צפו: העסקים הקטנים נפגעים מבהלת הקורונה
(צילום: חגי דקל)


"מהר מאוד מפיקים, ספקים וחברות קייטרינג רבים יקרסו". כך אומר היום (ה') ל-ynet מפיק האירועים אלירן ברדוגו. זאת על רקע החלטת משרד הבריאות להרחיב את ההנחיות בנוגע להתמודדות עם הווירוס, הכוללות ביטול אירועים עם יותר מ-5,000 בני אדם, כשההשלכות הכלכליות על העסקים כך נראה כבר ניכרות בשטח. גם בעלי עסקים קטנים ובינוניים נוספים צופים תרחיש דומה לפיו הם לא ישרדו ויאלצו לסגור את עסקיהם בשל ירידה חדה בהכנסות.
כך למשל אלון וקנין, בעלי חברת הפקה ותיירות Uproduction, מספר לאולפן ynet על פגיעה קשה בעסק שלו כתוצאה מהמצב. "יש היסטריה מטורפת, בניגוד למספרים ולנתונים, שגורמת לביטולים המוניים", הוא אומר. "אנחנו מתעסקים עם חברות בארץ ובחו"ל, והביטולים פשוט לא מפסיקים להגיע. אנשים מפחדים ובשטח יש החלטות גורפות של חברות לבטל כל פעילות. אני מדבר על קבוצות, כנסים, אירועים".
3 צפייה בגלריה
קורונה ביטול אירועים
קורונה ביטול אירועים
ביטול אירועים בגלל הקורונה
(צילום: יאיר שגיא, מוטי קמחי)
וקנין כבר נאלץ להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום על מנת למזער נזקים. "אני יודע שהעסק שלי יתרסק", הוא אומר. "פשוט אין עבודה, אין הכנסות. יש לנו מרחב נשימה של שלושה-ארבעה חודשים. זה פחות או יותר האוויר שיש לעסקים קטנים ובינוניים להתמודד עם ההוצאות שנשארות".
וקנין סבור כי ישנה פאניקה מוגזמת סביב התפרצות הקורונה, דבר הגורם לפגיעה כלכלית קשה בעסקים. בנוסף, יש לו ביקורת כלפי הממשלה על אופן התמודדותה עם המצב. "ראש הממשלה מתלוצץ ואומר אל תלחצו ידיים, תעשו נמסטה. בלי שום קשר לדעה פוליטית, זה סוג של זלזול, הוא לא מבין שעשרות עסקים בינוניים וקטנים פשוט פושטים רגל", הוא אומר.
וקנין מקווה שהמדינה תתערב ותסייע לעסקים הקטנים לעבור בשלום את המשבר. "אי אפשר לצפות שאנחנו נספוג את זה", הוא טוען. "חלק גדול מהמשק זה עסקים קטנים ובינוניים. זה מתחיל בתיירות ובהפקה וממשיך לענפים נוספים. אנחנו הסנונית הראשונה, אבל הגלגל הזה ימשיך ויתגלגל ויגרום לקריסה של עשרות עסקים בארץ".
3 צפייה בגלריה
אלון וקנין, בעלי חברת הפקה ותיירות Uproduction
אלון וקנין, בעלי חברת הפקה ותיירות Uproduction
"מרחב נשימה של שלושה-ארבעה חודשים וזהו". אלון וקנין, בעלי חברת הפקה ותיירות

עוד ועוד ביטולים

ואכן, רשימת ביטול האירועים מתארכת ומתעדכנת כמעט בכל רגע. כך למשל, בוטלה המסיבה השנתית שארגנה קרן ויולה ונצ'רס, קרן הון סיכון ישראלי, שהיתה אמורה להתקיים אתמול בהשתתפות אלפים בהאנגר 1 בתל אביב.
היום הודיעה קרן הון הסיכון JVP, בראשות אראל מרגלית, על ביטול אירוע שהיה אמור להתקיים היום. באירוע היו אמנם אמורים להשתתף רק כ-300 איש, אבל ביניהם אורחים מחו"ל, שהיו אמורים להציג סטארטאפים חדשים בתחום הבריאות. גם אירוע שהיה אמור לערוך מת'יו ברונפמן בביתו בת"א, ביום ראשון הקרוב לרגל השקת ספרו החדש, בוטל בשל מאחר והיו אמורים להשתתף בו אורחים מחו"ל.
גם אירועים מתוכננים של חברות אמדוקס, אינטל, אנשים ומחשבים, אמריקן אקספרס, שהיו מיועדים לאלפי מוזמנים, בוטלו. חברת וויקס, שלה כ-2,000 עובדים בישראל, הודיעה על דחיית המסיבה הגדולה שתוכננה למחר בהאנגר 11 בתל אביב.
רפי קזלקופי, יו"ר ועד עובדי דיסקונט, ביטל את מסיבת פורים שהיתה מיועדת להתקיים ביום שני הקרוב, בהשתתפות 3,800 מוזמנים, בביתן 1 בגני התערוכה. "החלטנו לגלות אחריות ולא לקיים את המסיבה, למרות שאנחנו עומדים בתקן של פחות מ-5,000 איש", הוא מסביר. "חצי שנה עבדנו על ההפקה המטורפת הזו, אבל החלטנו לבטל".
מי ישלם על הביטול?
"במקרה הזה אנחנו. יש חוזים, ואני מתכוון לכבד אותם. כמו קייטרינג ושירותי בר וצילומי סטודיו והאמנים, כגון שירי מימון ואיתי לוי. אנחנו מבינים גם אותם. יש דמי ביטול ונשלם אותם. הבנק יפסיד כמיליון שקל, אבל בשנה הבאה גם יש פורים, ונחגוג אז. בסוף, מה שנגמר בניירות עם צילומים של אנשים עליהם, זה רק כסף. הדאגה לשלום העובדים שלנו חשובה יותר".
גם מסיבת פורים של "הסטודיו", בית הספר למשחק של גל אמיתי, שהייתה אמורה להתקיים מחר בהאנגר 11 בוטלה לאחר שהזמרת נטע ברזילי שהיתה אמורה להופיע בה נכנסה לבידוד. כמו כן, חברת האופנה גולברי צמצמה אירוע, שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב. במקום תצוגת אופנה חגיגית, שתוכננה ל-2,500 איש בגני התערוכה, החליטה גולברי לצמצם את היקף האירוע ל-500 איש, וגם בה לא תופיע, כמתוכנן, נטע ברזילי. "אני יכול לומר, שברזילי, ככל הנראה לא תקבל את הסכום במלואו", אמר אחד המפיקים, שביקש להישאר בעילום שם. "אבל הבעיה הגדולה היא של אנשי הקייטרינג. הם משלמים את המחיר היקר ביותר".

מקימים מטה מאבק

בתוך כל זה, יש כבר מי שפועל כדי לעצור את שטף ביטולי האירועים. אלירן ברדוגו, המנכ"ל והבעלים של 'ברדוגו החברה להפקת אירועים', יוזם הקמת מטה מאבק שכולל מפיקים, ספקים, בעלי חברות קייטרינג ונותני שירותים אחרים, שיאבקו בהוראת השעה של משרד הבריאות, בשל התפשטות הקורונה.
ברדוגו, שמפיק אירועים למגזר הפרטי ולעסקי וחתום על אירועים עסקיים לחברות גדולות כמו סלקום ודואר ישראל, מעדכן כי עד כה בוטלו עשרות אירועים ולדבריו, זו רק ההתחלה.
"היום רק התחיל, ואני בטוח שיהיו עוד ועוד אירועים שיבוטלו", הוא אומר. "וגם כאלו שיתקיימו, אנשים יחששו להגיע אליהם בגלל ההיסטריה הלא מוצדקת הזאת. לכן, כבר ביום ראשון יצא מטה המאבק שלנו לדרך. לא יכול להיות שהממשלה תתעלם מהמצוקה שלנו. אם לא יתעוררו ויירגעו מהפאניקה, תישאר פה אדמה חרוכה. אני אומר: חבר'ה - תירגעו, הפאניקה מיותרת. חברות ואנשים יקרסו בסופו של דבר".
טל חובש, הבעלים של קייטרינג פלפל, מצטרף ליוזמה של ברדוגו. "אני אובד עצות", הוא אומר. "עד כה בוטלו לי 17 אירועים. אני אפסיד מיליוני שקלים".
חובש מסביר, כי בשל המצב יש לו קושי לדרוש את הכסף שמגיע לו מהחברות, גם אם יש סעיף ביטול בחוזה. "אני מבין אותם, הם מחויבים לדחות את האירוע, בשל החשש מהתפרצות הקורונה, והם נשמעים להוראות משרד הבריאות. אני חלק מהאירוע, ומבין את ההנחיות. אז ההפסד עליי, ואני לא יודע איך אפשר לספוג כזה הפסד. אני לא לבד בקטע הזה, עוד בעלי חברות קייטרינג נמצאים באותו מצב כמוני. זה נזק לא הגיוני".

"הפסדים של עשרות אלפי שקלים בחודש"

הצלם סיון פרג' קיבל מאתמול 25 ביטולים, חלקם של חברות הייטק גדולות. "חודש מרץ הוא החודש של הצלמים בגלל מסיבות פורים וגם אירועי יום האשה", הוא מסביר. "השנה הוא הפך ברגע לחודש של סיוט, של ביטולים וכניסה לחובות".
3 צפייה בגלריה
סיון פרג'
סיון פרג'
הצלם סיון פרג'. "מכה"
צלם אירועים אחר, שביקש להישאר בעילום שם, סיפר שקיבל מאתמול כעשרה ביטולים של אירועים. "בחודש מרץ הייתי אמור להרוויח כ-70 אלף שקל רק על צילומי סטודיו ואירועים", הוא מספר. "אבל הכל מבוטל פתאום. אם ארוויח בחודש הזה 10,000 שקל זה יהיה הרבה, ואחרי תשלומים, שכבר ירדו לי לקראת האירועים, אסגור חודש, שהיה אמור להיות מעולה, בהפסד. לא יודע איך אשרוד. ייקח לי לפחות שלושה חודשים לתקן את המצב. בבית שלי כבר יודעים שצריכים להיכנס לצמצום". צלם נוסף מספר כי הוא "מקבל כל הזמן ביטולים".
"חטפתי מכה", אומר פרג' בעצב. "רוב האירועים לא יחזרו. אי אפשר לחגוג פורים בפסח. אתמול בבוקר קיבלתי שתי הזמנות עבודה לכנסי נשים של יום האשה הבינלאומי, בערב ביטלו את האירועים ואת הזמנת העבודה. בתור הצלם של אל על, בוטל הקו לטוקיו, וגם זו הזמנת עבודה שירדה לטמיון. אין לי טענות כלפי החברות, להפך, כולנו נמצאים באותו מצב. אני לא כועס, אני מבין אותם, ולא אקבל את הכסף. כרגע אני יושב בבית, ורק מקווה שנצא מהמצב הזה בקרוב".
עופר איתני, יו"ר ראש קבוצת ביתילי, לא מתכוון לשבת בחיבוק ידיים. "צאו מההיסטריה ועצרו את כדור השלג", הוא אומר ל-ynet, "במוצ"ש אנו מקיימים אירוע ל-1,000 עובדים ומעצבי פנים בתיאטרון הבימה. כבר יומיים אני מוצף בשאלות אם האירוע מתקיים או מבוטל. החלטנו פה אחד להמשיך בתוכניות שלנו - לא להילחץ ולא לבטל. עברנו את פרעה, נעבור גם את הקורונה. מדיניות הביטולים האוטומטית בשיטת הכסת"ח תהרוס לנו את הכלכלה, תופעות הלוואי יהיו יותר גרועות מהסכנה עצמה. אני קורא לממשלה ולמשרד הבריאות - תסתכלו על התמונה הרחבה ועל היום שאחרי. אתם מוליכים אותנו לקטסטרופה".
יצוין כי ברשות המיסים החליטו להקל על בעלי עסקים שניזוקו קשות ולאפשר להם לדחות תשלומים כמו מקדמות מס. מקרה הקורונה אינו עונה על תקנות מס רכוש לפיצוי עסקים שנפגעו ממלחמה או ממעשי טרור, ולכן לפי שעה לא ניתן לפצות למשל מסעדות או חנויות שהפדיון בהן ירד.