צפו: פיצויי קורונה ושומר החומות: שר האוצר כץ בריאיון
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

משרד האוצר מגבש הצעה שתחייב חקיקה, לפיה כל בית עסק ועצמאים שמחזור העסק שלהם ירד בחודשים מאי ויוני ב-25% ומעלה ביחס ל-2019 - יהיו זכאים לפיצוי, גם אם המחזור לא ירד רק כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה אלא גם כתוצאה מהפחתה בפעילות או השבתה מוחלטת של העסק בשל מבצע "שומר החומות". עם זאת, רק העסקים שנמצאים בטווח של 40 ק"מ מגבול מהרצועה יהיו זכאים לפיצוי בגין שכר ששולם לעובדים, למרות שהנחיות פיקוד העורף לגבי התקהלות ומוסדות חינוך היו תקפות עד 80 ק"מ מהרצועה.
שר האוצר כץ אמר הבוקר (ב') לאולפן ynet, כי "מעבר לקריטריונים הרגילים, אני עומד לחתום היום על זה שבמאי-יוני מי שנפגע ב-25%, גם בתל אביב ולא חשוב בגלל מה, יקבל גם את פיצוי הקורונה. כך שהפיצוי הפעם יהיה הרבה יותר רחב בכל המקומות למי שנפגע".
3 צפייה בגלריה
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות שנהרסה ברמת גן. בעל העסק יקבל "מענק קורונה"
(צילום: הדר גיל-עד)
על עלות מבצע "שומר החומות" למשק, שהוערך בנזק לתוצר של כשבעה מיליארד שקל ובעלות ישירה של מאות מיליונים, הוסיף: "המבצע ידרוש תקציבים למיגון, תקציבים רחבים. הוא ידרוש תקציבים רחבים לצה"ל. אנחנו כבר בהידברות, אנשי האוצר מול צה"ל לגבי הצרכים, וגם בתחום ביטחון הפנים, ערים מעורבות, וכמובן זה דורש עוד כסף. ועוד כסף זה אומר שאתה צריך עוד מקורות. עד היום הצלחנו לתת פתרונות למרות השיתוק הפוליטי, לכל התחומים".
על דמי האבטלה לשוהים בחל"ת שיפסקו בסוף יוני אמר: "אנחנו עסוקים בדיונים הסופיים על תוכנית תעסוקה לגבי מי יימשך החל"ת ובאיזו דרך. זה לא ייפסק אוטומטית לכולם. נביא את זה לממשלה ולכנסת, גם בתוך האנדרלמוסיה הפוליטית הזאת, אני מצפה שכולם יתעלו ויאשרו את תוכנית התעסוקה שתאפשר למי שלא יכול לחזור כן להמשיך לקבל את אותו הסיוע ותתמרץ את מי שיכול לחזור לעבודה".

מנגנון הפיצוי

נוסחת הפיצוי, שתכלול מחיקת התחייבות של בעל העסק והעצמאים שמחזורם ירד ב-25% ומעלה אך ורק מהסיבה הנובעת ממשבר הקורונה. עד כה לא ניתן היה לקבל פיצוי מסיבה אחרת במסגרת המענקים לעצמאים ולעסקים.
ירידת המחזור תכלול גם את הנזקים שנגרמו למאות עסקים בערים המעורבות, בשל המהומות שפרצו בהן ושבמהלכן נשרפו בין השאר והושחתו כליל בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, גלידריות וחנויות בבעלות יהודים. גם כאן תידרש ירידת מחזור ב-25% לפחות בחודש מבצע "שומר החומות", מאי, וגם בחודש הבא. בשלב זה הפיצוי לא יינתן לניזוקי מבצע "שומר החומות" גם מעבר לחודשים אלה, כמו למשל בבית מלון או מסעדה שלא יוכלו לפעול בחודשים הקרובים עד שישופצו.
3 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בגבול עוטף עזה
חזרה לשגרה בגבול עוטף עזה
חזרה לשגרה בגבול עוטף עזה
(צילום: רועי עידן)
בנוסף, כל העסקים שנמצאים בטווח של 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי הפיצויים, בדומה לאלה שהיו בצוק איתן:
1. מסלול מחזורים - בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על מיליון שקל.
2. מסלול שכר - מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם, שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו כן, הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים מתחת לגיל 14 וגם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.
3. מסלול אדום - בעלי עסקים בתחום יישובי ספר שבטווח של 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: ניצן דרור )
התנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.
במסגרת המתווה נבחנים עדיין גם מסלול הוצאות שוטפות, לפיו בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלבנטית, ומסלול ייעודי לענף החקלאות.

"החמאס מגדיל טווח ובאוצר מקטינים ראש"

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, הגיב לתוכנית שר האוצר לפצות באופן מיוחד רק עד טווח ה-40 ק"מ, ואמר כי מדובר במתווה חלקי ולא מספק. "מתווה משרד האוצר מצפצף על העסקים הקטנים. לצערנו, שוב דורכים על החלשים. כ-45 אלף עסקים קטנים ובינוניים במחוזות תל-אביב והמרכז סבלו מהיעדרות של עובדים בעקבות הנחיות פיקוד העורף שלא לפתוח מוסדות חינוך במרחק של 80 ק"מ מגבול רצועת עזה", אמר אלקובי.
"הנזק לעסקים מהיעדרויות אלה נאמד ב-20 מיליון שקל לכל יום לוחמה וכ-200 מיליון שקל לכל תקופת מבצע "שומר החומות". כוונת משרד האוצר שלא לפצות עסקים אלה בגין היעדרויות עובדים אינה מידתית ולא נותנת מענה שלם לקושי שנוצר. החמאס מגדיל טווח ובאוצר מקטינים ראש. עצוב".
גם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, תקף את המתווה: "דרוש מענה כלכלי משולב על נזקי המלחמה בהתאם למעגל השבתת הלימודים ועל ירידה בביקושים בשל הפרות הסדר בתוך גבולות הארץ. המדינה צריכה לפצות על בסיס מודל 'צוק איתן' וללא הגבלת קילומטר".
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב: "מה אשם בעל עסק ברחובות, יבנה או חולון שעקב הוראות פיקוד העורף העסק שלו נסגר, והעובדים שלו ישבו בבית? מדוע הוא צריך לממן את החלטות המדינה? הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ותדאג לפצות בהתאם להוראות שהיא עצמה הוציאה. נדרוש מוועדת הכספים מנגנון פיצוי לכל עסק שיוכיח מדרום לנתניה שהוא נפגע עקב אותן הוראות".