"מהצד שלנו העסקה הזו קרתה מאוד מהר", מספר ל"כלכליסט" מייסד ומנכ"ל מוביט, ניר ארז. "אינטל השקיעה במוביט ב-2018 ולקחה מאז חלק חשוב בפעילות שלה, וארז (דגן, סגן נשיא בכיר למוצרים ואסטרטגיה במובילאיי, ה״ר) ישב בדיקרטוריון. הם ידעו מה קורה וראו גם שת"פים אחרים, היה תהליך שהבשיל מהר - לפני קצת יותר מחודש קיבלנו את ההצעה והיה צריך לקבל החלטה מהירה".
- אמנון שעשוע: "מוביט משתלבת עם החזון הרחב יותר של מובילאיי"
ארז דגן מוסיף כי "אנחנו עובדים על התחום של נהיגה אוטונומית תקופה לא מבוטלת וצברנו הרבה נכסים שמאפשרים לנו לאפשר נהיגה אוטונומית בצורה חסרת תקדים. אבל הדרך לשלב אותה במאגר התחבורה הקיים מצריכה תובנות לדפוסים של ביקוש והיצע שהם מאוד לוקליים ומאוד דינמיים לצד מארז של פונקציות אופרטיביות. שתי הרובריקות הקריטיות הללו הן משהו שמוביט מספקת".
"אני לא רוצה לפרט כי אנחנו לא יודעים את הפרטים", מוסיף ארז, "אבל אינטל ומובילאיי חשבו על הטווח הארוך ודואגים לוודא שכולם נשארים, וחלק מזה זה לוודא שהם מתוגמלים היטב".
מה היו תגובות העובדים?
"שמחות ונלהבות. חשוב לציין שזו עסקה שנעשתה באופן וירטואלי בזום כולה, כולל החתימה, וגם אספת החברה שהודיעה עליה. היה מאוד מרגש כשמעל 200 איש היו מחוברים אתמול בזום לשמוע את הנאום של אמנון שעשוע וזה איפשר לכל המשפחות לקחת חלק".
בחמש השנים הראשונות לקיומה פעלה מוביט כאפליקציה חינמית למשתמשי קצה שמאפשרת להם לתכנן נסיעה בתחבורה ציבורית. ב-2018 הוסיפו בחברה נדבך כלכלי חדש של העברת דאטה לרשויות מקומיות וספקי תחבורה. "יש לנו את התשתית הרחבה ביותר בעולם לכל מוצרי התחבורה הציבורית", אומר ארז. "כשהתחלנו רק 15% מהמידע הזה היה זמין. לצד זה, יש לנו גם את היכולת לאסוף מידע על הצרכים של אנשים ושני הסוגים קריטיים להפעלת תחבורה חכמה בעיר. בסופו של יום, כשמובילאיי תהפוך את הרכב האוטונומי לשירות היא תצטרך לדעת של מה אנשים רוצים".
אתם עובדים עם חברות כמו אובר וליפט, מה ההבדל בין הצרכים שלהן ושל חברה כמו מובילאיי?
"הצרכים של מוביליאיי היו שונים. לדוגמה למובילאיי ופוקלסווגן יש שירות שיופעל בישראל והן היו צריכות אנליזות כדי להחליט באיזה נתיבים להפעיל אותו. גופים אחרים צריכים שירותים אחרים".
מה הן והשותפים האחרים שלכם אומרים על הרכישה?
"עוד לא הספקתי לענות לכל המיילים, אבל לא קיבלנו אף תגובה בעייתית, ונהפוך הוא, כולם ברכו על העסקה".
דגן מדגיש שגם לאחר הרכישה מוביט תמשיך לספק שירות למשתמשים וללקוחות שלה: "אל מוביט אפשר להתייחס כמי שלקחה את המשימה הרחבה של דיגיטליזציה של פתרונות עירוניים. השילוב עם מוביליאיי יוסיף לזה שכבה של אוטומציה, גם לצרכני קצה וגם לשותפי תחבורה. הפרטנרים שלה רק יהנו מהחבילה כי נוסיף למוביט המון שירותים. למשל, התובנות שנחוצות כדי לתכנן שירות יעיל ואפקטיבי עבור ספק תחבורה, במיוחד עבור אלה שיש להם מגבלות כמו בחירת מסלול ואחרות".
הכל יהיה זמין לכל המשתמשים?
דגן: "עבור רשת השותפים של מוביט נמשיך לבסס את המעמד שלה כמרקט פלייס".
התקופה הנוכחית והקורנה שינו משהו בפעילות שלכם?
"הקורונה הגבירה את הצורך לעדכן את המידע ברמה יומית, לאנשים לא ברור מה עובד ומה לא כל בוקר מחדש ואנחנו כמעט הגוף היחידי שמצליח לעדכן בצורה יומית בהרבה מקומות בעולם. מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית ירד, אבל היה צורך להסיע עובדים חיונים, והתשתית הזו הפכה מעניינת גם לחברות פרטיות, כמו בנקים ואחרים, וזה שינה את הפוקוס שלנו. אבל גם עכשיו כשיש תחושה שדברים מתחילים לחזור זה מאופיין באותה חוסר ודאות של מה עובד ומה לא".
אתם משתמשים בתחבורה ציבורית?
ארז: "בכל מקום שאני יכול. למעשה אני תמיד מתערב עם אנשים בעולם על ארוחת ערב שאגיע מהר יותר למסעדה עם תחבורה ציבורית וזיכתי בלא מעט ארוחות חינם. צברתי כמעט 35 כרטיסים מגנטיים של תחבורה ציבורית מהעולם".