חברת התקשורת אייס (ice smartcom) במלחמה נגד ישראכרט: חברת ישראכרט דיווחה היום (א') לבורסה כי הבעלים של חברת אייס, הגישו בקשה מקדמית לפני תביעה בטענה ששכר מנכ"ל ישראכרט לא אושר או לא דווח כדין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע הדברים: ישראכרט הפסיקה לסלוק את אייס בעקבות תלונות לפיהן החברה שמוכרת בעיקר שירותי אינטרנט, מטעה צרכנים לכאורה. החברה, שצרכנים רבים התלוננו עליה גם ל-ynet, הגישה לאחרונה בקשה לביהמ"ש נגד הפסקת הסליקה.
ביהמ"ש נתן לאייס צו מניעה לפיו על ישראכרט להמשיך לסלוק את החברה למרות החשש לכאורה של ישראכרט שמדובר בחברה שעוסקת בהונאת צרכנים. בישראכרט מתכוונים להמשיך בהליך המשפטי במטרה להפסיק לסלוק את החברה.
במקביל, בעלי אייס מימון ונריה אביטן, קנו 250 מניות של ישארכרט. עו"ד של אחד הבעלים, הגיש לישראכרט מכתב לפני תביעה נגזרת של בעל מניות, בנושא שכרו של המנכ"ל. גרמים בענף טוענים שמדובר לכאורה באמצעי לחץ נגד ישראכרט, שמתכוונת להמשיך בהליך המשפטי נגד החברה במטרה להפסיק לסלוק אותה.
כאמור, ל-ynet הגיעו תלונות על אייס, לפיה היא מקשה על צרכנים להתנתק. למועצה לצרכנות הגיעו מאות תלונות על החברה וכך גם למשרד התקשורת.
בין התלונות: חיוב גבוה, חוסר יכולת להתנתק וחיובים גם אחרי ההתנתקות. נטען בין היתר כי אייס לא מאפשרת להתנתק מתשלום חודשי על תוכנת אנטי וירוס ועל הלקוח לשלם עליה מחיר גבוה במשך שלוש שנים. בנוסף, מחירו של השירות גבוה במאות אחוזים מרכישת תוכנית אנטי וירוס זו באופן עצמאי. משיחות שניהלנו עם החברה כלקוחות פוטנציאלים עלה כי נציגיה מבטיחים לשלוח חוזה מראש במייל ולא עושים זאת. בשיחות שניהלנו לא גילו לנו בשיחת המכירה כי ההתחייבות לאנטי וירוס היא לשלוש שנים.
לפי תלונה שהגיעה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", לקוח רכש חבילת אינטרנט (ספק ותשתית) ב-89 שקל בחודש, כש-49 שקל מהסכום הם עבור אפליקציית/תוכנת אנטי-וירוס ZoneAlarm של צ'ק פוינט. "ברגע שהסכמתי, קיבלתי הודעת סמס עם מספרי רישיונות והודעה שהם עולים 49 שקל ל-36 תשלומים ואינם ניתנים לביטול", אמר. לטענתו, הדבר לא נאמר בשיחת המכירה והוא לא קיבל מסמך עם פרטי העסקה.
לאחר יום הוא התחרט ונאמר לו שינותק משירות האינטרנט, אך ימשיך להיות מחויב על ZoneAlarm למשך 36 חודשים, על אף שבמכר מרחוק ניתן לבטל רכישה תוך 14 יום. באתר החברה החבילה כוללת את התוכנה, אך אין קישור ל"אותיות הקטנות". לפי החברה היא מוסרת את המידע הזה במכירה טלפונית.
את האפליקציה אפשר לקנות לבד מחנויות האפליקציות ב-8.6 שקלים לחודש (במודל חודשי) או 86.6 שקל לשנה (תשלום אחד). משמע, מחיר השירות באייס גבוה ביותר מ-450% מרכישה עצמאית. בנוסף, צ'ק פוינט לא כובלת לקוחות לשלוש שנים.
מהמועצה לצרכנות נמסר אז כי "הצרכנים מלינים על כך שהחברה טוענת כי הצרכן רכש רישיון כביכול, ולכן לא ניתן לבטל את הרישיון. טענה זו מופרכת לחלוטין שהרי הצרכן רכש בסך הכל שירות אינטרנט ולא רישיון כל שהוא. מכאן עולה חשש להטעיה על זכות הביטול והפרת הוראות החוק המחייבות את החברה לאפשר לצרכן לבטל את העסקה (במכר מרחוק).
"במקרה של סירוב ביטול עסקת מכר מרחוק (תוך 14 יום מיום קבלת טופס הגילוי כלומר כל עוד לא נמסר טופס גילוי ניתן להתחרט ולבטל) או סירוב לבטל עסקה מתמשכת, הצרכן רשאי לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל (בתנאי שהוא שלח מכתב התראה קודם להגשת התביעה). בנוסף, במקרה של הטעיה ניתן הן לבטל את העסקה תוך זמן סביר מהמועד בו נודע לצרכן על ההטעיה ולדרוש השבת מלוא התמורה ששולמה, והן לתבוע פיצוי בגין הנזק שנגרם".
"חשש להפרות שיטתיות על הוראות החוק"
במועצה מפרטים לגבי תלונות בנושאים נוספים: "סוכן מכירות מטעם אייס הציע התחייבות למחיר לתקופה של 24-36 חודשים כשהחברה תספק ראוטר. בפועל הצרכנים מגלים בדיעבד כי החברה מחייבת אותם עבור הראוטר בסכום של 2,000-1,000 שקל ללא ידיעתם, מבלי שהסכימו כלל לרכוש את המוצר.
"בחלק מהמקרים מוסרים הצרכנים כי בניגוד למובטח, הגלישה איטית במיוחד וישנם ניתוקים רבים, וכאשר הצרכנים מתקשרים לשירות הלקוחות ומבקשים לבטל את העסקה בשל הטעיה על המחיר ו/או על איכות או סוג השירות, נציגי החברה מבטיחים שיחזרו אליהם בעניין זה כביכול והחברה ממשיכה לחייב את חשבונם, זאת גם במקרים בהם לא הותקן ראוטר ולא סופק שירות כלל. אף במקרים בהם הצרכנים החזירו את הראוטר על פי בקשת החברה, זו ממשיכה לחייב אותם ולא מבטלת את העסקה.
"הצרכנים מוסרים שלא קבלו מסמך בכתב המפרט את פרטי העסקה והמידע הדרוש למימוש זכות הביטול על פי החוק.
"תלונות הצרכנים מעלות חשש להפרות שיטתיות על הוראות החוק, ובין היתר: הטעיה על מחיר השירות ו/או הציוד הנדרש לקבלת השירות וכן על מהירות הגלישה, אספקת מוצר בתשלום שהצרכן לא ביקש לרכוש, תוך שימוש בפרטי אשראי ללא הסכמתו וללא ידיעתו של הצרכן, אי מסירת טופס גילוי נאות בעסקת מכר מרחוק וסירוב לבטל עסקת מכר מרחוק ואי השבת התמורה תוך המועד הנקוב בחוק".
מהשרה לשיוויון חברתי, מירב כהן, נמסר בתגובה: "קיבלנו נגד חברת אייס תלונות קשות ורבות מצידם של מבוגרים שחולשתם נוצלה לכאורה. היינו מצפים שחברה כזו תתקן את דרכה והעובדה שהם נוהגים כך מול חברת אשראי, היא לא פחות ממדהימה ומלמדת על אובדן הבושה.
"בימים אלו מקודמת רפורמה למניעת עושק הקשישים, שמטרתה להחמיר את הענישה ולהגביר את האכיפה. כך נוכל להבטיח שלכל נעקץ תהיה כתובת ושנגד כל נוכל יש אכיפה רצינית וחזקה".
מחברת אייס נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים נכנסה אייס למהלך נרחב ועמוק של שיפור וייעול השירות בחברה בשיתוף וליווי ארגון אמון הציבור ומומחים נוספים בתחום הצרכני, זאת מתוך רצון לשפר ולתקן את השירות ללקוח. מאז הקמת החברה פעלנו להיות אלטרנטיבה אמיתית ולספק שירות מעולה במחיר תחרותי לצרכן הישראלי, ואנו גאים בעובדה שהצלחנו לשנות את השוק ולהצליח להוריד את המחירים באופן משמעותי.
"לצערנו חברות ענק מתנהלות באופן טורפני נגד אייס ומנצלות את כוחן הפרסומי והפיננסי כדי לפגוע בחברה קטנה הקוראת תיגר על שליטתן העמוקה בשוק.
"החלטת ישרכארט תמוהה ולוקחת צד בסכסוך עסקי בינינו ובין חברת בזק, ואנו מצפים כי ישראכרט תחזור בה מהתערבות בסכסוך עסקי שבו עולה חשש כבד מנסיון טורפני לפגוע במתחרה בבזק. בכוונתנו להמשיך ולפעול במטרה לתת ללקוחותינו מוצר מצוין במחיר משתלם ולא לאפשר לטורפנות עסקית לפגוע בנו".