אמנם נשיא ארצות הברית הנכנס טרם שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך ההליכים להקמת השגרירות האמריקנית בירושלים מתקדמים: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה היום (שני) להפקיד את תוכניות הבנייה לשני מתחמים עבור השגרירות האמריקנית בבירה.
נציג מחלקת המדינה האמריקאית, האדריכל שיין גרסון, הציג את התוכנית בדיון והעריך את העלות שלה ב-600 מיליון שקל. לצד בנייני משרדים, התוכנית צפויה לכלול את בית השגריר, מגורים לעובדים ומבנה רב-תכליתי שיוכל לשמש להופעות וכנסים. במתחם צפויים לעבוד כ-1,100 עובדים.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ארצות הברית בירושלים
שגרירות ארצות הברית בירושלים
שגרירות ארצות הברית בירושלים - מתחם ארנונה
(הדמיה: יגאל לוי משרד אדריכלים)
מדובר בהרחבת המתחם הקיים היום בשכונת ארנונה, בין הרחובות דוד פלוסר, רחוב קורץ, רחוב כפר עציון ומורדות שכונת ארנונה, לגודל של 74 אלף מ"ר, וכן במבנה חדש במתחם אלנבי, הממוקם בין הרחובות חנוך אלבלק, דניאל ינובסקי ודרך חברון, בגודל של 31 אלף מ"ר. את התוכנית תכנן האדריכל יגאל לוי.
כל אחד מהמתחמים כולל מבני משרדים, מגורים וביטחון לעובדים. בעיריית ירושלים מציינים כי בכל הנוגע למלון דיפלומט, שמשמש לדיור מוגן למאות משפחות עולים מחבר העמים, ובסיכום עם נציגי השגרירות - הוחלט כי המבנה לא יפונה עד למציאת פתרון ראוי לדיירי המבנה.
במתחם ארנונה התוכנית מציעה הרחבה של מבנה הקונסוליה הקיים בגובה של חמש קומות, מבנה עבור מגורי סגל ומבנה לשימושים תומכים בן ארבע קומות. במתחם השני, הצמוד לקו הכחול של הרכבת הקלה, התוכנית מציעה הקמת מבנה משרדים בגובה 10 קומות ומבנה נוסף עבור מגורי סגל בגובה ארבע קומות.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ארצות הברית בירושלים
שגרירות ארצות הברית בירושלים
שגרירות ארצות הברית בירושלים - מתחם אלנבי
(הדמיה: יגאל לוי משרד אדריכלים)
מיקומו של המתחם, לאורך דרך חברון, נבחר בין היתר בשל העובדה שהוא מצוי בצמוד לציר הרכבת הקלה (הקו הכחול) אשר עתיד להיות ציר עירוני אינטנסיבי, שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר.
עוד נמסר כי התוכנית שמה דגש על הממשק של המתחמים עם סביבתם, וקבעה בין השאר הוראות להרחבת המדרכות, גינון ונטיעות עצים, שבילי הליכה ושבילי אופניים. בנוסף קבעה הוועדה הנחיות לשינויים בבינוי שמטרתם לשמר את העצים הבוגרים הקיימים במתחם.
לאור חשיבותם ורגישותם של מתחמים אלו, נקבעו בהוראות התוכניות כי תנאי להיתר יהיה הצגת הבקשה ותוכנית הבינוי בפני הועדה המחוזית.
יו"ר התעוררות וחבר הוועדה עופר ברקוביץ מסר: "אני גאה על אישור התוכנית של השגרירות האמריקנית בירושלים. זהו מהלך היסטורי וחשוב ביותר שידידיתנו הגדולה ביותר מפעילה את השגרירות שלה מירושלים, בירת ישראל.
"בירכתי במהלך הדיון בוועדה את נציגי מחלקת המדינה של ארצות הברית בשפתם, ביקשתי להביע את הערכתי הרבה לצעד החשוב הזה למען מדינת ישראל ולמען ירושלים.
"המקום הטבעי בו אמורות לשבת שגרירויות הוא בירת ישראל, ואנחנו קוראים לשגרירויות נוספות להצטרף ולפעול מרובע הכניסה לעיר, שם אנחנו מציעים למקם את השגרירויות יחד עם שטחי משרדים ותעסוקה נוספים".
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "מעבר לחיזוק מעמדה של העיר כבירת ישראל, מדובר על בינוי שהינו מנוף לצמיחה ופיתוח של אלפי מקומות עבודה, מנוע לקידום דיפלומטיה, ביקורים ונסיעות לעיר ועידוד השיח הבינלאומי ומיקומה החשוב של בירת ישראל במסגרתו".
התוכניות ביוזמת שגרירות ארה"ב, ונערכו על ידי האדריכל יגאל לוי.