שכר חברי הכנסת ככל הנראה יעלה במשכורת חודש ינואר, שתשולם בראשית פברואר, רק ב-2% ולא בכ-15% - כפי שצפוי היה תחילה ופורסם ב-ynet. זאת היא משמעות ההמלצות שגובשו ב"ועדת אלבשן" לקביעת שכר חברי הכנסת ושאותן צפוי להגיש לוועדת הכנסת כבר בימים הקרובים יו"ר הוועדה, הפרופ' יובל אלבשן. על התכנסות הוועדה ועל המלצותיה פורסם לראשונה ב"כלכליסט".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
למעשה, אם יאומצו המלצות הוועדה, שאותה הקימה ועדת הכנסת בשנה שעברה לאחר שהוועדה הקודמת בראשות פרופ' חיים לוי חדלה לפעול לפני שלוש שנים, העלאת שכר חברי הכנסת תסתכם בכל שנה לכל היותר בשיעור של 2% בלבד. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
1 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
מליאת הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
הוועדה מציעה שלוש אפשרויות לקביעת שכר חברי הכנסת: הצמדה לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן (שיעלה ככל הנראה השנה בכ-5.5%); הצמדה לשכר הממוצע במשק (שככל הנראה עלה בכ-15%-12% מאז הוקפא השכר ב-2020) או קביעה כי שכר חברי הכנסת יעלה ב-2% בשנה, כפי שהתקבע בעבר עם שכר עובדי המגזר הציבורי. בכל מקרה, ההצמדה תהיה לשיעור העלייה הנמוך ביותר בכל שנה מבין האפשרויות הללו.
מאחר שהשכר הממוצע והאינפלציה גבוהים השנה מ-2%, השיעור המרבי של עליית שכר חברי הכנסת, למעשה בכל שנה, יעמוד על 2%. במקרה של מדד שלילי, כפי שנמדד בשנים האחרונות, לא יעלה כלל שכר חברי הכנסת.
הוועדה, שבה חברים גם ד"ר קרן בר חווה, ראש החוג לחשבונאות באוניברסיטה העברית, ופרופ' יורם עדן, מי שהיה דיקן החוג למנהל עסקים במכללה למנהל, קיימה מספר ישיבות רצופות החל ביום חמישי האחרון. חבריה יגישו את המלצותיהם לוועדת הכנסת כנראה כבר עד סוף החודש. החלטות הוועדה טעונות את אישור ועדת הכנסת ושינוי הצמדת כלל הבכירים במשק תהיה טעונה גם חקיקה מלאה ואת אישור מליאת הכנסת.
הוועדה, שבראשה עומד מי שהיה רק לאחרונה המועמד שכהן כמנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי, ממליצה באופן חד-משמעי, אף שהדבר לא נכלל בסמכויותיה, לכלול בשיטת הצמדת השכר החדשה גם את כל האישים הבכירים במדינה. המדובר בנשיא המדינה, השופטים, ראש הממשלה, שרים, סגני שרים וכאלף בעלי תפקידים הצמודים לשכר חלק מהבכירים, בהם הרמטכ"ל, המפכ"ל, מבקר המדינה, נגיד בנק ישראל ובכירים נוספים.
לאחרונה קיימו חברי הוועדה מגעים "מאחורי הקלעים" עם חברי כנסת, שהביעו בחלקם תמיכה בהמלצות המתגבשות. יחד עם זאת, הגיעו לידיעת חברי הוועדה דברי הסתייגות מההמלצות מצד שופטים, שכן המלצות הוועדה יפחיתו עד מאוד את העלאות השכר הנדיבות השנתיות של השופטים, ששכרם גבוה ממילא. בכל מקרה, צפויות כנראה גם התנגדויות למנגנון המוצע בקרב חלק מחברי הכנסת.
מנגנון ההצמדה הנוכחי הוא כזה שמצמיד את שכר חברי הכנסת לשכר הממוצע במשק. בשל משבר הקורונה, פוטרו וחדלו לעבוד מסיבות שונות בעיקר בעלי שכר נמוך במשק וכך עלה בהתמדה השכר הממוצע מאוד בשלוש השנים האחרונות מכ-10,400 שקל לכ-12,000 שקל ויותר בממוצע.
הביטוח הלאומי יפרסם את השכר הממוצע במשק ואת עלייתו, לאחר שנות ההקפאה, עם פרסום מדד המחירים לצרכן השנתי של 2022, על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-15 בינואר. ההערכות כעת במשרד האוצר הן שעליית השכר הממוצע תסתכם בכ-15%, מה שיחייב את העלאת שכר חברי הכנסת, לפי המצב הקיים, בשיעור הגבוה ביותר מזה שנים.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio התייחסה חה"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה לזינוק הצפוי בשכר הח"כים והשרים ואמרה כי "זה נראה פשוט נורא מבחינה ציבורית, אי-אפשר להמשיך להתעלם מזה, ולא נראה לי שיש ח"כ אחד שיוכל להגן על העלאת שכר כזו אל מול המציאות בישראל". רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.