יבואנית הענק ויליפוד נקנסה בכ-11.6 מיליון שקל, בהסכמה. כך הודיעה היום (ד') רשות התחרות. נקבע כי החברה הפרה את הוראות חוק המזון והיא מצידה ויתרה על הזכות לטעון מול הרשות ועל כן מדובר בעיצום מוסכם.
ויליפוד היא יבואנית המוגדרת "ספק גדול" כהגדרתו בחוק המזון. בהתאם למידע שהגיע לידי הרשות, במהלך 2022-2021 המליצה ויליפוד לקמעונאים גדולים שונים "בעניין הצגת מוצריה בחנויותיהם או התערבה בדרך אחרת בתצוגות כאמור", כך נטען. כמו כן נטען כי באותן שנים "המליצה ויליפוד לקמעונאים גדולים שונים בעניין מחיר מוצריה או התערבה בדרך אחרת בעניין זה".
1 צפייה בגלריה
צביקה ויליגר
צביקה ויליגר
צביקה ויליגר
(צילום: אביגיל עוזי)
חוק המזון קובע כי ספק גדול לא יעסוק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי המוגדר קמעונאי גדול "ולא יכתיב, ימליץ או יתערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים". כן נקבע בחוק כי "ספק גדול לא יכתיב, או ימליץ לקמעונאי ולא יתערב בדרך אחרת אצל קמעונאי .... במחיר לצרכן שגובה הקמעונאי בעבור מצרך שהספק מספק".
החוק מאפשר לממונה על התחרות להטיל על תאגיד שמחזור המכירות שלו בשנה שקדמה למועד ההפרה עלה על 10 מיליון שקל עיצום כספי בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות שלו ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 25,947,640 שקל לכל הפרה. מחזור המכירות של ויליפוד הוא גבוה במיוחד וככזה הוא עולה על מחזור המכירות ממנו נגזרת תקרת העיצום הכספי בחוק המזון. לפיכך הועלה סכום העיצום לויליפוד בהתאם.
הרשות בכל זאת הפחיתה מסכום העיצום 15% משום שלא ידוע לה על ביצוע הפרת קודמות של חוק המזון על ידה. כיוון שההליך מול החברה נוהל בצורה יעילה הופחתו לה 5% נוספים מגובה הקנס. היא תשלמו ב-10תשלומים שווים חודשיים.
מהרשות נמסר כי "נכון להיום הסך הכולל של העיצומים שהוטלו ואלה אשר עומדים לעיון הציבור טרם הטלתם עומד על כ-100 מיליון שקל.
"הממונה הגיעה להסכמות לפני כשנה עם מרבית הספקים הגדולים שעלה חשש כי הפרו את חוק המזון, במסגרתן ספקי המזון שילמו במצטבר מעל 23 מיליון שקל לאוצר המדינה.
"כמו כן לאחרונה פורסמו לעיון הציבור הסכמות עם החברות: סנו, נטו, דיפלומט, סוגת וטמפו על תשלום עיצומים כספיים בסך כולל של כ – 65 מיליון שקל. כעת מפורסמת ההסכמה עם ויליפוד לעיון הציבור למשך 30 יום".
במקביל, ויליפוד עדיין נמצאת בהליכי שימוע גם בהליך פלילי - יו"ר ויליפוד צביקה ויליגר, חשוד בביצוע עבירות הסדרים כובלים באמצעות התבטאויות פומביות.