המרוץ אחר ההצלחה, הכסף והמעמד והרצון להיות חלק מהחברה אל מול הרצון למימוש עצמי, הם רק חלק מהסיבות, שמובילות רבים מבני הדור הזה להרגיש עמוסים, לחוצים, תקועים במצבים שלא טוב להם בהם. מכאן קצרה הדרך להתחבר לעולם "רוחני" במשמעות ההבנה, כי קיימים מאפיינים נוספים לקיום, כמו תכלית, נשמה, גמול, קארמה וגורל. הרצון הוא לחיות את הכאן ועכשיו ביתר שלווה, קלילות ושמחה. אומנם הפתרון האמיתי נמצא באדם עצמו, אבל לעיתים הדרך לשם עוברת בעזרת "הארות" של פסיכולוגים, פילוסופים ומדריכים רוחניים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"האדם מחפש משמעות" ויקטור פרנקל, פסיכיאטר, נוירולוג ופסיכותרפיסט

ויקטור פרנקל כתב את הספר בעקבות מאורעות השואה שחווה על בשרו, ומבקש לתת באמצעותו מענה לשאלות קיומיות, אישיות ואנושיות, שנשארו פתוחות בנפשו ובנפשם של כל אותם המיליונים, שעברו את השואה. פרנקל פיתח את האסכולה הטיפולית "לוגותראפיה", ניתוח אקזיסטנציאליסטי (קיומי), שמתמקד ב"שאיפה למשמעות". ההנחה היא, שיש בכוחו של האדם עצמו ובכוחם של אחרים לעזור לו לצאת מסבך נפשי, מתוך התודעה העצמית שלו, ולקבל משמעות לחיים.

"לחיות בתוך שמחה" סאנאיה רומן

"שמחה אמיתית באה מתוך פעולה של התבוננות פנימית ומתוך ההכרה במי שאתה" הוא אחד המשפטים המופיעים בספר, שכתב רומן ומוגש לקוראים באמצעות ישות בשם אורין, המורה הרוחני, שמסייע לאנשים להגשים את הפוטנציאל שלהם. כדוגמה, בפרק "אתה יכול לחיות בשמחה" מומלץ לערוך רשימה של דברים שאוהבים לעשות, לרשום לצד כל אחד מהם מה עוצר מלהגשים אותו, ולעשות צעד אחד כדי לממש אותם.

"כוחו של הרגע הזה מדריך מעשי" אקהרט טול

בעקבות הספר "כוחו של הרגע הזה", הוציא טול את "כוחו של הרגע הזה - מדריך מעשי", שמציג תרגול מעשי ומדיטציות מתוך הספר. המטרה היא להביא את עצמנו לידי יכולת לחיות בשלווה ובקלות עם עצמנו ועם העולם, באמצעות שינוי תודעתי עמוק, שתחילתו להפסיק להתנהל בחיים באמצעות הסיפורים של המוח החושב, שכולאים אותנו במצבי מתח ודאגה, ולהבין שדברים חשובים נובעים ממה שמצוי מעבר לחשיבה.

"אומנות החיים הפשוטים" שונמיו מאסונו

מאסונו, ראש מנזר זןֿ־בודהיסטי ביפן, מציע בספרו פתרון לכאוס שיוצרים החיים המודרניים, באמצעות 100 שיעורים יומיים מעשיים, שמסייעים, לשיטתו, להיפטר מרגשות שליליים ולהרגיע את התודעה. לא לחשוב על מה שאין, אלא ליהנות ממה שיש ולפנות זמן כדי לחשוב על כלום.

"כשהדברים מתפרקים" פמה צ'ודרון

לפי הבודהיזם הטיבטי, לשיטתה של צ'ודרון, המורה הראשית במנזר הטיבטי גָמפו אבי שבקנדה, הרגעים הקשים בחיים הם ההזדמנות להרחיב את מנעד החיים ולפתוח במסע רוחני. בספר היא מדגימה, איך אפשר להפיק חיים מלאים דווקא בזכות רגעים שבהם מרגישים שהקרקע נשמטת מתחת לרגליים.

"המטופלת השקטה" אלכס מיכאלידס (המלצה של השחקן פולי רשף)

במרכז המותחן מעורר החשיבה נמצאת אלישיה ברנסון, ציירת שנשואה לצלם אופנה מבוקש, כשערב אחד היא יורה בו. מאותו רגע היא לא מוציאה מילה מפה ומאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי. תיאו פייבר, פסיכולוג משפטי, נחוש לגרום לה לדבר ולחשוף את הסיבה שבגללה ירתה בבעלה. אלא שתהליך זה מוביל אותו דווקא למסע מפותל לחקר המניעים שלו, ולאמת, שעלולה לפגוע בו עצמו.

"מוזיקה ונפש" אנטוני סטוראנטוני סטור (המלצה של המטפלת במוזיקה, עופרה כהן)

הספר מבקשת להביא למודעות את יכולתה של המוזיקה לגרום לנו להתעוררות ולשינוי במצבי הרוח, ואיך אפשר להשתמש בה כדרך טיפולית בבני אדם.

"כפתור האור של סבא ג'מיקו" נעמי אפל (המלצה של הדר גליקמן)

סבא ג'מיקו מסביר לנכדו, עידו, באמצעות ציגי (שם לכל דבר שעלול להפחיד) את השיטות, שעוזרות לו להרגיש חזק מול הפחד. הספר מתאים לסבתות וסבים, שמקריאים אותו לנכדות ולנכדים, אבל גם למבוגרים שיש עדיין ילד בתוכם, הווה אומר הצורך להתגבר על פחדים.

"הדרך לשם" אלי שיש (המלצה של ריקי עדין)

הספר, שמספר על מסע של עדת ניצולים בים כאלגוריה למסע רוחני, מתחבר ליכולת של כולנו לצאת למסע אל הלא נודע תוך התגברות על החששות. "מדי פעם אני מסמנת לי עוד משפטים מחזקים, בכל עמוד שאני פותחת אני מוצאת מסר רוחני".

"שורשים ושיעורים בזמן" ד"ר בריאן ל. וייס (המלצה של מורן אבוחצירה)

זהו ספרו הראשון של הפסיכיאטר, שפתח לקוראיו חלון לעולם של רגרסיה לגלגולים קודמים. בספר הוא מציג את התהליך שעברה מטופלת צעירה שלו, באמצעות רגרסיה לחיים קודמים, שהבהירו לה את הסיבות לאלמנטים שונים בחייה בהווה. טיפול זה הביא לשינוי בחייה ובחייו.