 לבין שבוע לפני פסח 2020, חלה דווקא עלייה במכירות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון ב-2021.
ב-26-20 במרץ 2021, המכירות בכרטיסי אשראי ברשתות המזון הסתכמו ב-192,797,481 שקל לעומת 178,797,481 מיליון שקל בתקופה המקבילה בפסח 2020 (8-2 באפריל 2020) - עלייה של 7.76%. במכולות ומעדניות חלה עלייה של כ-18% מ-45.5 מיליון שקל ל-53.5 מיליון שקל. הסיבה לעלייה הזאת עשויה להיות כאמור יום הבחירות שחל בשבוע זה והקפיץ את המכירות בכל השוק.
גם בשאר הענפים הייתה עלייה במכירות בשבוע שלפני פסח, מה שמפתיע פחות, שכן רוב החנויות בענפים האלה נסגרו בתקופה המקבילה אשתקד, כולל סגר הדוק לפני פסח.
העלייה הגדולה ביותר בהוצאות בכרטיסי אשראי הייתה על ביגוד והנעלה: זינוק של 450% - מ-24 מיליון שקל לכ-108 מיליון שקל. גם במכירות קפה ומזון מהיר חלה עלייה של 365% בהוצאות בכרטיסי אשראי, מ-כ-20 מיליון שקל בשבוע לפני פסח 2020, לכ-73 מיליון שקל השנה.
בחשמל ואלקטרוניקה חלה עלייה של כ-45% במכירות בכרטיסי אשראי, לעומת השבוע שלפני פסח 2020, מכ-60 מיליון שקל לכ-86 מיליון שקל.
בתחום הפארם הוצאנו כ-22 מיליון שקל ב-2020 לעומת 33.7 מיליון שקל השנה, עלייה של 53%. ביום שישי שלפני פסח 2021, חלה עלייה של 18.7%בהוצאות כרטיסי אשראי לעומת פסח 2019 שחל ב-19 באפריל, הישראלים הוציאו סכום כולל של 858.25 מיליון שקל באשראי לעומת 722.8 מיליון שקל בערב פסח 2019. בפסח 2018 שחל ב-30 במרץ, הוצאנו 552 מיליון שקל.
בשעות העמוסות של הפעילות בכרטיסי אשראי נרשמו בשישי האחרון בין השעות 10:00 ל-14:00 הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 466.33 מיליון שקל. זאת עלייה חדה של 35.5% בהוצאות לעומת פסח 2019 אז הוצאנו באשראי 33.19 מיליון שקל. ב-2018 הוצאנו 304 מיליון שקל בלבד. הסיבות לעלייה השנה הן יציאה מסגר והעובדה שליל הסדר חל בשבת, מה שיתכן שהגביר את הקניות בשישי לקראת יומיים וחצי ללא חנויות.