אבודים בקניון: הקניונים נפתחו בשבוע שעבר, אך סיור בהם מלמד כי לא כל החנויות בהם נפתחו - ועדיין יש מחלוקות רבות ביניהם לבין הרשתות הקמעונאיות. רשתות הקוסמטיקה איל מקיאג’ ומאק עדיין סגורות בחלק מהקניונים; הקמעונאים סוגרים את הסניפים כמה שעות לפני מועד הנעילה של הקניון וגם פותחים באיחור של שעתיים; ורשתות האופנה, שלא פתחו את כל החנויות עדיין, החלו את עונת קיץ 2020 באיחור של חודש וחצי עם מבצעי הנחות עמוקים, בניסיון להיפטר ממלאי הקיץ.
נתוני חברת ריס, העוסקת בניתוח פעילות השוק הקמעונאי בישראל ומתמחה באספקת מידע עסקי השוואתי לרשתות ולקניונים, מראים כי המכירות בקניונים נחתכו בחצי ביחס ל-2019. זאת, בעוד במרכזים הפתוחים מדווחים על עלייה של כ-20% ביחס לשנת 2019. הסיבה: מאחר שהמרכזים הפתוחים (הפאוור סנטרים) נפתחו לפני הקניונים, האחרונים נתפסים כעת בעיני הציבור כפחות בטוחים.
ברשתות האופנה הגדולות גם לא ממהרים לחדש את הוראות הקבע כדי לשלם שכר דירה לקניונים, ופועלים בנוגע לכל חנות בנפרד. על כך אומרים בענף כי מדובר בעניין טכני שלא ברור מדוע הוא כל כך מהותי לקניונים, שכן גם אם תחודש ההרשאה, הרשת יכולה לבטל אותה מחדש. "אנחנו רוצים להבין מה המצב בשטח והאם המתווים שהבטיחו באמת רלוונטיים. כל הקניונים, וגם אלה מביניהם שהצהירו שמחזירים לנו את דמי השכירות שגבו עבור מחצית מרץ, לא זיכו אותנו על הסכום. אף אחד מהם לא החזיר את הכסף. הם הפכו את זה לפיקדון, השאירו את הכסף אצלם", אמר בכיר באחת הרשתות.
זארה לא מאפשת למדוד
רשתות הקמעונאות סוגרות את החנויות בקניונים בשעות שנוח להן, בשעה שהקניונים מנסים להכתיב שעות פתיחה וסגירה מלאות, כדי להשיב אליהם את הקונים. עד לפני הקורונה נפתחו הקניונים ב-9:30 בבוקר ונסגרו לרוב ב-22:00 בערב, ובמוצאי שבת נפתחו חצי שעה לאחר צאת השבת ועד 23:00.
אך עתה רשתות האופנה מקצרות את שעות העבודה. כך, זארה סוגרת את סניפי כל מותגיה בקניונים ב-18:00, ארבע שעות לפני שעת הסגירה הרגילה. זארה נחשבת למושכת צרכנים וכשהיא סוגרת מוקדם, שוכרים אחרים נוהגים כמוה. יתר הרשתות סוגרות בין 21:00-19:00.
בקניונים זועמים על התנהגות זו. "אנחנו נותנים עוד יום-יומיים להסתגלות, ומעבר לזה לא נאפשר לרשתות לסגור מוקדם", אומר בכיר באחת מקבוצות הקניונים. "במקום לעזור לקניונים שנתנו להן אחוז מהפדיון, הרשתות מענישות אותנו".
אגב זארה, הרשת תלתה בחנויות בקניונים (זארה, פול אנד בר, ברשקה, סטרדווריוס ומסימו דוטי) שלט: "למען בריאותכם, תאי המדידה סגורים באופן זמני". אלא שמשרד הבריאות לא אסר על פתיחת תאי מדידה, ונראה כי זו יוזמה עצמאית של הקבוצה. יתר מותגי האופנה הבינלאומיים, ובהם אדידס, אמריקן איגל וצ'ילדרנס פלייס, מתירים למדוד בגדים לפני קנייה.
כאחת מקבוצות האופנה המובילות, בחר הבעלים של זארה, ג'ואי שוובל, להישאר מחוץ להתאגדות רשתות האופנה והמסחר שהוביל הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס. בעוד בעלי הרשתות ניהלו מאבק יומיומי והרבו לעלות לירושלים, דאג הבעלים של זארה לעשות לביתו מול הקניונים, ואף חתם על חוזים לחנויות חדשות בקניוני עזריאלי.
"לא נזמין בגדי חורף"
בשבוע הבא צפוי משרד הבריאות לאשר פתיחה של המסעדות ובתי הקפה בקניונים, וכולם תולים בהם תקווה שימשכו את הלקוחות. אז הם עשויים גם להתנות את ההקלות המובטחות בשכר הדירה לקמעונאים בעמידה בשעות המסחר. ברשתות חושבים ששעות פתיחת הקניונים צריכות להתקצר באופן קבוע, לפחות עד שהתחבורה הציבורית תחזור לעבוד כסדרה. בינתיים, הצרכנים נתקלים בחנויות סגורות.
נראה כי ברשתות מנצלים את משבר הקורונה כדי לא לפתוח סניפים חלשים, וגם מנסים לכופף את הקניונים לבוא לקראתם בשכר הדירה, במקומות שלא קיבלו הטבות שמניחות את דעתן. כך, למשל, קסטרו לא פתחה את הסניפים שלה בקניון שבעת הכוכבים, קניון TLV, ובמול הים באילת, והמשביר לצרכן לא פתחה עדיין שום סניף.
בצל חוסר הוודאות בנוגע לאפשרות של גל שני של סגר, אומרים ברשתות האופנה כי אם תנועת הלקוחות תמשיך להיות דלילה, ההזמנות לעונת החורף הקרובה יהיו נמוכות ב-40%-20% ביחס לחורף 2019. "זה תלוי בתזרים מזומנים שיהיה לכל רשת", מסביר בכיר בענף, "הרשתות יעשו הזמנות בהתאם לחוסן הפיננסי שלהן וזה תלוי גם האם נקבל את ההלוואות מהמדינה דרך הבנקים ממש בימים האלה. לכן יש חשיבות גבוהה לקבלת המענקים וההלוואות מהר ככל האפשר כדי להניע גלגלים של קניית הרכש של חורף 2020".
לדברי גורם נוסף בענף, "קשה לי להאמין שיהיו מאות אלפי מובטלים ולא תהיה ירידה בצריכה. לקנות סחורה זה קל, אם יהיו ביקושים נרוץ להביא סחורה. כרגע אנחנו קונים מינימום, הכל תלוי אם יהיה גל שני של התפרצות המגפה או גל אבטלה. אני חושב שהצונאמי עוד לפנינו".