אחרי יותר משנה שבה סובל ענף הבנייה ממחסור עצום בעובדים בעקבותיו זינק שכר העובדים וחלו עיכובים בפרויקטים, אגף התקציבים במשרד אוצר, בדחיפת משרד השיכון והבינוי, יעלה היום (ראשון) הצעה שצפויה לתמרץ הגעתם של עובדים זרים נוספים. ההצעה היא למעשה הכרה בכך שהעובדים הפלסטינים לא עומדים לחזור בקרוב, ויש לנתק את הענף מהתלות בהם שאפיינה אותו במהלך שנים ארוכות.
במסמך שגיבשו באוצר בנושא נכתב כי "עצירת כניסתם של 80 אלף העובדים הפלסטינים שהועסקו בענף בעקבות מלחמת חרבות ברזל פגעה בפעילות בענף באופן ניכר, כך שנפסקה כניסתם של כשליש מהעובדים בענף, ומעל ל-50% מהעובדים בעבודות הרטובות. לאור זאת, חל צמצום משמעותי בפעילות הענף, כאשר כמעט מחצית מאתרי הבנייה הושפעו ישירות מהמחסור בעובדים".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
בעקבות החלטה קודמת על הגדלת מספר העובדים הזרים, עלה מספרם מ-30 אלף בתקופה שלפני המלחמה ל-50 אלף עובדים זרים כעת. יחד עם זאת, בשל היעדרם של העובדים הפלסטינים קיים צורך ב-35 אלף עובדים נוספים בכדי לספק מענה לצרכי הענף. בשלב זה מדובר על פי הערכות בתוספת של כ-10,000 עובדים זרים נוספים.
באוצר מציעים לפעול בשני אופנים: הראשון הוא הגדלת מכסת העובדים שיכולים להגיע במנגנון B2B, במסגרתו תאגידי כוח האדם מתקשרים ישירות עם חברות מקבילות במדינות זרות ומנהלים הליך מיון וגיוס עצמאי של עובדים, המותאם לצרכי המעסיקים בישראל. מנגנון זה פועל כיום במקביל למסלול הממשלתי (G2G). באוצר מדווחים על כשלים במסלול הממשלתי, בין היתר בעבודה מול מדינות המקור ופערים בכישורי העובדים המגיעים. מנגד, את המנגנון הפרטי הם מתארים כמוצלח יותר, ומבקשים להעלות את המכסה במסלול זה.
הצעד השני שמציע האוצר הוא הקפאת דמי ההיתר עבור עובדים חדשים שיגיעו לענף, שעומדים כיום על 13 אלף שקל לשנה. לטענת הקבלנים, חלק גדול מהעובדים שהגיעו מהודו אינם מיומנים מספיק, ונדרשת עבורם הכשרה של מספר חודשים. מסיבה זו אגרה שנתית הופכת את העסקתם להפסדית. ההצעה היא להקפיא את תשלום האגרה למשך שנה.