אחרי ששר האוצר לשעבר, משה כחלון, ששימש כשנה כיו"ר חברת האשראי החוץ בנקאי, יונט קרדיט, נחקר כמעט 10 שעות בחשד כי לא דיווח על אי סדרים בחברה, נכנס בצעד חריג לחדר החקירות ראש יחידת החקירות ברשות לני"ע ואמר לו: "אני אגיד לך מה אני חושב שקרה, באמת רצית לקחת את יונט לליגה גבוהה... היה לך חזון. מה לעשות נפלת על, סליחה על ההתבטאות... נפלת על חבורת הזבל". עוד אמר לכחלון ראש היחידה, יריב עמיעד: "אתה האיש עם הפעמון, והפעמון שלך נדם לצערי".
חקירתו של כחלון ברשות ני"ע, המובאת כאן לראשונה, התקיימה ב-24 במאי 2023 ונמשכה כעשר שעות. זו הייתה החקירה השנייה של השר לשעבר ברשות ני"ע, קרוב לשנה אחרי החקירה הראשונה שלו ביולי 2022, שנחשפה גם היא ב-ynet.
1 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
משה כחלון
(צילום: שאול גולן)
בתחילת החקירה שואל את כחלון החוקר גלעד ורדי: "מה שלומך משה?" וכחלון משיב: "בסדר, בסדר גמור, מחכים כבר..."
החוקר ורדי שואל: "מחכים למה?" וכחלון משיב: "להיות מאחורי הסיפור הזה".
החקירה מתקדמת וכחלון אומר לחוקר שלו: "שמע, אני לא פרופסור ואני לא אלוף בצבא, אני יש לי רק את השם, רק את הקרדיט הציבורי שלי. וכשאני יצאתי לפסק זמן לעבוד ולהתפרנס ובמטרה גם עוד לחזור לחיים הציבוריים, אני לא אסכן את זה, אני לא אסכן את זה לא בשביל השטויות האלה ולא בשביל אף אחד, אף אחד לא שווה את זה... בגיל שישים ושלוש לא משתנים, אני לא השתנתי כשהייתי שר תקשורת שניהלתי מערכות ענקיות, לא השתנתי כשעשיתי רפורמות מטורפות שמיליארדים עפו מצד לצד, לא השתנתי שהייתי אחראי על מנהל מקרקעי ישראל, מנהל התכנון ושר האוצר של מדינה, לא השתנתי. בטח ביונט קרדיט אני לא אשתנה, לא בשביל איקס ווי ולא בשביל זה".
החודש זימנה פרקליטות המדינה לשימוע את צחי אזר, שלמה אייזיק ושי פנסו, שלושת בעלי השליטה ונושאי משרה בחברה הציבורית "יונט קרדיט", שעסקה במתן אשראי חוץ-בנקאי, שהיו גם בעלי השליטה בחברת "יונט" הפרטית, והודיעה להם כי היא שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע במספר פרשיות. כן זומנו לשימוע חמישה חשודים נוספים, ובהם קצין הציות של החברה הציבורית, יואב צבר, יועץ החברה דודו בן-נעים, השר לשעבר משה כחלון, שכיהן כיו"ר דירקטוריון החברה בין יוני 2021 ליוני 2022, והחברות עצמן. הם חשודים בעבירות מרמה כלפי החברה הציבורית ועבירות דיווח - כל אחד לפי חלקו.
על פי החשד, כחלון ואחרים בחברה ידעו אך לא דיווחו לדירקטוריון על אי סדרים חמורים בסניפה הצפוני של החברה הציבורית בנצרת. בהודעת הפרקליטות לזימון החשודים לשימוע נטען כי אחת מהפרשות בתיק עוסקת בחשדות הקשורים למעילה בסך חמישה מיליון שקל ואי-סדרים כספיים נוספים בסניף נצרת, שהתגלו על ידי קצין הציות יואב צבר כבר בסוף שנת 2020 והיו ידועים לכאורה לבעלי השליטה שעל פי טענת הפרקליטות, הסתירו אותם מהדירקטוריון ומהציבור.
על פי החשד, צבר דיווח על ממצאיו ליו"ר כחלון באיחור ניכר, רק בתחילת שנת 2022, וכחלון, גורסת הפרקליטות, הורה לו שלא לגלות כביכול את ממצאיו לדירקטוריון מחשש לפגיעה בדירוג האשראי של החברה, טענות המוכחשות על ידי כחלון. רק ב-29 במאי 2022 החליט צבר לדווח לדירקטוריון החברה הציבורית, אשר פעלה מיד למינוי בודק חיצוני ופרסום הממצאים לציבור. נוכח גילוי הפרשיות לציבור, השעתה הבורסה את המסחר במניה וגרעה אותה מהמדדים, הורד דירוג האשראי של החברה ורואי החשבון המבקרים משכו את אישורי הדוחות הכספיים לשנים 2020-2022.
יודגש כי עומדת לכחלון ולשאר החשודים בתיק חזקת החפות וטרם נערך בעניינם שימוע ולכן טרם הוחלט סופית אם להגיש נגדם כתב אישום. החשודים כופרים בטענות נגדם.

"לא הגעתי לרמת מודעות"

במהלך חקירתו השנייה של כחלון ברשות ני"ע, שנערכה במאי שעבר ונחשפת עתה לראשונה, אומר החוקר לכחלון לגבי העסקתו כיו"ר ביונט קרדיט: "אבל משה אתה קצת מקטין את זה, זה לא רק אידיאולוגי, שמע גם קיבלת על זה שכר, לא צריך להקטין... תקשיב אנשים מותר להם לקבל כסף עבור העבודה שלהם, אף אחד לא בא על זה בטענות".
כחלון השיב לחוקר כי "החשבונית שהוצאתי להם זה היה שמונים וחמש אלף כולל ביגוד, נסיעות, נסיעות לחו"ל שהכל על חשבוני, שום דבר לא לקחתי מהם... קיבלתי אופציות וויתרתי עליהם... ולא רק שלא קיבלתי בונוס, היה מגיע לי בונוס לפי כל הפרמטרים, ועדת הכספים אישרה את זה וועדת הביקורת אישרה את זה וויתרתי על זה... אמרתי להם חבר'ה לא לוקחים פה שום בונוס, לא לוקחים אגורה. אני מראה להם דוגמא אישית, למרות שעמדנו ביעדים".
בשלב מסוים אומר החוקר לכחלון כי ידע כביכול על בעיות בסניף נצרת של החברה ולא עשה עם זה דבר. כחלון משיב: "לא הגעתי לרמת מודעות שאני צריך לעשות משהו". בהמשך החקירה מדגיש כחלון כי "אם היה עולה בי החשד או החשש הכי קטן שיש בעיה הייתי מטפל בה. זה הכל, זה מה שאני יכול לומר לך".
חוקר: "אני שואל אותך עוד הפעם, אתה לא הבנת שנצרת זאת הצרה הכי גדולה שיש לכם בחברה?".
כחלון: "אני לא נכנס ואני לא עשיתי מיפוי של צרה יותר גדולה, צרה יותר קטנה".
בהמשך החקירה אומר החוקר לכחלון: "אני מסתכל על הממצאים, זה מה שמעניין אותי וזה מה שאני מעביר הלאה. אני רק יכול להגיד לך מהניסיון שלי שהממצאים שאני מעביר עם כל הכבוד מראים משהו מסוים, ומה שהם מראים זה ידיעה שלך, ידיעה מובהקת שלך על בעיה שנחשפה בעשרים ותשע במאי, אני חייב להגיד לך שבחקירה הקודמת לא הייתי בטוח בזה, עכשיו אני אומר לך יודע בוודאות... ידעת והתעלמת".
כחלון: "לא התעלמתי".
חוקר: "במקרה הטוב התעלמת, במקרה הרע הסתרת".
כחלון: "גם לא הסתרתי וגם לא התעלמתי, אמרתי לך כל זמן שהנושאים האלה היו מטופלים בשבילי זה עדיין לא הגעתי לנקודה הזאת. כל זמן שהנושאים של נצרת היו מטופלים על ידי יואב (קצין הציות של החברה - ל.ד)... הכל מטופל וכשנושא מטופל הוא בשבילי מטופל, זה נושא תפעולי רגיל, מהלך עסקים רגיל ועזרתי כמה שיכולתי כמובן בעצות אבל זהו. ודרבנתי, אבל זה היה התפקיד שלי". עוד אמר בהמשך החקירה: "יש לי אדם חזק ביותר בשוק שקוראים לו יואב צבר (קצין הציות-ל.ד) ...ואני משליך את יהבי עליו ויודע שאם צריך לקרות משהו בתחום התפעול הדיווח הזה הוא שם. זה הכל".
במהלך החקירה שואל החוקר את כחלון: "אתה חשבת שפעלת טוב בתור יו"ר דירקטוריון?". וכחלון משיב: "אני חושב שפעלתי כמה שמצופה ממני... כן התשובה היא כן".

"בחדר הזה אתה הטירון"

לקראת סוף החקירה נכנס לחדר החוקר יריב עמיעד, שהוא ראש יחידת החקירות ברשות ני"ע, ושאל את כחלון: "איך הבנת מה נדרש ממך כיושב ראש דירקטוריון של חברה ציבורית?".
כחלון: "איזו הכנה עשיתי?".
יריב עמיעד: "מה הבנת... כן מה אתה, מה אתה אמור לעשות? מה נדרש ממך?.. כאילו, קראת על זה בגוגל?".
כחלון: "קראתי כן... קראתי... על תפקידי היו"ר".
חוקר: "מה קראת על תפקידי היו"ר בגוגל?".
כחלון: "מדיניות החברה, פיקוח על הפעילות החברה... זה בגדול".
חוקר: "התייעצת... ביקשת עצות?".
כחלון: "ברור, ברור... איזו שאלה. לפני שנכנסתי, זה מופיע, התייעצתי עם הרשות שוק ההון והתייעצתי עם לקוחות שלנו ופוטנציאלים ומתחרים".
חוקר: "בסוף יושב ראש דירקטוריון אתה יודע תפקיד מאוד מאוד חשוב בחברה ציבורית".
כחלון: "כן... להגיד לך אם הלכתי לקורס או להשתלמות התשובה היא לא. רק שיחות... וכמובן לקרוא מאמרים".
בשלב זה בחקירה, ראש היחידה אומר לכחלון: "אוקי, עכשיו בוא אני אתן לך... איך זה נראה מהמבט שלנו, ואני שם לך תמונה הכי כנה. ההבדל בינינו, אתה בנאדם עם הרבה מאוד קרדיט על הרבה דברים אבל בתוך החדר הזה אתה הטירון. אנחנו, אתה רואה שיערות לבנות יש לנו קילומטר... אני אומר לך שהמצב הראייתי מבחינתנו הוא מצוין, הציגו לך היום שלל ראיות, הקלטות... וואצפים... ממש יש לנו אפשרות לייצר סרט תעודה מה קרה ביונט שנתיים שלוש אחורה".

"גלגלו לך רימון לתוך הבית"

ראש יחידת החוקרים ברשות ממשיך ואומר לכחלון: "זה מה שאני כל הזמן שאלתי בכל ישיבה, איך כחלון נגע בחברה הזאת עם מקל... בנאדם עם קילומטראז' כמו שלו יכל ללכת לאלף ואחד מקומות, איך הוא נגע בחברה הזאת עם מקל, אין לי מושג".
לקראת סיום החקירה אומר לו ראש היחידה: "אני אומר לך משה, הדרך אולי ארוכה מתישה אבל הקיר יגיע... יגיע ובום אתה תיכנס בו, לא משנה... מתישהו זה יגיע כי... ואני אומר לך תזכור את השיחה הזאתי שאני ישבתי מולך ואמרתי לך הקיר יגיע, עכשיו מה... מה הדבר שאני הייתי בטוח שאולי כן תעשה... שהיית בא ואומר אתה יודע מה... וואלה... שגיתי... טעיתי... לא היה לי ניסיון, לא היה לי ידע, הייתי צריך לדווח. הייתי צריך לדווח... מיליגרם של אחריות".
כחלון: "אבל למה שאני אגיד את זה?"
החוקר יריב עמיעד: "למה שתגיד את זה? אני אגיד לך למה, כי כשישבו פה יושב ראש דירקטוריונים שונים שעל זה שהנייר היה עם קיפול הקימו זעקות ואתה, גלגלו לך רימון לתוך הבית ואתה במקום לרוץ ולצעוק בפעמון הלכת שמת את הפוך והלכת לישון".
כחלון: ,אני לא חושב שאתה צודק".
חוקר: "משה, אמרו לך אין כסף. גנבו. גנבים. מה המינימום... להתקשר לחבר בדירקטוריון להגיד לו משהו להתייעץ".
כחלון: "אבל מי אמר שאין כסף? איפה אמרו שאין כסף?".
חוקר: "איפה החובה שלך כלפי החברים שלך, כלפי הדירקטוריון, כלפי הציבור?".
כחלון: "אז אני אומר לך עוד פעם, כל מקום שראיתי והבנתי והייתה לי מודעות שצריך לעשות משהו עשיתי". עוד הוסיף: "אני לא יכול להגיד לך משהו שאתה באמת מבקש ממני להגיד טעיתי... אם הייתי טועה הייתי אומר לך טעיתי".
חוקר: "לא טעית?".
כחלון: "לא, לא טעיתי".
חוקר: "קח אחריות. קח אחריות על מה שעשית".
כחלון: "למה שאני אקח אחריות על מה שעשיתי?".
חוקר: "כי אתה גרמת נזק לחברה".
כחלון: "אני לא גרמתי שום נזק לחברה".
חוקר: "זה נזק גדול, נכון לא נזק".
כחלון: "הנזק נגרם לחברה בעקבות דברים שאחרים עשו, לא אני עשיתי".
החוקר: "קפצת ישר ליושב ראש דירקטוריון, לא היה לך מושג באמת מה לעשות אולי. אולי היה גדול עליך?.
כחלון: "עשיתי את הכי טוב שאני יכול, הכי טוב שאני מכיר".
בסוף החקירה אומר כחלון לאחד החוקרים: "אני מעולם לא שמתי את הראש בפוך, אני הייתי בתפקידים לקחתי אחריות הובלתי דברים, אני רגיש לשלטון החוק, אני בגיל שישים ושלוש לא משתנה, אם הייתי יודע שמשהו לא בסדר הייתי מדווח עליו".
רגע לפני שהחקירה הסתיימה אומר כחלון לחוקר: "אתה חי בסרט משלך".
החוקר עמיעד משיב: "משה... יום אחד אתה תבין זה סרט תעודה... זה יגיע ואז תגיד יאללה למה לא הקשבתי... הייתי צריך לקצר, במקום ללכת את כל הדרך... טאק שני צעדים לקצר ולגמור את הסיפור".
כחלון: "לא, לא, אין לי מה לגמור שום סיפור".
תגובת עו"ד נתי שמחוני המייצג את כחלון: "אחרי קבלת עיקרי החומרים-אנחנו בטוחים היום יותר מתמיד - השר לשעבר כחלון פעל כמצופה מבעל תפקיד. אנו נשטח את עמדתנו, הזועקת חפות, למול הפרקליטות שתבוא בנפש חפצה והאמת תצא לאור - התנהלותו של כחלון הייתה ללא כל דופי ורבב".