בצל המלחמה הקשה באירופה, מגפת הקורונה שעדיין כאן והאינפלציה החמורה שנרשמת ביותר ויותר מדינות, העולם כולו התעסק בעיקר בדבר אחד בשבוע האחרון: הסטירה שנתן השחקן וויל סמית' לקומיקאי כריס רוק באמצע השידור החי של טקסי האוסקר, לאחר שרוק סיפר בדיחה שנויה במחלוקת על אשתו של סמית' ושחקנית בעצמה - ג'יידה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האירוע הנדיר עורר שיח ציבורי נרחב ברחבי העולם וגם בישראל לגבי הבדיחה עצמה וכמובן התגובה של סמית', אשר נחשבה בעיני רבים כלא ראויה. אולם ברקע, הרשת - כדרכה - הוצפה גם באינספור בדיחות ובממים (Meme) על האירוע וספציפית על הרגע בו סמית' סטר לרוק, אשר כנראה ילווה אותנו (או לפחות את סמית') עוד זמן רב.
2 צפייה בגלריה
וויל סמית' סותר לכריס רוק בטקס האוסקר
וויל סמית' סותר לכריס רוק בטקס האוסקר
וויל סמית' סותר לכריס רוק בטקס האוסקר
(רויטרס)
וכך, גם תחום המטבעות הווירטואליים, אשר ידוע בקשריו ההדוקים לאינטרנט ככלל ולממים בפרט, לא איחר להגיב. בתוך פחות מ-24 שעות נוצר מטבע וירטואלי חדש בשם "וויל סמית' אינו", כבדיחה על מטבע המם המפורסם שנקרא על שם גזע הכלבים שיבה אינו.
לפי אתר CoinMarketCap, המטבע החדש, אשר סמלו הוא ראשו של סמית' על רקע צהוב, זינק בתוך שעות ספורות בלמעלה מ-600%. מאז, כמובן, הוא צנח בחזרה בכ-80%, אולם מי שהצליח למכור בזמן, בדגש כנראה על יוצרי המטבע, יכלו להרוויח לא מעט כסף.

"אסימוני סטירה" נמכרו בלמעלה מ-46 אלף דולר

במקביל, העניין של שוק הקריפטו באירוע לא נגמר במטבע בלבד. אסימונים חסרי-תחליף (NFTs) של הרגע נמכרים ברשת בעד מאות דולרים כל אחד. למעשה, לפי אתר OpenSea, המשמש כפלטפורמה לקנייה ולמכירה של NFTs, עד כה אסימונים אלו נמכרו בשווי כולל של למעלה מ-46 אלף דולר.
2 צפייה בגלריה
NFT של הסטירה של וויל סמית' באתר OpenSea
NFT של הסטירה של וויל סמית' באתר OpenSea
NFT של הסטירה של וויל סמית' באתר OpenSea
(צילום מסך)
המעבר המהיר בין תופעת רשת למטבע קריפטו או ל-NFT אינו חדש ואינו נדיר. למעשה, נראה שבימינו, ניתן למצוא כמעט כל תופעה קיימת בעולם בצורה כזו או אחרת גם בבלוקצ'יין.
גם מפורסמים, אושיות רשת וחברות פרטיות מנסים "לעלות על הגל" ולהרוויח מהפופולריות העולה של השוק, החל מכדורגלני-על כמו מסוט אוזיל (Mesut Özil), דרך שחקנים ויוצרים כמו פלישייה דיי (Felicia Day) והראפר ליל יאכטי (Lil Yachty), ועד לטייקונים וליזמים כמו אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה וחובב מושבע של מטבעות וירטואליים ככלל ושל מטבעות המם דוג'קוין ושיבה אינו בפרט.
כאשר מפורסמים עושים זאת, לרוב זה מסתכם בטריק שיווקי שנועד למכור מוצרים של הכוכב. אולם, במקרים רבים אחרים אותם מטבעות רנדומליים מזנקים בתוך שעות או ימים ספורים במאות ובאלפי אחוזים, ולרוב גם נעלמים באותה המהירות. המטבעות הללו זכו לכינוי "שיטקוין", על מנת להדגיש שאין בהם בשורה של ממש, אלא לרוב מדובר בטרנד או בבדיחה פשוטה שהצליחה לתפוס.
צפו: איך קונים ומוכרים מטבעות וירטואליים?
(בימוי: אסף קוזין, צילום: ירון שרון, עריכה: גיא פוקס)
כך למשל, לפי אתר הנתונים העולמי סטטיסטה (statista), נכון לחודש פברואר 2022 קיימים בשוק הקריפטו למעלה מ-10,000 מטבעות שונים, כאשר לפי הערכות, 20 המובילים שבהם מהווים למעלה מ-90% משווי השוק הכולל. כלומר, רק אחדים אכן נסחרים והם בעלי ערך ממשי כלשהו.
אז לפני שאתם קופצים לקנות מטבע או NFT של הסטירה של וויל סמית' - כדאי לחשוב טוב על סיכויי ההצלחה הקלושים ולזכור שככל הנראה מדובר ב"השקעה" שתלך מהר מאוד לפח.