משבר הקורונה: מה לעשות עם הביטוח?
(צילום: ירון ברנר, חגי דקל)

המוסד לביטוח לאומי הודיע כי יעביר ביום ראשון את המענק המיוחד לחג הפסח בסך 500 שקלים למשפחות עם ילדים. זאת, לאחר שביום שלישי אושרה ההעברה בכנסת. המענקים לקשישים, נכים ומקבלי קצבאות אחרות יועברו בשלב מאוחר יותר. עלות המענק הכוללת היא 1.4 מיליארד שקל. את המענקים יקבלו יותר מ-1.2 מיליון משפחות שלהן כ-2.8 מיליון ילדים מתחת לגיל 18 באופן אוטומטי וללא צורך בהרשמה.
תינוקות שנולדו מתחילת החודש ועד ה-15.4 זכאים אף הם למענק והמשפחות יקבלו אותו בהמשך. המענק ישולם עבור כל ילד עד ארבעה ילדים במשפחה, כלומר משפחה שיש לה ארבעה ילדים או יותר תקבל 2,000 שקל. הורים לילדים עם מוגבלות יהיו זכאים לקצבה בגינם גם אם יש להם יותר מארבעה ילדים. בסוף חודש אפריל יאסוף הביטוח הלאומי את הנתונים העדכניים ויעביר את המענקים למשפחות בהתאם.
1 צפייה בגלריה
משרד הרווחה משרד הקליטה
משרד הרווחה משרד הקליטה
המוסד לביטוח לאומי
(צילום: אלכס גמבורג)
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, אמר כי המענקים יחולקו בין הורים שמגדלים ילד בהורות משותפת בהתאם להסכם המשמורת, אם התהליך לא יעכב את העברתם. שפיגלר הוסיף כי במקרה שבו הילד נמצא במשפחת אומנה, תתקיים היוועצות עם משרד הרווחה האם המענק יועבר אליה או למשפחתו הביולוגית. זאת בעקבות הסתייגויות שהעלה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם) בדיון שהתקיים בוועדת הכספים הזמנית בנושא.
שפיגלר ציין היום כי "במיוחד בימי חג הפסח, הביטוח הלאומי המהווה את המשענת הסוציאלית של תושבי המדינה והמזדהה עם המצוקות שאיתן הם מתמודדים בעת הזו, פועל מסביב לשעון בכדי להעביר את המענקים השונים למשפחות, לאזרחים ותיקים, נכי צה"ל, נכים ועוד. למרות שהחקיקה עברה במרחק נגיעה מערב החג, המטרה הייתה לזכות את חשבונות הבנק במענק הילדים במהלך חול המועד, וכך יהיה".

מענקים לאזרחים ותיקים

בהמשך ישולמו יתר המענקים, בהם מענק בסך 500 שקלים למי שהגיעו לגיל פרישה (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67) ומקבלים עבור חודש מרץ או אפריל לפחות אחת מהקצבאות האלה: קצבת אזרח ותיק, קצבת שאירים (מעל גיל פרישה) וקצבת תלויים בנפגעי עבודה. תוספת למענק בסך 450 שקלים תשולם לאזרחים ותיקים, שבנוסף מקבלים לפחות אחת מהקצבאות הבאות - השלמת הכנסה, סיעוד או שירותים מיוחדים והם יקבלו בסך הכל מענק בסך 950 שקלים. בני זוג ששניהם מקבלים קצבת השלמת הכנסה, סיעוד או שירותים מיוחדים יקבלו תוספת אחת בסך 450 שקלים.
בנוסף ישולם מענק בסך 500 שקלים למי שמקבלים בחודש מרץ או אפריל לפחות אחת מהקצבאות הבאות: נכות כללית, שירותים מיוחדים לנכים קשים, ניידות, ילד נכה, נכות מעבודה, נפגעי איבה, אסירי ציון, פיצוי לנפגעי פוליו, פיצוי לנפגעי גזזת, פיצוי לנפגעי עירוי דם ונכי צה"ל. מי שזכאי ליותר מקצבה אחת מקצבאות הנכות, יקבל מענק אחד בלבד.
גם מי שמקבל עבור חודש מרץ או אפריל קצבת הבטחת הכנסה יזכה למענק בסך 500 שקלים. בני זוג שמקבלים קצבה להבטחת הכנסה יקבלו מענק בסך 1,000 שקלים. מקבלי דמי מזונות בחודש מרץ או אפריל זכאים אף הם למענק בסך 500 שקלים. עבור כל אדם משולם מענק אחד בלבד, למעט עבור ילדים שמשולמת עבורם קצבת ילד נכה, שזכאים לשני המענקים.
פורסם לראשונה: 12:22, 10.04.20