הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, השאיר היום (רביעי) בפעם השמינית ברציפות את שיעור הריבית ללא שינוי, בטווח של 5.25% עד 5.5%. יחד עם זאת, על פי הערכות כלכלנים, הפד עשוי להוריד את הריבית בהחלטה הבאה שלו בחודש ספטמבר.
בכירי הפד מכירים בכך שהאינפלציה בארה"ב, שפורסמה לפני כשבועיים, ירדה כבר לקצב שנתי של 3%, ומקווים כי זו מתקרבת לאטה ליעד של 2%. על כן התחזיות האופטימיות בנוגע להחלטה הבאה.
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
יו"ר הפד, ג'רום פאוול
(צילום: AFP)
לצד האינפלציה, שיעור האבטלה בארה"ב עלה משפל של 3.4% בתחילת 2023 ל-4.1%, כאשר הנתונים לחודש יולי יפורסמו ביום שישי הקרוב.
מספר קולות בולטים טענו לאחרונה בעד מהלך להורדת הריבית כבר עכשיו, כולל סגן יו"ר הפד לשעבר אלן בלינדר, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס ג'אן האציוס ונשיא הפד של ניו יורק לשעבר ויליאם דאדלי.
בנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית שלו ב-31 באוגוסט, אבל עוד קודם לכן, ב-15 באוגוסט הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי. בהחלטה האחרונה של בנק ישראל, בתחילת יולי, הוא הותיר את הריבית ללא שינוי - על 4.5% - בפעם הרביעית ברציפות.
מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שפורסם לפני כשבועיים, הראה עלייה קלה בשיעור של 0.1%, שגרמה לעלייה באינפלציה השנתית ל-2.9%, עשירית האחוז פחות מהרף העליון של יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לשנה כולה - 1%-3%.