משרד החקלאות יבחן לראשונה יבוא ירקות ממצרים במקום מטורקיה. לממון ול-ynet נודע כי ביכורי שדה, יבואן ומשווק הירקות והפירות הגדול בישראל וספק של צה"ל, פנה בבקשה למשרד החקלאות לקבל היתר יבוא ירקות ממצרים במקום מטורקיה מכיוון שיבוא יבשתי ממצרים יוזיל את מחיר התוצרת לעומת היבוא מטורקיה שנעשה בים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשרד החקלאות אמרו כי "גורמי המקצוע במשרד שוקלים לאפשר יבוא עגבניות דרך מעבר ניצנה בכפוף לכל הבדיקות הנדרשות בהיבטי הגנת הצומח, לרבות מניעת מזיקים ומחלות". מחלקת הגנת הצומח במשרד החקלאות, שמאשרת יבוא חקלאי מחו"ל, התנגדה עד כה ליבוא ירקות טריים ממצרים מחשש מזיקים. כמו כן, 2021 (מראש השנה הבא) היא שנת שמיטה, שבה נאסר על הציבור הדתי לצרוך תוצרת טרייה שגידל יהודי בארץ, ויידרש יבוא גדול מהרגיל.
1 צפייה בגלריה
מלפפונים ועגבניות
מלפפונים ועגבניות
מלפפונים ועגבניות
(צילום: דנה כספי)
אילן שבע, בעלי ביכורי שדה, אמר: "איזה היגיון יש ביבוא מטורקיה ולא ממצרים, שאיתה יש לנו שלום? ההובלה ממצרים במשאיות עד למעבר ניצנה זולה מיבוא בהובלה ימית מטורקיה. הגשנו בקשה למשרד החקלאות לייבא עגבנייה, מלפפון, קישוא, בצל ופלפל, ירקות בסיסיים שכל משפחה צורכת. בגלל שנת השמיטה נדרשים ירקות מיובאים שגידל נוכרי. המדינה מתחרדת ונידרש לכמויות גדולות מבעבר של תוצרת מיובאת".
גורמים בקרב המגדלים טוענים כי יש חשש שיבוא ממצרים יציף את השוק ויפגע בחקלאים המקומיים. שבע: "שילמנו אגרות על תהליך תיקון נגעים ביבוא כדי שהגנת הצומח תדון בנושא כדי להכריע". בשבוע הבא יתקיים דיון בנושא בהגנת הצומח.
במשרד החקלאות אומרים כי "בעגבניות ממצרים יש מחלות ומזיקים שאינם קיימים בארץ. המשרד ידון בהערכת הסיכונים ליעד ולגידול, ולאחר הידברות רשמית עם השירותים להגנת הצומח במצרים יחליט אם היבוא אפשרי, ואם כן, אילו טיפולים נדרשים".