שבועיים בלבד נותרו לבחירות הרביעיות לכנסת בתוך שנתיים, כאשר בדיוק שנה חלפה מפרוץ משבר הקורונה - המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את ישראל מאז הוקמה. אין ספק שהממשלה הבאה שתוקם אחרי הבחירות, כפי שהכל מקווים, תצטרך לעסוק יום ולילה בעיקר בשני תחומים: בלימת נגיף הקורונה והוצאת המשק מהכאוס הכלכלי, שהביא לסגירת כ-100 אלף עסקים בישראל וליצירת שוק עבודה המצוי באבטלה הקשה ביותר מאז ומעולם, כאשר יותר מרבע מהעובדים שהו בשנה האחרונה בבית, לעיתים חודשים רבים ואפילו בשנה כולה.
>> כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של 2021
פנינו אל המפלגות שיש להן סיכוי סביר, לפי הסקרים, להיכנס לכנסת הבאה, וביקשנו לברר כיצד קברניטי המפלגות ויועציהם הכלכליים מתכוונים לטפל במשבר הכלכלי ולהזניק את מדינת ישראל מחדש להיות אחת הכלכלות המתקדמות והמצליחות בעולם. חרף פניות חוזרות ונשנות, לא השיבו לשאלותינו חלק מהמפלגות ובראשן הליכוד, וחבל שכך. המפלגות שלא הצלחנו להשיג את תשובותיהם לשאלות: הציונות הדתית, ישראל ביתנו, יהדות התורה והרשימה המשותפת.
הנה התשובות שקיבלנו על תריסר השאלות:
איך תקטינו את הגירעון, אלו משרדי ממשלה מיותרים בעיניכם והאם תצמצמו את המגזר הציבורי?
כחול לבן: יש לייעל את המגזר הציבורי. נשאף לצמצם את משרדי הממשלה, שנופחו בקדנציה האחרונה בשל דרישות הליכוד, ולאחד משרדים דומים. נגדיל את הפריון במשק שיגדיל את ההכנסות ממיסים.
יש עתיד: לא נקצץ שוב אלא דווקא נוציא הרבה יותר. נרחיב את החוב ונשקיע יותר בבריאות, בחינוך, בהכשרות לעבודה של חרדים וערבים ובצעירים. 18 שרים יהיו בממשלה הבאה לכל היותר.
מרצ: הפרמטר של כל תוכנית ממשלתית חייב להיות פרנסת ובריאות האזרחים ולא עומק הגירעון. במציאות הנוכחית ניתן להגדיל את החוב, כאשר הריבית כמעט אפסית.
ימינה: כדי לתמוך ב"תוכנית סינגפור" אותה הצענו, שהיא מכת חשמל אדירה שתזניק את הכלכלה ותשאיר כסף בכיס של משפחות עובדות, נצמצם את השומנים במגזר הציבורי מבלי לפטר. נסגור משרדי ממשלה מיותרים ויחידות מיותרות, כמו משרד המים התמוה או המשרד לקידום קהילתי, שלכל אחד מהם יש סמנכ"לים ורכבים ומשרדים.
תקווה חדשה: נעביר תקציב מדינה וחוק הסדרים עם רפורמות מבניות משמעותיות, מה שלא התבצע מאז 2018. נשפר את התחרות בבנקאות, בביטוח, ביבוא ובתכנון הבנייה. יצומצם מספר השרים וסגני השרים.
העבודה: נשפר בתקציב החדש את ההשקעה הממשלתית בתשתיות אזרחיות ציבוריות ונקטין את התשלומים הפוליטיים במסגרת התקציב.
ש"ס: נמנע קיצוצים רוחביים. יש לבחון את פנסיות הגישור. פיטורי עובדים הם תחליף להוצאה מייצרת הכנסה להוצאה דרך רווחה - וזאת טעות.
אילו מיסים תעלו כדי להגדיל את הכנסות המדינה?
יש עתיד: לא נעלה בשלב הראשון מיסים. משבר הקורונה הוא זמני וכדי להתמודד עימו יש להגדיל דווקא את השקעות המדינה.
כחול לבן: כדי להגדיל את הכנסות המדינה. יש לחתור להגדלת ההכנסות ממשאבי הטבע כמו הגז ומהגדלת הפריון של אוכלוסיות שמשכורתן נמוכה במיוחד.
ימינה: הפוך, נוריד מיסים. נקל על המשפחות העובדות ועל בעלי העסקים. פחות כסף למיסים - יותר כסף לעובדים.
ש"ס: המטרה המרכזית תהיה לשמר את הרגרסיביות של המס בישראל ולהקל על החלשים.
העבודה: לפני שמעלים מיסים צריך לוודא שכל מי שאמור לשלם מיסים אכן עושה כך. יש לפעול לצמצום השימוש במקלטי מס ובתרגילים חשבונאיים.
תקווה חדשה: הדבר החשוב היחיד כרגע הוא להתמקד בצמיחת המשק. אין מקום להעלות מיסים אשר רק יכבידו על האזרחים ויפגעו בצמיחה.
מרצ: יש לחוקק את חוק הסולידריות החברתית, הגובה 2.5% מההון של 120 המשפחות העשירות בישראל. מס חד-פעמי כזה יכניס לקופת המדינה 15 מיליארד שקל.
מתי ובאיזה תוואי תעלו את גיל הפרישה לנשים, כדי למנוע פגיעה בפנסיות?
ש"ס: העלאת הגיל צריכה להתחשב בהבטחת פנסיה יציבה לנשים עובדות שתאפשר קיום בכבוד אחרי הפרישה.
כחול לבן: יש לשמור על איזון בין הצורך להעלות את גיל הפרישה לנשים לבין העובדה שמדובר באוכלוסייה שמופלית באופן עקבי בשוק העבודה. נתמוך בהעלאה בשלושה חודשים בכל שנה במשך שמונה שנים.
יש עתיד: נפעל שהעלאת גיל הפרישה תעשה באופן הדרגתי עד לגיל 64, בפריסה על פני שמונה-עשר שנים, ונגן בכלים משלימים על הנשים שעלולות להיפגע.
העבודה: אנו בעד ביטול חובת פרישה, ומעבר לפרישה לפי רצון ויכולת. עד שזה יקרה, כל העלאה צריכה להיות מלווה בתשתית סוציאלית מתאימה, שתגן על נשים מוחלשות.
תקווה חדשה: ישראל בדרך למשבר פנסיוני חמור. המתווה להעלאת גיל הפרישה אינו מתווה אחיד לכלל הנשים בכל המקצועות. לכן נסתכל אחרת על אופן העלאת גיל הפרישה.
מרצ: נפעל לקביעת גיל פרישה גמיש ונתנגד לכפיית העלאת גיל הפרישה לנשים. יש לאפשר לנשים וגברים לפרוש בהתאם לצורכיהם ולסוג עבודתם ולאפשר קבלת קצבת פנסיה בהתאם.
ימינה: נבדוק תחשיבים אקטואריים בנושא עלות הפנסיה ונמצא מתווה שהולם את רמת ותוחלת החיים הנוכחית.
בכמה תעלו את קצבאות הזקנה, והאם תקצצו בקצבאות הילדים?
תקווה חדשה: נעלה את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים ל-4,000 שקל ליחיד ול-6,500 שקל לזוג. כך נחסל את תופעת הקשישים החיים בעוני.
יש עתיד: נפעל להעלאת קצבת הזקנה ולהצמדתה לשכר הממוצע במשק. לא נשנה את מתווה תוכנית חיסכון לכל ילד שבה תמכנו.
כחול לבן: נעלה את קצבאות הקשישים והבטחת הכנסה לאזרחים הוותיקים, ונצמיד אותן לשכר הממוצע במשק. לא נפגע בקצבאות הילדים.
מרצ: נפעל להשוואת קצבאות הנכות והזקנה לשכר המינימום והצמדתן לשכר הממוצע במשק.
ימינה: תוכנית סינגפור תייצר עושר אדיר, במיוחד למשפחות העובדות. כשהיא תייצר צמיחה, נשתמש בה למטרות חברתיות מתוך עוצמה כלכלית.
העבודה: קצבת אזרח ותיק תוגדל ל-6,100 שקל לזוג ול-3,800 שקל ליחיד.
ש"ס: נתנגד לקיצוצים נוספים בקצבאות הילדים ונעלה את קצבאות הזקנה לפי התפתחות המצב הכלכלי.
האם תתמכו בהעברת תקציבים ממשרד הביטחון למשרדים האזרחיים?
ימינה: לישראל יש כיום אתגרים ביטחוניים יוצאי דופן, מורכבים וחדשים. יש מקום לייעול של תקציבים במערכות הביטחון אך רק אם זה לא יפגע בהתמודדות של ישראל עם האתגרים המורכבים הללו.
ש"ס: נרחיב את ההשקעה במשרדים האזרחיים, שהיא השקעה שמניבה פירות בעתיד תוך הבטחת עוצמת צה"ל וביטחון האזרחים.
מרצ: ממשלת נתניהו קבעה סדר עדיפויות מעוות, ניפחה את תקציב הביטחון במקום לחשוב איך ניתן לקצצו והעניקה הטבות ותקצוב מיוחד למתנחלים. צריך לכונן מדינת רווחה, לשלם שכר הוגן, לתת ביטחון תעסוקתי ולהפסיק את ההשקעות הבלתי פרופורציונליות בביטחון ובהתנחלויות.
יש עתיד: צרכי הביטחון והמשמעויות נבחנים כל הזמן. כך היה וכך יהיה. ברור שצריך לחזק את מערכת הבריאות ולסייע למעמד הביניים, לצד שמירת היתרון האיכותי של צה"ל.
כחול לבן: ישראל מצויה תחת איומים, אולם מערכת הביטחון צריכה להתייעל מבלי לפגוע במוכנות לשעת חירום.
העבודה: כל תקציב מדינה שיוגש חייב לגלם סדר עדיפות ראוי במאזן בין כלל הצרכים.
תקווה חדשה: משרד הביטחון יתבקש להתייעל ולצמצם את עודפי כוח האדם ותקציבים לא יעילים. אולם, חשוב לזכור שעוד עומדים לפנינו אתגרים ביטחוניים רבים ומורכבים.
התקצוב הנמוך של מערכת הבריאות נחשף במשבר הקורונה. מהיכן תגייסו מיליארדים להשקעה בבתי החולים?
העבודה: צריך לשנות את סדר העדיפויות. האם 12 מיליארד שקל יושקעו בהסכמים קואליציוניים כפי שהיה בממשלה ה-35 או בחיזוק מערכת הבריאות הישראלית?
כחול לבן: התחייבנו להגדיל משמעותית את ההשקעה בתשתיות בריאות ואת ההוצאה על שירותי הבריאות הציבורית, כמו גם סל התרופות, עוד לפני תקופת הקורונה. השנה האחרונה רק הדגישה את הצורך הדחוף בכך. נשנה את סדרי העדיפויות ונשתמש בכסף מרווחי הגז.
ימינה: אתגרי מערכת הבריאות אינם בהכרח בהיבט התקציבי אלא בהיבטים מבניים עמוקים שונים. החסמים המונעים הגדלת מספר האחים והרופאות אינם נעוצים בתקציב. אנחנו נשחרר את החסמים שמונעים מהמערכת לפעול כראוי.
תקווה חדשה: נייעל את מערכת הבריאות ונקדם רפואה מונעת ואורח חיים בריא, חיזוק רפואת הקהילה ואשפוזים ביתיים. חשוב להדגיש שמערכת שהוזנחה במשך עשרות שנים, בלתי אפשרי לתקנה ביום אחד. נגבש תוכנית חומש ותוכנית עשור למערכת הבריאות.
יש עתיד: נפעל להגדלת ההוצאה על בריאות מתוך התמ"ג ונציב כיעד את השוואת שיעור ההוצאה על בריאות לממוצע של מדינות ה-OECD, שהוא 8.8% לעומת 7.5% מהתמ"ג בישראל.
מרצ: נקדם הגדלה של ההשקעה הממשלתית בבריאות בעשור הבא באמצעות הגדלת יחס החוב-תוצר ל-80%.
ש"ס: נבחן ניתוב השקעות קיימות למערכת הבריאות וסגירת פרצות מס קיימות לחברות בינלאומיות מבלי להגביר את נטל המס על העשירונים התחתונים.
האם אתם תומכים בהפרטה רחבה של חלק גדול מהחברות הממשלתיות, ואלו מהן תציעו להפריט?
ימינה: למדינה אין שום יתרון יחסי בהפעלת חברות כמו התעשייה האווירית, אלתא ורפאל, בית הספר תדמור, הדואר, נמל חיפה ונמל אשדוד ואחרות מסוגן. על המדינה לשמר רק חברות לתועלת הציבור, וגם אז עליה לבחון האם החברות אכן משרתות את מטרתן ביעילות.
ש"ס: אנו לא מתנגדים להפרטת חברות ממשלתיות, אולם ראינו דוגמאות בארץ ובעולם של הפרטות כושלות, שהובילו לפגיעה באיכות השירות לתושב. נבחן כל הצעה להפרטה לגופה.
תקווה חדשה: עלינו לשמור על ניהול אסטרטגי של הנושאים החיוניים בידי המדינה. נבחן באופן פרטני אלו חברות להפריט.
מרצ: ההפרטה בשנים האחרונות לא הביאה לשיפור התחרות או ליעילות כלכלית, אלא לריכוז ההון בידיים בודדות. יש לפעול לעצירת תהליכי ההפרטה ולשינוי המגמה הקיימת.
כחול לבן: נתמוך בהתייעלות החברות הממשלתיות, שללא ספק רבות מהן זקוקות לשינוי בהתנהלותן, מי מהן שתוכל לעשות זאת בשינוי פנימי ומי מהן בהוצאה להפרטה.
העבודה: במילה אחת: לא.
את מי תמנו לשרי האוצר, הכלכלה והרווחה אם יתאפשר לכם לקבל תיקים אלה?
כחול לבן: איננו ממנים שרים לפני שהוקמה ממשלה. עם זאת, נושא הכלכלה הולך להיות הנושא המשמעותי ביותר בימים שאחרי.
תקווה חדשה: אנו מתכוונים למנות שר אוצר מקצועי ולא פוליטי אשר יוביל את שיקום הכלכלה.
ש"ס: השרים מטעם המפלגה ייבחרו על ידי מועצת חכמי התורה.
יש עתיד: איננו עוסקים בחלוקת תיקים אלא ביצירת ההישג הפוליטי שיאפשר לנו להקים ממשלה שפויה שתעבוד למען האזרחים.
ימינה: אנחנו לא עוסקים בתיקים ובשאלות היפותטיות בשלב הזה, אלא בגיבוש תוכניות שייחלצו את ישראל מהמשבר. אנחנו מחויבים לעקרונות, לא לתפקידים.
מרצ: ניצן הורוביץ, תמר זנדברג, יאיר גולן.
העבודה: המשימה המרכזית שלנו כעת היא מפלגת עבודה חזקה וגדולה, כאשר כעת איננו עוסקים בחלוקת התיקים.
מהי תוכנית הדיור שתאמצו כדי לפתור את המשבר הנמשך זה שנים?
תקווה חדשה: נקדם תוכנית לאומית לדירה ראשונה במחיר מופחת לזוגות צעירים ומשפחות, ונרכז במנהלת הדיור הלאומית את כל גורמי הממשלה העוסקים בתחום הדיור, תוך צמצום הביורוקרטיה בתכנון הבנייה. נפעל לתמרץ בניית 75,000 דירות להשכרה תוך עשר שנים.
כחול לבן: נשחרר חסמים ביורוקרטיים המעכבים השלמת פרויקטים קיימים, נוסיף קומות במרכזי הערים ונפתח שוק שכירות לטווח ארוך במחירים מרוסנים.
העבודה: נפעל לתכנון לטווח ארוך בהתאם לצורכי האוכלוסייה. לשם כך, יש לשחרר את רמ"י משליטת משרד האוצר. יש לחזק את תשתית הדיור הציבורי שנחרבה בשני העשורים האחרונים.
ימינה: בשלב ראשון, ימינה תרסק את מונופול הקרקעות של המדינה באופן מיידי ותשחרר קרקעות לשוק תחרותי. על מנת להפיח אוויר, נאפשר הסבה של עשרות אלפי משרדים לדירות.
מרצ: נפעל לבנייה תקציבית של מאות אלפי יחידות דיור, חיסול התור בדיור הציבורי ופיתוח מודלים לשכירות ארוכת טווח.
יש עתיד: נפעל להסרת חסמים בתכנון ובנייה בדגש על חסמים שנובעים מהיעדר תשתיות, לפיתוח עירוני מואץ ולהסדרת שוק השכירות.
ש"ס: יש להאיץ את הבנייה למגורים במרכז ובפריפריה, להפשיר קרקעות לבנייה והבטחת מחיר סופי הוגן לזוגות הצעירים.
האם תחזרו לסבסד או תגדילו את הסבסוד לחלק ממוצרי היסוד הבסיסיים?
מרצ: נתמוך בסל מוצרים מפוקח של מאות מוצרי בסיס תחת פיקוח מחירים למשך תקופת המשבר.
ימינה: אין צורך בסבסוד שבפועל מעלה את המחירים. על זה יש הסכמה מלאה בין כלכלנים. אנחנו נפתח את המשק לתחרות בריאה כמו במדינות אירופה המתקדמות ונרסק את יוקר המחיה.
כחול לבן: מוצרי היסוד צריכים להיות תחת פיקוח, אך את שאר השוק יש לפתוח לתחרות מלאה.
ש"ס: נתנגד לביטול הפיקוח על מחירים, כפי שמציעות חלק מהמפלגות בחוסר רגישות חברתי בוטה. לצד זאת, יש להיזהר ולשקול היטב את השיקולים הרלוונטיים ועמדות משרדי האוצר והכלכלה לפני הכנסת מוצרים חדשים לפיקוח.
תקווה חדשה: בסל המפוקח הנוכחי קיימים מוצרים שלא עונים להגדרה של סל מזון בריא. אנו נעדכן את סל המזון, כך שיהיה בריא יותר וזה יסייע בעיקר לשכבות הסוציו-אקונומיות החלשות.
יש עתיד: אנו מחויבים להורדת יוקר המחיה שגורם לקריסת מעמד הביניים וניאבק בכל דרך אפשרית להורדת מחירים תוך שמירה על התעשייה והחקלאות המקומית.
העבודה: נוודא שהאזרחיות והאזרחים בישראל יחיו בביטחון תזונתי.
כיצד תטפלו באבטלה הקשה שנגרמה בשל משבר הקורונה?
ש"ס: יש להשקיע במתן הכשרות מקצועיות המותאמות לענפי המשק המשוועים לעובדים מוכשרים חדשים. מדיניות האוצר צריכה לתגמל מעסיקים שהחזירו את עובדיהם מחל"ת.
יש עתיד: נתמרץ ונממן הכשרות מקצועיות, בשיתוף המעסיקים, בדגש על אוכלוסיות לא עובדות. נקדם מסלולי מימון ממשלתיים לפתיחת עסקים חדשים. נשקיע מאמצים בעיקר ב"דור האבוד", הצעירים.
תקווה חדשה: נייצר מענקים לעובדים וגם למעסיקים שיעודדו חזרה מהירה לעבודה ומעבר למקצועות נדרשים. נממן ונציע הטבות מס למעסיקים שיציעו לעובדים הכשרות והסבות מקצוע. נכיר לצורכי מס לעצמאיות בהוצאה על מעונות וטיפול בילדים.
מרצ: נדאג ליצירת מקומות עבודה דרך השקעה ממשלתית בפרויקטים ציבוריים בתחומי הבריאות, החינוך והתשתיות ומודל של השתתפות המדינה ב-30% בשכר, עד 12,000 שקל בחודש של כל עובד חדש בחברות עם מתחת ל-100 עובדים.
העבודה: יש לייצר חל"ת גמיש המתאים לעידן הקורונה המשתנה והרחבת תעסוקה ציבורית על ידי השוואת התקנים בישראל לממוצע מדינות ה-OECD בכל הקשור לחזית החברתית – רופאות ואחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות ומורות.
כחול לבן: נעודד יזמות, הכשרות מקצועיות והכוונה תעסוקתית, והמשך מתן מענקים ותמיכה לעסקים.
ימינה: תוכנית סינגפור ותוכנית התעסוקה הן התוכניות המשמעותיות ביותר שפורסמו וייצרו 400,000 מקומות עבודה. הורדה דרמטית במיסים ובביורוקרטיה החונקת יזניקו את המגזר העסקי וייצרו מקומות עבודה חדשים בשכר גבוה.
האם תתמכו בתשלום דמי אבטלה למצויים בחל"ת ובמתן מענקים חודשיים לעסקים גם אחרי יוני?
כחול לבן: צריך יהיה לעבור למודל הגרמני, שיעודד חזרה לעבודה מחד אך גם יעזור למי שאיבד את עבודתו. נבחן את החלופות השונות.
ימינה: תלוי בגודל המשך המשבר. נסייע למובטלים ובעלי העסקים, שקרס עליהם עולמם בגלל ניהול משבר הקורונה הכושל. בטווח הבינוני והארוך נייצר מאות אלפי מקומות עבודה חדשים ואיכותיים שיעבירו אנשים מתשלום דמי אבטלה לשכר הגון.
העבודה: הסיבה העיקרית בגינה עתידה להסתיים רשת הביטחון הסוציאלית ביוני היא אי-אישור תקציב המדינה. התאריך הזה אינו גזירה משמיים ועל המדינה להמשיך לפרוס רשת ביטחון כלכלית ואף להרחיב אותה.
תקווה חדשה: מגזרים שלא יוכלו לחזור בעקבות הגבלות הקורונה - ימשיכו לקבל סיוע מהמדינה.
מרצ: יש להאריך את דמי האבטלה והחל"ת עד לירידה משמעותית ביחס שבין דורשי העבודה לבין מקומות העבודה.
ש"ס: על הממשלה יהיה לבחון לפני יוני את המדדים הכלכליים והתחזיות העדכניות, לפני שניתן יהיה לקבוע אם יש מקום להאריך את תשלום דמי האבטלה ובאילו תנאים. כך גם לגבי המענקים החודשיים לעסקים.
יש עתיד: לא נאריך. כל מודל החל"ת כפי שנעשה הוא אסון תעסוקתי. ישראל צריכה עכשיו להפסיק את מודל החל"ת ולעבור למודל הגרמני, שמציע פיצוי למעסיקים שמחזירים עובדים לעבודה, כחלופה לתשלום דמי אבטלה.
תשובות "המפלגה הכלכלית" של ירון זליכה
מפלגתו של ירון זליכה אינה עוברת את אחוז החסימה על פי הסקרים, ולכן לא פנינו אליה כמו לשאר המפלגות הרשומות בבחירות שאינן צפויות להיכנס לכנסת. עם זאת, ynet נענה לבקשת המפלגה לפרסם את תשובותיה:
איך תקטינו את הגירעון, אלו משרדי ממשלה מיותרים בעיניכם והאם תצמצמו את המגזר הציבורי?
"נבטל משרדי ממשלה מיותרים שנוספו בממשלה הנוכחית המנופחת והבלתי יעילה. נייעל את המגזר הציבורי – נקטין אותו היכן שהוא מנופח ובלתי יעיל – כגון מטה משרד החינוך – ונגדיל אותו היכן שיש צורך, תוך הגדלת תקנים לרופאים ואחיות בבתי החולים ובמשרד הבריאות ולעו״סים ופסיכולוגים ברשויות המקומיות ובמשרד הרווחה".
אילו מיסים תעלו כדי להגדיל את הכנסות המדינה?
"נוריד מיסים כגון מע״מ מ-17% ל-15%, תוך שאיפה לצמצמו ל 12% תוך 5 שנים. נפחית את מס הכנסה שולי המרבי, כולל ביטוח לאומי ומס בריאות, מ-50% כיום ל-40%, ומס חברות משוקלל בשיעור מצטבר של 40%, במקום 50% כיום".
בכמה תעלו את קצבאות הזקנה, והאם תקצצו בקצבאות הילדים?
"הקצאת 4 מיליארד שקלים בפריסה לאורך 4 שנים, כדי להגדיל באלף שקלים לאדם את קצבאות הזקנה לקשישים המתקיימים אך ורק מקצבאות ביטוח לאומי. נקצץ את קצבאות הילדים החל מהילד החמישי (כולל), רק לילדים חדשים".
האם תתמכו בהעברת תקציבים ממשרד הביטחון למשרדים האזרחיים?
"תקציב המדינה, ובכללו תקציב הביטחון, נגזר מסדר העדיפויות הלאומי, ומשכך ייקבע על פי צרכי הביטחון והצרכים החברתיים של המדינה".
התקצוב הנמוך של מערכת הבריאות נחשף במשבר הקורונה. מהיכן תגייסו מיליארדים להשקעה בבתי החולים?
"בכוונתנו להוסיף לתקציב הבריאות כ-9 מיליארד שקל, שיושוו לרמת ההשקעה בתחום זה במדינות ה-oecd. כספים אלה ישמשו בין היתר לבניית שני בתי חולים חדשים שייבנו בשיטת ה-BOT וה- PFI. המקור להגדלות אלה יהיה באמצעות האצת הצמיחה עד למלוא הפוטנציאל שלנו – 6% מדי שנה, שהם 4% לנפש".
האם אתם תומכים בהפרטה רחבה של חלק גדול מהחברות הממשלתיות, ואלו מהן תציעו להפריט?
"אנו תומכים בהפרטה של חברות ממשלתיות למעט המונופולים, כמו חברת החשמל ורשות שדות התעופה. מונופול פרטי גרוע בהרבה ממונופול ציבורי. ברקע התנגדותנו להפרטת מונופולים ממשלתיים עומדת העובדה כי מונופול פרטי עושק את הציבור עוד הרבה יותר מזה הציבורי".
את מי תמנו לשרי האוצר, הכלכלה והרווחה אם יתאפשר לכם לקבל תיקים אלה?
"מועמדנו לתפקיד שר האוצר הוא פרופ’ ירון זליכה".
מהי תוכנית הדיור שתאמצו כדי לפתור את המשבר הנמשך זה שנים?
"התוכנית הכלכלית הכוללת שלנו מתמקדת בצמיחה, שתיצור הזדמנויות אטרקטיביות באופן שיוביל את המשקיעים לעבור לאפיקי השקעה נוספים זולת דיור, ובד בבד יאפשר לזוגות הצעירים לרכוש דירה במחירים ברי השגה".
האם תחזרו לסבסד או תגדילו את הסבסוד לחלק ממוצרי היסוד הבסיסיים?
"המפלגה הכלכלית מתחייבת להוריד את מחירי המזון והפארם ב-10 אחוזים, את מחירי החשמל ב-15 אחוזים, את מחירי המים ב-7 אחוזים, את מחירי הרכב ב-10 אחוזים ואת מחירי הדיור ב-20 אחוזים. זאת, בין השאר באמצעות הורדת המע”מ; ביטול המכסים; ביטול המכסות על ייבוא; פירוק מונופול הגז; הכרזה על מונופולים, ואכיפה".
כיצד תטפלו באבטלה הקשה שנגרמה בשל משבר הקורונה?
"תבוטל לחלוטין שיטת החל״תים, שתוחלף במודל התעסוקה הגרמני המסבסד את העובד במקום עבודתו, במקום זו הנוהגת בישראל ומעודדת דה-פקטו בטלה ואבטלה. במקביל, נפעיל שורה של מנועי צמיחה חדשים שיעוררו את הפעילות הכלכלית במשק על חשבון ביטול הטבות המס וההגנות שמקבלים טייקונים ומונופולים בישראל. בעניין העצמאים, ניצור מקומות עבודה על ידי סיוע לחברות שמצבן התערער, ונפעל למחיקתם מהרשימה השחורה של בעלי העסקים שנכנסו להליכי פשיטת רגל במסגרת תיקון לחוק ההסדרים".
פורסם לראשונה: 10:44, 08.03.21