כמעט לכל אחד, יש בבית פינה אחת שהם אוהבים במיוחד. כזו שבה הוא מרגיש חיבור למקום ולעצמו. עבור אחד זו פינת קריאה, עבור אחר זה המטבח ויש כאלה שבכלל מעדיפים את המרפסת או את החצר. בניסיון להבין מה הופך פינה בבית לאהובה, פנינו למעצבים ולאדריכלים, ושאלנו אותם על הבית שלהם. דרך החוויות שלהם, הצלחנו לגבש נוסחה שתהפוך את הבית שלכם למלא ביותר ויותר פינות שתאהבו. אגב, חלק מהפינות האלו, נולדו בהפתעה, רק לאחר מגורים בבית.
אז, בגלל שמסתבר שלא צריך הרבה בשביל לחדש פינה בבית ולהתאים אותה לצרכים שלכם, אין סיבה לא לטרוח ולהשקיע בטיפוח פינה אחת אהובה. כזו שבה תקבלו השראה, שבה תרגישו באמת 'בבית' שלכם. הנה מה שכדאי לדעת לפני שנכנסים לשיפוץ מקיף, או אפילו לפני שדרוג של חדר אחד בבית.
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות האדריכל חגי יניב)

הפינה האהובה על האדריכל חגי יניב בביתו: המטבח

"הפינה הכי אהובה עלי בבית היא המטבח", אומר האדריכל חגי יניב. "הוא משמש אותי ואת בני משפחתי לאורך כל היום, ולמעשה כמעט תמיד מישהו נמצא בו. זהו לא רק מקום טכני להכנת מזון, אלא אזור נעים למפגש בין בני המשפחה, מקום מלא אור וחדוות יצירה".
לדבריו, "הוא מתוכנן כך שיאפשר שהיה נעימה למי שמבשל או עובד במטבח ולמי שנמצא אתו. הוא מלא באור טבעי וממנו יש יציאה לחצר אינטימית המלאה בצמחי תבלין ריחניים. כיוון שחוש הריח הוא החוש עם הזיכרון הכי חזק, הריחות במטבח כמו גם ריח עשבי התבלין מעלים בי תמיד זיכרונות מופלאים".
"גם בבית הקודם המטבח היווה מקום מרכזי ונעים לכל המשפחה והחברים, אך בבית זה הוא לאין ערוך יותר מרווח ומאפשר פעילות משותפת לכלל בני הבית", מוסיף יניב.
"המטבח נותן לי תחושת רוגע ומיצר חדוות יצירה. אין כמו כוס קפה טובה בבוקר שבת עם עיתון על האי, הכנה משותפת של ארוחות ערב עם בתי סביב האי, או הכנות לשבת עם כל המשפחה. זה אושר אמיתי.
אני בהחלט ממליץ למי שנמצא לפני שיפוץ או בנייה להשקיע בתכנון מפורט ומדויק עבורם למטבח ביתם.
ובכל מקרה, לא משנה איזו פינה בוחרים, חשוב מאד שלכל אחד תהיה פינה אהובה בבית על מנת ליצור את הזהות שלו בבית ואת החיבור למקום.
האם יש פינה אהובה שאתה מתגעגע אליה מבית קודם בו גרת?
יניב: "בדירה הראשונה שרכשנו אחרי החתונה בירושלים היה חלון שממנו ראו את גגות המושבה הגרמנית ובאופק ניתן היה לראות את הר הזיתים.
מחלון זה ניתן היה להביט בכל יום בין הערבים עת העיר נצבעת למשך מספר רגעים בזהב של השמש השוקעת. זה היה מראה מקסים ומרגש שבכל יום מילא את ליבנו".
האם בתקופת הקורונה שבה רבים הסתגרו יותר, הפינה קיבלה משמעות מיוחדת?
יניב: "בהחלט כן, בתקופת הקורונה היה עיסוק רב בבישול ביתי והנוחות של המטבח כמו גם האפשרות למספר משתתפים בו זמנית לשהות בו יצרה את ה'ביחד' שהיה כל כך חסר בתקופה זו".

הפינה האהובה על מעצבת הפנים, ברברה ברזין: חדר הרחצה

"הפינה האהובה עלי בבית היא ללא ספק חדר הרחצה", אומרת מעצבת הפנים ובעלת בית-הספר ללימודי עיצוב פנים, ברברה ברזין.
10 צפייה בגלריה
(צילום: חיים אפריאט, באדיבות מעצבת הפנים ברברה ברזין.)
"אני מבלה בו פעמיים ביום: בבוקר ובערב. עבורי זו פינה מדיטטיבית, בה אפשר להוריד את כל משוכות ומגיני היום, לשטוף מחשבות לא טובות במובן הכי מובהק של זיכוך וטיהור.
"העבודה שלי מביאה איתה המון אחריות ואמוציות, וזהו המקום מבחינתי בו אני יכולה לשטוף מעלי את טרדות היום ולקום למחרת שלמה, מכילה ומאוזנת. סוג של ניקוי רעלים".
לדבריה, "תכנון נכון של חדר רחצה, מאפשר לשוהים בו ליהנות מכל העולמות. מומלץ שיהיה בו לפחות חלון אחד גדול שישווה לו מראה של חדר לכל דבר, חשוב מאוד לא לחפות את כולו בקרמיקה מרצפה עד תקרה כדי שלא נרגיש כלואים במעין איטליז או מקום קבורה".
"זהו חדר שצריך לעבוד על כל החושים", היא אומרת. "מומלץ לשלב בו ניחוחות של שמנים ארומטיים, מגבות רכות, רמקולים שקועים, תמונות, פסלים וסחלב אמיתי, לא מפלסטיק.
"לסיכום, חדר רחצה טוב הוא קוקטייל של כמה וכמה מרכיבים איכותיים. חלל מנחם, מעצים שמספיק להיות בו גם רק עשר דקות, בכדי לצאת מחוזקים".
האם גם בבית קודם פינה מהסוג זה הייתה אהובה עליך? או שהיא נולדה מתוך משהו שלא אהבת בעבר, והבטחת לעצמך שבבית חלומותיך תשקיעי בפינה הזו?
ברזין: "עד לדירה זו תמיד גרתי בדירות שכורות. שדרגתי בהם את חדרי הרחצה הקיימים, אבל לא באותה רמה".
האם ידעת לפני השיפוץ או הבנייה שזו תהיה הפינה הכי אהובה, או שזה קרה מעצמו רק לאחר המגורים שם?
ברזין: "לא. לפעמים כשעושים בית, החדר הוא זה שמחליט מה הוא רוצה להיות. זה צמח משם: היה לי רעיון, החדר התארגן וכך נהיה".
האם את ממליצה ללקוחות שלך גם להשקיע בפינה מהסוג הזה? או משהו מקביל לזה?
ברזין: "בהחלט. חדר רחצה לא חייב לגלם בתוכו אמבטיה. אני ממליצה בחום על חדר רחצה עם מקלחון גדול ומפנק וספסל בנוי, רצוי זוגי, מחומר שלא יהיה קר לשבת עליו.
"חשוב לתת את הדעת על פתרונות אחסון כמו מקום ייעודי ומובנה לטואלטיקה וגם לאזור תליה למגבות הרטובות כך שיוכלו להתייבש ולהתאוורר".
מה הופך פינה בבית לאהובה, לדעתך?
ברזין: "הקטע הפונקציונלי צריך להיות מושלם כדי שהכל יעבוד בצורה המיטבית. את זה עוטפים באסתטיקה נוחה לתחזוקה וזאת הדרך לייצר פינה אהובה.
"אני מאמינה שבית טוב כולל צירוף של המון פינות אהובות. למעשה כל הפינות בבית צריכות להיות כאלה".

הפינה האהובה על מעצבת הפנים פזית וינר גרינולד: הסלון

"הסלון שלנו הוא המקום להירגע בסוף היום ולהיטען", אומרת מעצבת הפנים פזית וינר גרינולד.
10 צפייה בגלריה
(צילום: שי גיל, באדיבות מעצבת הפנים פזית וינר גרינולד)
"לשכב על הספה הנוחה, להנות מהצבעים המרגיעים ולקרוא ספר טוב. זהו המקום אליו אני מגיעה בסוף היום, אחרי שסיימתי את כל המטלות וזהו גם מקום המפגש האולטימטיבי שלנו כמשפחה.
"אני מאוד אוהבת את העיצוב המאוזן והמרגיע ובאותה מידה את העובדה שזהו חלל מחבק שמאפשר להיכנס למוד של רגיעה ומנוחה, ביחד עם המשפחה וגם לבד. פינה פחות תפעולית ויותר ממלאת".
מה הפינה הזו גורמת לך להרגיש? מה הופך אותה לכל כך אהובה?
וינר גרינולד: "השילוב בין האלמנטים, הדוגמאות והחומרים יוצר עניין ותנועה בחלל ואף אחד לא בא על חשבון השני. שטיח הלבד ורקמת הצמר ומערכת הישיבה מרככים את הכהות של הבטון. פלטת הצבעים של המעטפת היא מונוכרומטית ומאוזנת. והתמונה, עם כל השקט שלה, מכניסה עניין.
"בנוסף, התקרה גבוהה במיוחד (כ-3.7 מטר) וככזאת היא מקנה תחושה קלילה, פתוחה ואוורירית. למרות שכמעט ואין קירות בחלל, התחושה עדיין מלכדת ומכילה גם כששוהים בסלון כמות גדולה של אנשים וגם כשנמצאים בה לבד".
מדוע לדעתך חשוב שלכל אחד תהיה פינה אהובה במיוחד בבית?
וינר גרינולד: "בית הוא מקום אישי וכל אחד פוגש בו את עצמו בצורה אחרת. הפינה של כל אחד ואחת מאיתנו משמשת כמקום אינטימי במידה רבה והיא מרמזת גם על אופיינו. כל הפינות הללו מתגבשות לבית שהוא מכלול. מערכת של חללים מחבקים ועוטפים כל אחד מבני הבית ביחד וגם לחוד".
האם בתקופת הקורונה שבה רבים הסתגרו יותר, הפינה קיבלה משמעות מיוחדת?
וינר גרינולד: "בוודאי. הפינה הזאת אויישה נון-סטופ 24/7. אם בשגרה טווח השעות שבילינו בסלון היה יחסית מצומצם, במהלך השנה החולפת הכל היה יותר אינטנסיבי ועוצמתי".

הפינה האהובה על מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ: החצר

"החצר שלנו, שממוקמת ברחבה האחורית של הבית, היא ללא ספק האזור האהוב עלי בבית", אומרת מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ. "שטחה כ-500 מ"ר, ולמרות שהיא פתוחה, מוארת ואוורירית, הצמחייה שעוטפת אותה הופכת אותה לאינטימית.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, באדיבות מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ)
"זהו המקום בו אנחנו מארחים וטרם הקורונה היינו עורכים בה גם מסיבות. זהו גם המקום שלי ושל בעלי בו אנו יושבים עם כוס יין, נרגעים ומתנתקים משגרת היום".
מהי הסיבה שמכל הפינות בבית אותה את הכי אוהבת?
עזריה ברקוביץ: "אני מאוד אוהבת ירוק והפינה כאמור מוקפת בצמחייה. האווירה בה מאוד פסטורלית, אפילו מעט טרופית וככזאת, הפינה הופכת למרגיעה. היא גם מאוד ורסטילית ואפשר לבצע בה פעילויות שונות בין אם לשחות בבריכה, לאכול ארוחה טובה או לצפות בסרט טוב הודות למקרן שמותקן בה".
האם ידעת לפני השיפוץ או הבנייה שזו תהיה הפינה הכי אהובה? או שזה קרה מעצמו רק לאחר המגורים שם?
עזריה ברקוביץ: "לא ידעתי. זה היה תהליך שהתהווה והגיע לשיאו כשהצמחייה בגרה והפכה לשופעת ופראית. היא זאת שהקנתה לאזור הזה הרבה אופי ויצרה אווירה מלאת חיות. אלה תחושות שקשה מאוד להשיג בבית חדש כשהצמחייה רק מתחילה להכות שורשים ולהתפתח.
מה הופך פינה לאהובה?
עזריה ברקוביץ: "פינה אהובה היא תוצר של תכנון נכון והטמעה של אלמנטים שנוגעים ברגש לכן לכל אחד מאיתנו תהיה הגדרה שונה לגמרי של מהי הפינה האהובה עליו. עבור אחד זה יהיה חדר השינה ועבור אחר חדר הרחצה שם הוא יכול להתפנק וליהנות מה'לבד' שלו".

הפינה האהובה על מעצבת הפנים הדס רוט: פינת הקריאה התלויה

"הפינה האהובה עלי היא פינת קריאה והרגעות שיצרנו בקומת הגלריה בדירת הדופלקס שלנו", אומרת מעצבת הפנים הדס רוט, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב'.
10 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות מעצבת הפנים הדס רוט.)
"היא מייצרת מעין מסדרון ייחודי שמוביל לחדרים, ניתן להשקיף ממנה למרחב הציבורי וכן לגינה והיא מאפשרת לנו אינטראקציה מאוזנת ובלתי תלויה בכל רגע נתון".
לדבריה, "זו פינה שיש בה הכל. אנחנו בית של חובבי קריאה. היא מאפשרת לבעלי לקרוא באתנחתא מתוך מגוון הספרים שבספריה, שילוב של קודש וחול ואני אוהבת לעשות שם מדיטציה שאני מקפידה לבצע פעמיים ביו"ם.
המרחב הזה מאפשר להיות נוכח לא נוכח: הוא מנותק מקומת הקרקע אבל כן מאפשר אינטראקציה עם המטבח והסלון.
"הפרופורציות והמיקום הספציפי שלה גורמות לה להיות מאוד מאוזנת", מסבירה רוט. "היא אמנם חמימה ומחבקת, אך בד בבד מאפשרת לינות מהמרחב הפתוח, המואר והאוורירי.
"היא ממוקמת בציר הכי תלת ממדי של הבית. היא מאפשרת ליהנות מתקרת העץ הגבוהה והמשופעת
ובאותה נשימה גם מהחצר. היא מאפשרת למי ששוהה בה לשלוט על הבית אבל בצורה מווסתת כך שהוא יוכל להתרכז בעשייה שלו (קריאה, האזנה למוזיקה, מדיטציה וכו') גם כשהבית הומה".
האם ידעת לפני השיפוץ או הבנייה שזו תהיה הפינה הכי אהובה, או שזה קרה מעצמו רק לאחר המגורים שם?
רוט: "הייתה לי תחושה שאוהב את הפינה הזו, אבל היתרונות שלה התגלו לי תוך כדי השיפוץ. זה היה תהליך בהתהוות ורק כשעמדתי שם פיזית לראשונה הרגשתי את האנרגיות ונחשפתי בפועל לכל הזוויות המעניינות והרבדים. זה מאוד נחמד שיש את האופציה להיות חלק מהאנרגיה של הבית, גם כשפיזית מעט יותר מרוחקים".

מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו: חדר השינה

"חדר השינה הוא החלל האהוב עלי בבית", אומרת מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו. "זהו המקום אליו אני עולה בסופו של יום, מרגיעה את עצמי ונכנסת למצב תודעתי אחר, עם מפיצי הריח ועם הנרות הדלוקים. זו הפינה בה אני מצליחה לייצר עבור עצמי אווירה של שלווה ורוגע".
10 צפייה בגלריה
(צילום: גלעד רדט, באדיבות מעצבת הפנים קרן ניב טולדנו. אדריכלות: מירית שטרן אשוח ואיקה דוידס.)
מה הסיבה שמכל הפינות בבית אותה את הכי אוהבת?
טולדנו: "מכיוון שבה יש לי את היכולת להתמקד ולהתבונן פנימה. לייצר מעין התנתקות, מעין מבצר פנימי. כמה שביתי הוא מבצרי, כך חדר השינה הוא כמו מבצר בתוך מבצר".
האם ידעת לפני השיפוץ או הבנייה שזו תהיה הפינה הכי אהובה? או שזה קרה מעצמו רק לאחר המגורים שם?
טולדנו: "ידעתי מראש שאני רוצה לייצר אווירה מסוימת וכל התהליך היה מאוד מכוון מטרה.
"זה בא לידי ביטוי בתקרות הגבוהות, בבחירת החומרים, בסקאלת הצבעים ובאמבטיה הפרי-סטנדינג (עומדת בפני עצמה ומנותקת מהקירות), הפונה אל כיוון חדר השינה.
כל אלה תוכננו במתכוון על מנת לייצר את אותה אווירה ואנרגיה שאני מדברת עליהם".
מה הופך פינה לאהובה בבית?
טולדנו: "כל אחד צריך את אותו מבצר שהוא יודע שממנו הוא יוצא ואליו הוא חוזר. פינה אהובה היא מיקרו-קוסמוס של כל מה שאתה צריך ומשווע לו בבית, בצורה מדודה ומדויקת אפילו יותר. לאחר מכן, את הפונקציונליות יש לעטוף בעיצוב ובאסתטיקה. חלל שמתוכנן נכון ומקיים בתוכו את כל הרבדים, בהחלט יכול לרגש".

הפינה האהובה על האדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין: חדר העבודה

"הפינה האהובה עלי בבית היא חדר העבודה הביתי שלי, שיש ממנו יציאה לרחבת גינה אינטימית ומזמינה", אומרת האדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין, בעלת המשרד ReMa אדריכלים. "בשנה החולפת עבדתי הרבה מהבית וגיליתי מחדש את החלל הנפלא הזה.
10 צפייה בגלריה
מבט מבחוץ, אל תוך חדר העבודה שלה.
מבט מבחוץ, אל תוך חדר העבודה שלה.
מבט מבחוץ, אל תוך חדר העבודה שלה.
(צילום: יח"צ, באדיבות האדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין.)
המיקום שלו והעובדה שהוא נהנה מקשר כמעט בלתי אמצעי עם החוץ גרם לי להתאהב בו מחדש".
"למדתי להכיר בחשיבות המכרעת של חדר העבודה הביתי כחלק מהמציאות החדשה", אומרת רכטר רובינשטיין. "הוא צריך לקבל פריים לוקיישן במרחב. עברו הימים שהיו ממקמים אותו בפינה בממ"ד.
"אני אוהבת לבלות שם חלק נכבד מהזמן. לשרטט, ליצור, לשתות את הקפה בגינה. זה מקום שמאפשר לי לעבוד וליצור ובמקביל יש בו תחושה של צימר".
מה הסיבה שמכל הפינות בבית אותה את הכי אוהבת?
רכטר רובינשטיין: "גיליתי אותה מחדש בתקופת הקורונה. קודם לכן לא ביליתי בה יותר מידי זמן כי הייתי רוב היום במשרד. גיליתי שהיא מקום אולטימטיבי מבחינתי. היא עודדה יצירה ולמרות כל האתגרים שהתקופה הזאת הציבה בפנינו כששהיתי בה נשארתי מפוקסת בעשייה".
האם גם בבית קודם פינה מהסוג זה הייתה אהובה עליך?
רכטר רובינשטיין: "בבית הקודם לא היה לי חדר עבודה ומאוד הפריעה לי שהמחשב היה ממוקם בחדר השינה. צריך לדעת לעשות את ההפרדה".
מה הפינה הזו גורמת לך להרגיש, ומה הופך אותה לכל כך אהובה?
רכטר רובינשטיין: "הממדים של המרחב הזה הם מאוד נכונים, התכנון והעמדת הרהיטים מדויקים וגם פלטת הצבעים תורמת לפרודוקטיביות ולריכוז. אפשר בקלות להיכנס שם למצב תודעתי מדיטטיבי, להתרכז ולהיות לבד. יש בה משהו מאוד קליל ומינימליסטי ובמקביל, התצפית לעבר הגינה מייצרת תחושה פסטורלית".
האם את ממליצה ללקוחות שלך גם להשקיע בפינה מהסוג הזה?
רכטר רובינשטיין: "במיוחד לאור לקחי הקורונה, כיום יש לנו גם יותר פרמטרים שאנחנו צריכים להתייחס אליהם בבואנו לתכנן חדר עבודה, החל מהתשתיות ועד לזוויות על מנת שבשיחות הזום תיווצר תחושה ייצוגית ונעימה".

הפינה האהובה על מעצבת הפנים שלומית זלדמן: המטבח

"הפינה האהובה עלי בבית היא המטבח שפתוח לחלל הציבורי", אומרת מעצבת הפנים שלומית זלדמן. "אני נמצאת שם חלק נכבד מהזמן, מדי יום והאינטראקציה המשפחתית שלנו סובבת סביב חלל המטבח.
"אנחנו לא חובבי טלוויזיה, והמטבח מהווה עבורנו ציר מהותי. הוא לב הבית, מקום המפגש האולטימטיבי שלנו יחד ובו אנחנו משוחחים, צוחקים, מבשלים יחד".
10 צפייה בגלריה
(צילום: עמית גושר, באדיבות מעצבת הפנים, שלומית זלדמן.)
האם גם בבית קודם פינה מהסוג זה הייתה אהובה עליך?
זלדמן: "המטבח תמיד היה ציר מהותי בהוויה הביתית שלי אבל זה הנוכחי בהחלט העצים מבחינתי את המשמעות שלו. השקעתי בתכנון שלו הרבה מחשבה, יש לו הרבה נוכחות ומשמעות פיזית מכיוון שידעתי מלכתחילה שהוא הולך להיות לב הבית שלנו".
מה הפינה הזו גורמת לך להרגיש? מה הופך אותה לכל כך אהובה?
זלדמן: "זהו המקום שמקבץ את כולנו. שם אנחנו נפגשים לקפה של בוקר, אוכלים ומבשלים יחד. כיום, בעידן המסכים (מחשבים, טאבלטים וסמארטפונים), כשכל אחד מרוכז בעולם משלו, אני מאוד מקפידה שיהיה לנו את הזמן בזה של ה'ביחד' והמטבח מאפשר זאת. הוא מצליח לקרב בין כולנו".
מה לדעתך הופך פינה בבית לכזו שאוהבים?
זלדמן: "כמעצבת השאיפה שלי היא לייצר הרבה פינות כאלה ברחבי הבית ולא רק אחת ספציפית. אני בהחלט חושבת שכל אחד צריך להשקיע בפינה בה הוא ירגיש הכי טוב, שלם ובטוח. לכל אחד מאיתנו יש צרכים ומאווים אחרים כך שאותה 'פינה' יכולה להיות כל חלל.
"במשפחות מסוימות זהו סלון עם מקרן ורמקולים מתקדמים, עבור אחר זה משרד ביתי כיפי ומרווח. זה מאוד אינדיבידואלי. בית הוא כמו חליפה שצריכה להיות תפורה בדיוק במידה".
עוד כתבות בנושא:

הפינה האהובה על מעצבת הפנים הילה מוטיל: הסלון

" באופן טבעי הוא בשימוש יומיומי ויש לו הרבה שימושים שונים", מתארת מעצבת הפנים, הילה מוטיל. "שם כל בני המשפחה יושבים יחד, בו אנחנו מארחים חברים, במשך היום אני מקיימת בו פגישות עם לקוחות ובסוף היום כשכולם ישנים זה המקום האהוב עלי לשבת בשקט עם ספר".
10 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, באדיבות מעצבת הפנים, הילה מוטיל. )
מוטיל: "הסלון עבורי הוא הלב של הבית. הוא יפה ומרשים אך יותר מכך זאת הפינה הנוחה שלי. הספה מלאה בנוצות והיא עוטפת ונוחה, השטיח החם, מערכת השמע הסמויה, התאורה העדינה. הכל בסלון מותאם להעדפות האישיות שלנו".
האם גם בבית קודם פינה מהסוג זה הייתה אהובה עליך, או שהיא נולדה מתוך משהו שלא אהבת בעבר, והבטחת לעצמך שבבית חלומותיך תשקיעי בפינה הזו?
מוטיל: "כן כמובן, תמיד השקעתי בסלון, פשוט עם הניסיון הדרישות שלי נהיו מדויקות יותר, למדנו מה נכון לנו. דוגמא לכך זו הטלוויזיה. בתכנון הנוכחי יש טלוויזיה בסלון, מובנת בספרייה. בכוונה תחילה היא תופסת בדיוק שני מדפים, כך שאם יום אחד נרצה להוציא אותה ולהיות בלי, דבר שקרה בעבר, יהיה פשוט להשלים את הספרייה בצורה מושלמת".
מה הפינה הזו גורמת לך להרגיש? מה הופך אותה לכל כך אהובה?
מוטיל: "הפינה הזו גורמת לי להרגיש בבית. יש בה נוחות ושקט שמאפשרים לי להרגיש מנותקת מכל מה שקורה בעולם ולהתרכז פנימה, לבד או יחד עם המשפחה או החברים, זאת תחושה נהדרת בעיני.
"מעבר לכך בסלון אני מוקפת בגוונים האהובים עלי, שמשרים עלי רוגע ושמחה. הריהוט בה עשוי מחומרים שנעימים לי. הדברים המוצגים בו הן מזכרות או תמונות מהעבר שמרגשות אותי".
האם יש פינה אהובה שאת מתגעגעת אליה מבית קודם בו גרת? אפילו בדירת סטודנט?
מוטיל: "בדירה הראשונה ששכרנו הבן זוג שלי ואני יחד, המטבח היה מטר וחצי רבוע. זה אומנם היה מאתגר לאחסן שם אבל בסוף היה כל מה שצריך וגם מאוד מצחיק לבשל יחד ומכיוון שהבנו שזה זמני, זאת זכורה לי כתקופה נפלאה".
האם בתקופת הקורונה שבה רבים הסתגרו יותר, הפינה קיבלה משמעות מיוחדת?
מוטיל: "הסלון שלנו מלא בחפצים שמאוחסנים בצורה נסתרת. מכיוון שאנחנו משפחה עם ילדים קטנים, הסלון בזמן הקורונה הפך לממלכה עבורם. שולחן הסלון פינה את מקומו למשחקי קופסא על השטיח, למסיבות ריקודים משותפות והספה במקרים רבים הפכה לאוהל. אבל בסוף כל יום כל אלו אוחסנו (למשל, בארון הסמוי בגב מראת הקיר) וזה חזר להיות הסלון שלנו, שאפשר לשתות בו כוס יין בשקט".

הפינה האהובה על האדריכל בועז שניר: הסלון

ובכן, נראה שהסלון הוא ללא ספק פינה מנצחת עבור מעצבים ואדריכלים רבים. "זהו בהחלט החלל האהוב עלי בבית", אומר האדריכל בועז שניר, בעלי המשרד 'שניר אדריכלים'.
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות האדריכל בועז שניר. )
"לאחר יום עבודה עמוס, זהו המקום מבחינתי להירגע ולנוח מטרדות היום. להיזרק על הספה, לקרוא, ליהנות מהנוף או לצפות בסדרה טובה בנטפליקס. אני מבלה בו כמעט כל יום פרט לימים שאני מגיע מהמשרד בשעות מאוד מאוחרות".
מהי הסיבה שמכל הפינות בבית אותה אתה הכי אוהב?
שניר: "מכיוון שהוא ממוקם בנקודה עם הרבה זוויות ראיה ותצפית טובה למקומות רבים בבית ובסביבה. אני יכול לצפות בנקודות שונות במרחב כמו המרפסת והגינה שבחוץ, להתבונן על אזור המדרגות והחלל הציבורי של הבית. זוהי פינה שמחד מצליחה לייצר אינטימיות ומאידך מאפשרת לך לחוש את המרחב. המקום בו הציבורי והפרטי מתלכדים ועוטפים זה את זה".
האם גם בבית קודם פינה מהסוג זה הייתה אהובה עליך?
שניר: "הכורסאות הכחולות עברו איתנו מהבית הקודם ואהבתי לשבת על אחת מהן ולהתבונן גם אז. גם בבתים הקודמים מצאתי פינות שאהבתי לשהות בהן ומיקומן השתנה בהתאם למרחב.
"באופן כללי, אני מתחבר לפינות שממוקמות בציר שמאפשר מפגש בין הפרטי למרחב הפתוח. ציר שמאפשר לי להישאר באינטראקציה עם המשפחה ועם החוץ".
האם ידעת לפני השיפוץ או הבנייה שזו תהיה הפינה הכי אהובה, או שזה קרה מעצמו רק לאחר המגורים שם?
שניר: "האמת היא שלא ידעתי. זאת תחושה שהתהוותה בזכות הרבה פרמטרים כמו אור, אוויר, מיקום בחלל, תצפית וכו'. בית מטבעו הוא מקום מאוד דינמי והשהות משתנה בהתאם להרבה פרמטרים כמו עונות השנה.
"לדעתי, חשוב שכל אדם ירגיש שהבית שלו הוא מקום ייחודי ששייך רק לו ולמשפחתו. זאת הטריטוריה הפרטית שלו וכדי שזה יקרה צריך שיתקיים קשר שלו עם הבית ותכולתו. את כל אחד מאיתנו מניעים ומרגשים דברים שונים ופינה חמה היא עניין אינדיווידואלי. החוכמה היא לייצר פינה שפורטת על מיתרי הרגש של אותו אדם ואותה משפחה".
האם יש פינה אהובה שאתה מתגעגע אליה מבית קודם בו גרת?
שניר: "אני מתגעגע בעיקר לנופים שיכולתי לראות מאותן פינות. לכל אזור בארץ יש נוף ייחודי משלו שלא ניתן לשכפל. אפשר לייצר פינה כמעט זהה בפנים, אבל את הנוף האהוב בלתי אפשרי לשחזר".
מה הופך פינה בבית לאהובה?
"כדי שפינה תהפוך לאהובה היא צריכה לגעת ברגש. זה יכול לקרות במידה והיא תשחזר עבור השוהה בה זיכרונות טובים וזה משהו שיכול להתקיים בזכות מזכרת מאותה תקופה אך באותה מידה בזכות הזוויות והנוף.
"זאת ועוד, פינה מוצלחת היא זאת שיודעת לייצר בקרב השוהים בה מוד של הרמוניה ורוגע. סוג של מדיטציה מחשבתית שמאפשרת להם להתנתק לזמן מה משגרת היום העמוסה".