העובדה שנאלצה לדחות את העלאת מחירי מוצרייה לא מנעה מדיפלומט לחתום שנה מוצלחת למדי - ולהעניק למנכ"ל שלה תגמול במיליונים רבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היבואנית מהבולטות במשק חתמה את 2021 עם שיפור ברווחיות וזינוק של 20.5% ברווח הנקי ל-90 מיליון שקל. עם פרסום הדוחות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 24 מיליון שקל. דיפולמנט היא יבואנית ומפיצה של בין היתר המותגים המובילי ג׳ילט, קלוגס, היינץ, פמפרס, אריאל, אולוויז ועוד.
אף שהתוצאות מעלות ספק בדבר הצורך של החברה בהעלאת מחירים - כפי שהציגה אותו דיפלומט לפני כחודשיים - היום היא מציינת כי לאחר תקופת הדו״ח (כלומר בחודשים שחלפו מסוף 2021), הודיעו לה חלק מספקיה כי יעלו מחירים. ולפיכך, לדבריה, אם לא תעלה את המחיר לצרכן בישראל, עלולות תוצאותיה להפגע.
מכירות דיפלומט צמחו ב-2021 ב-1.4% ל-2.73 מיליארד שקל. הצמיחה במכירות החברה בישראל הושגה בעיקר מפעילותה בישראל, שבה גדלו ההכנסות ב-3% ל-1.64 מיליארד שקל. זאת בשעה שבתקופה שבה המכירות של שוק מוצרי הצריכה בישראל התכווצו ב-3.2%. הרווח הגולמי השנתי טיפס ב-6.7% ל-574 מיליון שקל - עלייה שהזניקה את הרווחיות הגולמית ל-21% מהמכירות, לעומת 19.9% בשנת 2020.
למרות גידול בהוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, בין היתר בעקבות המענק שניתן למנכ"ללוימן, רשמה דיפלומט שיפור של 5.7% ברווח התפעולי שהסתכם ב-128 מיליון שקל ושיעורו עלה ל-4.7% מהמכירות, לעומת 4.5% ב-2020.
עלות שכרם של חמישה בכירי החברה הסתכמה לסכום חריג של 37.7 מיליון שקל, בעיקר בשל התגמול יוצא הדופן למנכ"ל נועם וימן, מבעלי השליטה בחברה (13.1%). עלות שכרו של וימן הסתכמה ב-24.7 מיליון שקל, המורכבים משכר בגובה 2.2 מיליון שקל, תגמול הוני בגובה 8.1 מיליון שקל ומענק בגובה 14.4 מיליון שקל.
בדרך להעלאת מחירים
בדיפלומט ציינו כי בשנה האחרונה נרשמה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית הנובעת ממחסור במכולות המשמשות להובלה ימית, ואשר מקורה בין היתר במשבר הקורונה. אלא שנכון למועד הדוח, השפעת האירועים הללו על תוצאות פעילותה של החברה רלוונטית בעיקר לתחום הפעילות בישראל והיא אינה מהותית. זאת משום שבמהלך 2021, במרבית המוצרים בהם היצרנים נושאים בעלות ההובלה הימית, הספקים לא העלו מחירים.
כמו כן, בחלק מהמדינות שבהן החברה פועלת רכישת מלאי המוצרים נעשית דרך רכש מקומי ולא ייבוא. בנוסף, החברה פעלה להגדלת ימי המלאי על מנת להימנע מאובדן מכירות עקב מחסור. אלא שלטענת החברה, במהלך חודש ינואר 2022 הודיעו לה חלק מספקיה על העלאת מחיר ועליות מחירים צפויות. בעקבות כך, הודיעה דיפלומט ללקוחותיה (הקמעונאים) על עליית מחירים במספר מותגי מזון מהותיים, ובהם היינץ, קלוגס, פרינגלס ולוטוס, וכן מוצר הטונה סטארקיסט שבבעלותה - מותג הטונה מיוצר עבורה במפעלים שונים במזרח אסיה ועלות הייצור והשינוע שלו עלתה.
בעקבות לחץ ציבורי שהופעל על החברה, עם היוודע דבר כוונתה להעלות מחירים, וכן לחץ מצד שר האוצר אביגדור ליברמן (שאיים כי ינקוט צעדים כנגד חברות שיעלו מחירים ללא הצדקה), הקפיאה דיפלומט את העלאת המחירים לאחרי חג הפסח. להערכתה, אם אכן תהיה עליית מחירים כאמור מצד הספקים, מבלי שהחברה תעלה את מחירי המוצרים האמורים בהתאמה ללקוחותיה, תהיה לכך השפעה מהותית לרעה על תוצאותיה הכספיות.
בהקשר ללחימה באוקראינה, ציינה החברה כי עלול להיווצר מחסור באספקת קפה ומרגרינה לישראל - מוצרים שאותם היא מייבאת דרך רוסיה וטורקיה.