על רקע תגובה צבאית אפשרית של איראן נגד ישראל לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בעת ביקורו בטקס השבעת הנשיא החדש, הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, התפרסמה לאחרונה סקירה מיוחדת של הבנק העולמי על איראן (Iran Economic Monitor) בוושינגטון.
הסקירה קובעת, בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, כי הסתבכות איראנית בעימות בין ישראל לחמאס תהיה הרסנית לכלכלתה, הסובלת ממילא מהאטה, בריחת מוחות, אבטלת צעירים גבוהה מאוד, היעדר השקעות, תעשיית רכב מפגרת ומפסידה, פיחות מזורז, ממשטר מעוות של שערי חליפין, אינפלציה מהירה והידרדרות בענפים היצרניים.
1 צפייה בגלריה
רחוב בטהרן
רחוב בטהרן
אזהרה יוצאת דופן. רחוב בטהרן
(צילום: AFP)
די לצטט את החישוב של הבנק העולמי לפיו ההכנסה הריאלית לנפש ורמת החיים הריאלית באיראן של 2024 נמוכות מאשר באיראן של 2014 – והפער בינה לבין מדינות מתפתחות אחרות הולך ומעמיק.
מכאן שגם עימות צבאי קצר יחסית עם ישראל יעלה לאזרחי איראן ביוקר רב. הסתבכות איראנית בסכסוך ברצועת עזה, נכתב בסקירה, עלולה לגרור הפסד תוצר והכנסה של כ-10% ומעלה, לשבש את הפעילות המשקית השוטפת, להוריד חזק את רמת החיים ולצמצם עוד יותר את ההשקעות היצרניות.
יתר על כן, מוסיפים כלכלני הבנק העולמי שחתומים על הסקירה, מעורבות פעילה בסכסוך בעזה תגרום נזקים ארוכי טווח להון האנושי והפיסי של איראן.
הם מזהירים כי הפיחות שיתחולל במטבע האיראני, יצית מחדש את להבת האינפלציה, שהקצב השנתי שלה יזנק במהרה לכ-60%. נזק נוסף שעל הפרק: יצוא הנפט של איראן ייחתך בשני שלישים והגירעון בתקציב הממשלה - הממומן בהכנסות מיצוא נפט למדינות המתעלמות מהעיצומים ובראשן סין – יעמיק לכ-6.5% מהתוצר. ממשלת איראן, מסכמים הכלכלנים, תיאלץ להסיט נתח ניכר מהתקציב שלה לצרכי ביטחון וצבא, על חשבון משאבים שהיו מיועדים ליעדים חברתיים וכלכליים קריטיים.
הבנק העולמי כמוסד בינלאומי נמנע עקרונית ומעשית מהבעת דעות על מדינות חוץ וביטחון של כ-200 מדינות החברות בו. האזהרה הפומבית של כלכלני הבנק להנהגת איראן להימנע מהצטרפות למלחמה בין ישראל חמאס בשל העלות הכלכלית והחברתית הקטלנית שלה היא לכן קול יוצא דופן, חריג ובלי ספק בעל השפעה על הנשיא פזשכיאן ועל הממשלה שהוא מרכיב. האם יושפע ממנה גם עלי חמינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן שעל פיו יישק כל דבר במדינה זו? לפני חצי שנה, בעת נשיאותו של השמרן הקנאי אברהים ראיסי, התשובה הייתה שלילית מובהקת. כעת, לאחר שראיסי סולק מהנשיאות בתאונת מסוק מסתורית, התשובה עשויה להיות חיובית. אבל רק עשויה: כלכלה בדרך כלל לא מעניינת רודנים; לפעמים בכל זאת אין להם ברירה אלא להתחשב בה.
פורסם לראשונה: 14:13, 12.08.24