"אני חושב שסמוטריץ' מבין את גודל הבעיה והוא מבין שבלי תעשיית חדשנות וטכנולוגיה משגשגת - מצב הכלכלה יהיה הרבה פחות טוב. גם בנושא המיסוי, גם חברות שיוקמו בחו"ל וגם המשקיעים הזרים שידירו את רגליהם מפה". כך אמר היום (ג') בריאיון לתוכנית "שוק חופשי" ב-ynet radio וב-102FM טל ברנח, מנכ"ל קרנות ההון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI, שהחליט להוציא את כספיהן מישראל בעקבות המהפכה המשפטית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, ברנח נכח לאחרונה בפגישה שקיים שר האוצר עם כמה מבכירי ההייטק הישראלי, ברקע החששות מפני פגיעה אפשרית חמורה בכלכלה הישראלית ובתעשיית ההייטק בפרט, בצל הרפורמה. "היו דיונים נוקבים וטעונים", סיפר ברנח והוסיף כי "אני חושב שמה שנתניהו וסמוטריץ' אומרים כשהם מתראיינים ומה שהם אומרים בחדרי חדרים זה לא אותו דבר. הם מבינים לחלוטין כמה הבעיה קשה.
2 צפייה בגלריה
טל ברנח מייסד דיסרפטיב
טל ברנח מייסד דיסרפטיב
טל ברנח, מייסד דיסרפטיב
(צילום: אוראל כהן)
"בסוף, שר האוצר הולך להגיש תקציב. ואם הוא רוצה שהתקציב יהיה שווה את הנייר שעליו הוא כתוב, אסור לו לפגוע בתעשייה הזו, כי אחרת יהיו פה פחות מיסים והמשמעות של זה היא שהרבה דברים שהוא תכנן לעשות בתקציב השנה - פשוט לא יקרו. לכן, אני די בטוח שבסוף יתעשתו ויבינו שזה לא יכול להמשיך ככה", טען ברנח.
עוד לדבריו, "המהלכים שקורים כרגע מגבירים את חוסר היציבות ואת חוסר הוודאות ועלולים לפגוע קשות בתעשיית הטכנולוגיה והחדשנות בישראל, שהיא הקטר והמנוע של המדינה הזו, גם בייצוא וגם במיסים שהתעשייה הזו משלמת בכל שנה.
"לצערי, זה קורה כבר עכשיו. זה לא סתם חברות שזועקות, אלא יש חברות שכבר העבירו כסף, פשוט בשביל ניטרול סיכונים, ויש משקיעים זרים שדורשים מהמנכ"לים לעשות צעדים כאלה. יש גם קרנות שאמרו ליזמים שלהם שהם יתמכו בכך שיקימו את החברות שלהם מחוץ לישראל. לדעתי, אם זה יימשך ככה, זו יכולה להיות בכיה לדורות", הוסיף ברנח.
כאמור, בחודש שעבר הודיעו קרנות ההון סיכון של ברנח למשקיעים שלהם על הכוונה להוציא את כספי הקרן מישראל והעברתם לחו"ל. הקרנות מנהלות יחד 250 מיליון דולר.
בכך, הצטרפו הקרנות להודעה של מנכ"לית ענקית ההייטק פאפאיה גלובל, עינת גז, שהכריזה כי החברה תוציא את כספיה מישראל בעקבות המהפכה המשפטית. החודש הודיעה גם חברת הסייבר Wiz שתוציא חלק מכספיה מישראל, אולם תשאיר בארץ כספים לניהול ענייניה השוטפים, בהם שכר עובדים ושכר דירה.
ברנח הוא אחד המשקיעים המוכרים והמוערכים בישראל שהשקיע בעבר בחברות כגון איירון סורס, אנודוט, טיילור ברנדס ונוספות. בין המשקיעים בקרנות שלו איל וולדמן, מייסדי WIX וגם היזמים של איירון סורס.

יו"ר רשות החדשנות: "לחברות ההייטק עדיין יש כסף"

בתוך כך, יו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבום, טען בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio כי "ההייטק הישראלי חזק מאוד, עם חברות רבות בצמיחה. לחברות ההייטק עדיין יש כסף. נכון שתוך שנה, אולי פחות, הם יצטרכו להתחיל שוב לגייס, אבל בתור מי שוותיק בלפחות חמישה מחזורים כאלה של משברים כלכליים, אחרי כל חורף - בא אביב. לא צריך להיבהל". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות
ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות
ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות
(צילום: צביקה טישלר)
עוד טען ד"ר אפלבום, כי "לממשלה יש פה דווקא הזדמנות גדולה מאוד לעודד יותר הכשרות כאשר אנשים נפלטים מחברות ולממן אנשים שייכנסו לתחומים שבהם חסר כוח אדם. היום, בשביל להתחיל סטארטאפ, אתה לא צריך מאות מיליונים - מספיק מיליון דולר, והמדינה יכולה להגדיל את התקציבים להנפקה של חברות, ליצירת יותר סטארטאפים במגזר הערבי ויותר נשים. אם קודם הייתה לנו בעיה של חוסר בכוח אדם, היום כוח האדם הזה שנפלט מהחברות הגדולות יכול גם להתמקצע יותר ולמדינה יש הזדמנות לקחת את את זה כיתרון".
באשר לחששות מפני ההשפעות של המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית, טען יו"ר רשות החדשנות כי "לא צריך להיבהל. יהיו אולי שינויים, אבל החוסן הלאומי של ישראל זה הכלכלה ואיזה שינוי שלא יהיה, יפעלו כדי שיהיה את החוסן הזה. החדשנות בישראל תמשוך את המובילים הטכנולוגיים בחזרה לישראל. נכון שכרגע אנחנו באי-ודאות ושיש הרבה אנשים מודאגים, אבל עברנו תקופות קשות והחברה והכלכלה התעשתו וחזרו לפעילות מואצת, ואני מאמין שזה יקרה גם הפעם".
יחד עם זאת, ד"ר אפלבום הוסיף כי "המשקיעים לא ימשיכו לבוא בכל מצב. אם המדינה לא תדע להתנהל בצורה ודאית ובצורה שמכבדת את הציפייה של החברות ב-ESG (חברות הדוגלות ב"השקעה אחראית" המתחשבת ברווחה החברתית הכוללת בנוסף לשיקולי הרווח הכלכלי - ר"כ) ובהתנהלות שוויונית, אז למשקיעים תהיה בעיה. אני לא צריך לגלות את זה לממשלה, היא יודעת".