1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד דחה לאחרונה ערעור שהגיש אב לשתיים, שחויב לשלם מזונות של 1,250 שקל בחודש לאחת מבנותיו, שלא גרה איתו ומתנכרת אליו. השופטים קבעו שאי אפשר לראות בנערה "בת מרדנית" שמפסידה מזונות, משום שלהתנהלות האב היה חלק נכבד ביחס שלה כלפיו.
בני הזוג נפרדו לפני כשש שנים והחלו לנהל הליכים משפטיים שהשפיעו קשות על הבנות, שכל אחת מהן בחרה צד: הגדולה תמכה באב והקטנה באם. על רקע המצב שנוצר החליט בית המשפט למשפחה ב-2019 שהמשמורת על הבת הגדולה תהיה אצל האב ואילו הקטנה אצל אמה.
בסוגיית המזונות נקבע כי כל אחד מההורים יממן את הבת שמתגוררת איתו, ומאחר שהאב גר עם אביו ואילו האם שוכרת דירה, הוא ישתתף בשליש משכר הדירה עד גבול של 1,250 שקל. עם זאת, נקבע כי מרגע שלבת הגדולה ימלאו 18 והוא ישוחרר ממזונותיה יהיה עליו לשלם לאם 1,250 שקל עבור השתתפות בצורכי בתו הקטנה. בתוך כך נדחתה טענתו שהבת הקטנה שמתנכרת לו נחשבת "מורדת", ולפיכך לא זכאית למזונות.
בית המשפט הגיע להחלטה הזו אחרי שקבע כי ההכנסות של ההורים דומות אף שהאם מרוויחה בפועל יותר. בהקשר הזה נקבע כי האב לא מממש את פוטנציאל ההשתכרות שלו ובוחר להסתפק במשרה חלקית, ובנוסף יש לו בית בשווי של כארבעה מיליון שקל. כמו כן התחשב בית המשפט בחלוקת המשמורת ובצורכי הבנות שהועמדו על 2,500 שקל לא כולל הוצאות מגורים.
עו"ד רחל מורעו"ד רחל מורצילום: אור יניב
האב הגיש ערעור על פסק הדין, שכאמור נדחה לאחרונה על שופטי המחוזי צבי ויצמן, הלית סילש ועוז ניר נאוי. הם קבעו כי לנוכח היכולות הכלכליות הזהות של ההורים, ברגע שהאב השתחרר ממזונותיה של בתו הגדולה ראוי שיחלוק עם האם את מימון צורכי הבת הקטנה שנשארה תחת ההשגה והטיפול הבלעדיים שלה. הם הדגישו כי האב חויב במזונות נמוכים יחסית.
עוד נקבע כי בית המשפט למשפחה צדק כשדחה את טענת המרדנות. הם הסבירו כי שלילת מזונות מילד שמסרב לקשר עם אחד ההורים נעשית רק במקרים חריגים שבהם ברור שהסרבנות נובעת מרצונו העצמאי.
במקרה הנוכחי, השופטים התרשמו ששני ההורים אחראים לכך שכל בת מצדדת בהורה אחד ומתנכרת לאחר. הם הפנו לתסקיר הרווחה שבו סיפרה הבת הקטנה לעובדת הסוציאלית שבעקבות הסכסוך גרם אביה לכך שהמשפחה המורחבת כועסת עליה ומחרימה אותה, ושהוא משקיע באחותה ובה לא.
"בנסיבות שכאלו", נכתב בפסק הדין, "לא ניתן לראות ב-*** בת מורדת המפסידה מזונותיה בשל התנהלותה, שכן נראה כי להתנהלות המערער חלק נכבד ביחסה". האב חויב לשלם לאם הוצאות של 15 אלף שקל בהתחשב בכך שערעור נוסף שלו, כנגד חלוקת הזכויות הפנסיוניות באופן לא שוויוני, נדחה אף הוא.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד רחל מור עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין