הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה היום (א') את התוכנית הגרנדיוזית ב"מתחם בנין", המשלבת מגורים, מלונאות, מסחר ותעסוקה, כאשר מתחתיה צפויה להיבנות תחנת הרכבת הכבדה הראשית של מרכז העיר. התוכנית משתרעת על פני שטח של כ-14 דונם במתחם הרחובות יפו, הנביאים, וולנברג, ובסמוך למפגש בין קווי הרכבת הקלה האדום והירוק, ומקצה, כאמור, שטח עבור תחנת רכבת, כהמשך לקו הרכבת מתל אביב ונמל התעופה בן גוריון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית כוללת הקמה של 3 מגדלים בני 28-31 קומות לצד 4 בניינים נוספים בני עד 8 קומות שיכללו בסך הכול 370 דירות, מתוכן 74 יחידות דיור בלבד יהיו קטנות לטובת זוגות צעירים ורק 50 יחידות דיור יוקצו לשכירות ארוכת טווח. מדובר בתוכנית שחלה על מגרש שהיה נטוש במשך שנים ארוכות בבעלות של הקרן הציבורית "עזבון אלברט בנין" של המליונר המנוח אלברט בנין, ושל עמותת "הקדש שלום שכטר לטובת כולל וואהלין", שקידמו אותה כבר ב-2016.
2 צפייה בגלריה
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
(הדמיה: איאן באדר אדריכלים)
התוכנית נערכה על ידי האדריכאל האמריקני-יהודי איאן באדר, שאחראי בין היתר על תכנון מוזיאון הלובר בפריז ומגדל הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד בתל אביב. היא כוללת כ-32 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה ו-2,000 מ"ר לשימושי ציבור עבור גני ילדים, מעונות יום, בתי כנסת, מועדון נוער ומועדון גמלאים.
כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו הוראות שימור מלא למבנים ההיסטוריים המצויים בתחומה, בהם "מלון קמיניץ", שנחשב למלון יוקרתי בבירה במאה ה-19; "בית נבון", שנחשב מבנה המגורים היוקרתי ביותר באותה התקופה; ו"בית הפחה", מבנה עתיק מתחילת המאה ה-18, אשר שימש למגורי מושל ירושלים הטורקי.
במסגרת התוכנית המקורית של רכבת ישראל, שקודמה על ידי שרי התחבורה לשעבר ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ', הרכבת הייתה אמורה להגיע מתחנת יצחק נבון שליד בנייני האומה בבירה לכותל המערבי בדרך תת קרקעית. לאחר שעברה שינויים, היעד הסופי של הרכבת הוא מתחם התחנה, כאשר מתחם בנין ישמש תחנה ראשית של הקו.
2 צפייה בגלריה
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
תוכנית "מתחם בנין" בירושלים
(הדמיה: איאן באדר אדריכלים)
לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות. במטה המאבק לבינוי שפוי טענו, בין היתר, כי אף שהמטה תומך בהקמת "מבחר דירות בגדלים שונים ועבור שכבות אוכלוסייה שונות, שאמורות לתרום לחיים שוקקים במרכז העיר ולחזק את כלכלת האזור, כך גם לגבי תעסוקה, מלונאות ומסחר איכותי", לגבי תוכנית מתחם בנין מדובר בתוכנית מגדלים שנבנים "ללא היערכות תשתיתית פיזית וקהילתית המתאימה לתוספת אלפי תושבים ודירות למרכז העיר ירושלים, ולמעשה אין הוספת תשתיות חינוך, רפואה, כבישים ותעסוקה ההולמים את כמות האוכלוסייה הנוספת ואין הקצאת מקום לצורך כך. ציפוף מרכז העיר לא מחייב בניית מגדלים ויש לשאוף ככל שניתן שהבנייה תהיה מרקמית ותקיים את עיקרון עירוב השימושים".
עם זאת, כאמור, מינהל התכנון אישר את התוכנית. יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי-באבאי, מסרה: "מדובר בתוכנית חשובה ומרגשת ביותר, שכן היא ממזגת בהצלחה כמה רעיונות תכנוניים מרכזיים של העיר ירושלים: שימור מלא של 4 מבנים היסטוריים, הנגשתם לציבור והפיכתם לבתי מלון, בינוי אינטנסיבי של מגדלי תעסוקה ומגורים על ציר רכבת קלה, שילוב תחנת רכבת כבדה מהירה לתל אביב, ויצירת מרחב ציבורי להולכי רגל נגיש ומזמין המחבר את רחוב הנביאים לרחוב יפו. אישורה של התוכנית מוכיח כי בירושלים ניתן ליהנות מכל העולמות: שימור מוקפד לצד פיתוח תוך הישענות על מערכת הסעת המונים מצוינת".