עובדים בשוק הפיננסי בשנחאי מתכוננים לעזוב את העיר ולעבור להונג קונג ולמרכזים פיננסיים אחרים בעולם. הסיבה: החמרת הסגר במטרופולין הענק של שנחאי (כ-45 מיליון תושבים), שמנסה להתמודד שוב עם התפרצות נוספת של מגפת הקורונה וגרם לעסקים שלהם, וכן לחיים האישיים שלהם, פגיעה משמעותית.
אלפי בנקאים, סוחרים ומשקיעים בשנחאי מצאו את עצמם מרותקים לבתיהם, וחלקם אף נאבק על מנת להשיג מזון ומוצרים חיוניים למשפחותיהם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שנגחאי שוממה במהלך סגר קורונה עליה ב סין
שנגחאי שוממה במהלך סגר קורונה עליה ב סין
שנגחאי שוממה במהלך סגר קורונה עליה ב סין
(צילום: AFP)
הסגר הנוכחי, שנמשך כבר ארבעה שבועות, פגע בעסקאות פיננסיות עתידיות, כאשר לא מעט הוקפאו בעקבות אתגרים לוגיסטיים כאלה ואחרים. "מה שקורה בשנחאי הוא הלם לרוב האנשים. מעטים היו מעלים בדעתם שהדברים ייצאו מכלל שליטה", אמר מלווין שו, משקיע בקרנות השקעות פרטיות, שעבר לשנחאי מהונג קונג בסוף שנת 2020.
שו מחכה להקלה בהגבלת התנועה בשנחאי על מנת לעבור יחד עם ילדיו בחזרה להונג קונג. "התכנון הוא שמדי פעם אגיע לשנחאי לצורכי עבודה, אך שלא אגור בעיר. הדבר הכי מתסכל הוא שאתה לא יכול לעשות שום דבר בנידון, וזה מרגיז במיוחד. יש לך אפס השפעה או כוח מיקוח מול השלטונות".
החשש הוא שהמצב הנוכחי יפגע בשאיפות של שנחאי להיות מרכז פיננסי איזורי ויביא לשורה של בעיות לבנקים זרים להם סניפים בעיר, ובכלל לגורמים הפיננסיים שהגדילו את השקעותיהם באיזור במהלך השנים האחרונות כשסין נפתחה יותר ויותר לעולם.
רק לאחרונה (לפני הסגר) הודיעו חברות גדולות כמו גולדמן סאקס, ג'יי פי מורגן ובלאק-רוק, שהן מתכוונות להגדיל את מספר העובדים שלהן בשנחאי. אבל לאור המצב נראה שהכל הוקפא.
2 צפייה בגלריה
ג'יי פי מורגן. עדיין רוצה להגדיל את מספר העובדים בשנגחאי?
ג'יי פי מורגן. עדיין רוצה להגדיל את מספר העובדים בשנגחאי?
ג'יי פי מורגן. עדיין רוצה להגדיל את מספר העובדים בשנגחאי?
(צילום: EPA)
"ברגע שהסגר יסתיים הרבה מאוד אנשים שעברו לשנחאי ינהלו משא ומתן חדש עם החברות בהן הם עובדים, או עם חברות אחרות, על מעבר לתפקידים חדשים מחוץ לסין", אמר ג'ייסון טאן, איש פיננסיים מקומי. "משיחות שעשיתי עם אנשים מהתחום, הם הביעו דאגה עמוקה בעקבות הסגר. זה לא גורם לעיר להיות יותר אטרקטיבית, ואתה גם לא יודע מתי יהיה הסגר הבא ואם הוא ארוך וחמור יותר".
אחד הקשיים הגדולים ביותר מבחינת עבודה עבור אנשי הפיננסיים הוא שהם לא יכולים לצאת ולבצע למשל בדיקות נאותות ללקוחות שלהם שמתכוננים להנפקות, מיזוגים או רכישות. "אנחנו צריכים לנסוע למפעלים ולמשרדים כדי לאמת דברים. זה בלתי אפשרי לבצע את הבדיקות הללו באופן וירטואלי", אמר בנקאי השקעות בכיר מאירופה, שעובד בשנחאי מאז פברואר.
מנהל תיקים בכיר מקומי אמר כי הסגר שינה, לפחות באופן זמני, בצורה משמעותית את אפשרויות העבודה בעיר: "שנחאי היא המרכז הפיננסי והתעשייתי של סין, שפועל כמו מכונה, אך כמעט לא בוצעו התאמות כדי לשמור על פעילותו בזמן הסגר, למרות שרבים התלוננו על כך".