הסיוע הממשלתי לאל על, שנכנסה לקשיים משמעותיים ביותר בעקבות משבר הקורונה, עדיין לא אושר. אבל בחברת התעופה כבר מתנהלים "קרבות" בין הטייסים לנציגות העובדים, ואף קיימת מתיחות בקרב הטייסים עצמם. היום פוצצו חברי נציגות העובדים ישיבה של הטייסים עם הנהלה שהתקיימה בחסות ההסתדרות. לטענת הנציגות, ועד הטייסים, שהוא חלק ממנה, לא רשאי לנהל מו"מ עצמאי מול ההנהלה.
במהלך דיון שקיימו בצהרים נציגי הטייסים עם ההסתדרות והנהלת חברת התעופה, פרצו לחדר הישיבות נציגי מועצת העובדים וכאמור פוצצו את הדיון. עדי ראייה אמרו ל-ynet, כי נציגי העובדים התעמתו עם נציגי ההסתדרות והטייסים, קיללו אותם, שפכו בקבוקי משקה על שולחן הדיונים ואף זרקו כיסאות באוויר וגרמו לנזקים למקום.
בעקבות האירוע הורה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד למועצת עובדי אל על וליו"ר שרון בן-יצחק על השעייתם לאלתר מאחר והתנהלו בניגוד להוראות ההסתדרות ובאופן הפוגע בכלל עובדי החברה. "הובאו לידיעתי האירועים החמורים אשר התרחשו היום במהלך ישיבת מו"מ של הנהלת אל על עם סקטור הטייסים בליווי ההסתדרות", כתב בר-דוד. "מדובר בחציית קו אדום ובוטה של חברי מועצת העובדים בניגוד להוראות ההסתדרות והמצופה מנציגות עובדים בעיקר בתקופת משבר כה קריטית לחברה ולעובדיה". בר דוד ציין כי "התנהגות זו וחבלה במשא ומתן מול ההנהלה פוגעת בעובדי החברה שמצויה בצומת דרכים גורלי".
בימים האחרונים מנהלת מועצת העובדים מאבק מול טייסי החברה וההסתדרות בטענה שסקטור הטייסים לא משתפים אותם בהחלטות ובמגעים מול ההנהלה.
מנציגות עובדי אל על נמסר כי "לצערנו, הנהלת החברה ונציגי איגוד התחבורה בהסתדרות נכנעים פעם נוספת לביריונות ולסחטנות שמפעילים הטייסים באל על. מעל ל-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת, ועתידם התעסוקתי תלוי בין שמיים לארץ. למרות זאת, הוחזרו כ-50% מטייסי החברה לעבוד בשכר מלא, למרות שאין בכך צורך אמיתי, ונציגי הטייסים אף דורשים כעת להחזיר טייסים נוספים, וזאת בניגוד לכל היגיון או צורך של החברה. הטייסים כופים על החברה פעם נוספת הסכמים שמרוקנים את קופתה ומסכנים את המשך קיומה".
לטענת אנשי הנציגות, "הטייסים מחזיקים את ההנהלה ואת ההסתדרות כבני ערובה ומתנהלים כגנבים בלילה, מאחורי גבה של נציגות העובדים המשותפת. בעוד שעובדי החברה מכל המגזרים - תחזוקה, מינהלי ודיילים - אשר חלקם הגיעו לפת לחם בתקופת החל"ת הממושכת, מבינים את גודל השעה ואת המצב הקריטי בה נמצאת אל על, עסוקים טייסי החברה, אשר גם כך שכרם גבוה במאות אחוזים משכרם של יתר עובדי החברה, בדאגה אך ורק לעצמם. לכן עצרה נציגות העובדים את ישיבת המו"מ שהתנהלה הבוקר בין ההנהלה לטייסים, בהשתתפות נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות".
מתיחות בקרב הטייסים
מתיחות גם בקרב טייסי אל על עצמם, ומקורה בטייסי צי 737 המושבת, שטוענים כי בעוד טייסי הדרימליינר זוכים לעבודה בזכות טיסות המטען, הם מושבתים לחלוטין. באל על מועסקים כ-650 טייסים, כאשר כיום רק 280 מהם - טייסי דרימליינר - עובדים בהטסת טיסות מטען ומיעוט טיסות חילוץ. גורמים בהנהלה טוענים כי על פי צבר ההזמנות למטען, בחודש יוני הקרוב ישובו לביתם כ-100 מהטייסים המועסקים. במקביל, נמסר מההנהלה כי 25 טייסי 737 ישובו ביולי לפיילוט של חידוש טיסות מסחריות במטוסים צרי גוף.
מוועד טייסי אל על נמסר: "הטייסים הודיעו מהיום הראשון של משבר הקורונה כי הם נרתמים לצעדי התייעלות מיידים, ויעשו הכל כדי לשמור על קיומה של חברת אל על. לאחר שטיסות הנוסעים בעולם ובישראל הפסיקו להמריא ולנחות, התגייסו 280 מטייסי החברה לטיסות המטען והחילוץ של אל על, בתנאים לא תנאים, תוך סיכון מקצועי ובריאותי, כאשר חלקם אף נדבקו בקורונה. כל זאת, על מנת לסייע לחברה לפעול ולייצר הכנסות גם בתקופה של משבר גלובלי ששיתק את כל תעשיית התעופה בעולם.
"טייסי אל על מבינים כי על מנת לשמור על קיומה של חברת אל על, הם יצטרכו לפעול במבנה ובתנאים שונים, גם מאלה של הסכם ההתייעלות האחרון, במסגרתו הם היו מהיעילים מבין טייסי החברות הסדירות בעולם. לצערנו, מגזרים מסוימים בחברה ממשיכים לחיות בעולם של טרום המשבר, ופועלים בכל דרך על מנת לסכל את תוכנית ההבראה של החברה ולהפיל את הבית על יושביו. הטייסים יוסיפו לנהוג באחריות ולשתף פעולה עם הנהלת החברה ועם ההסתדרות הכללית על מנת להציל את חברת התעופה הלאומית של ישראל".
פורסם לראשונה: 14:27, 25.05.20