נכה בן 73 המתמודד עם סרטן ונמצא על סף עיוורון לא יצטרך לשלם ולו שקל אחד מתוך חובותיו בסך 2.5 מיליון שקל – כך קבע לאחרונה הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי. ההפטר הוענק לו על רקע סיפורו האישי – סא"ל לשעבר בצה"ל שהפך סיעודי ובנו גנב ממנו כספים על רקע הסתבכות עם השוק האפור.
באוקטובר 2022 נתן הממונה צו לפתיחת הליכים. במסגרת ההליך פירט החייב, שיוצג באמצעות עו"ד ענבל צ'יפרוט, את נסיבות חייו שהובילו אותו למצבו הכלכלי העגום. הוא סיפר שסיים את שירותו בצה"ל בחטיבת גולני, ובהמשך עבד בחו"ל בשירות משרד הביטחון. ההידרדרות במצבו הרפואי החלה בשנת 2000, אז אובחן כלוקה בגלאוקומה, כאשר עם השנים ראייתו הידרדרה עד לכדי עיוורון כמעט מוחלט (יכולת ראייה של 1% בלבד).
1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
מלבד העיוורון הכמעט מלא, לפני כשלוש שנים אובחן אצלו סרטן שלפוחית השתן. בין לבין הוא נאלץ לעבור צנתור בלב. לדבריו, הוא נמצא כיום במצב סיעודי, עם מאה אחוזי נכות וללא יכולת לעבוד.
אשר לנסיבות שקיעתו בחובות הוא טען כי ב-2016 פתח עסק למכירת מנויי לוטו ולחלוקת מזון לבתי ספר. בין היתר עבד בעסק בנו הצעיר, שבדיעבד התגלה כי הסתבך עם השוק האפור כתוצאה משימוש בסמים. האב, שהבחין כי נעלמים כספים מהעסק, גילה בשלב מסוים כי בנו פיזר צ'קים על שמו בשוק האפור. החל משלב זה קריסת העסק הייתה רק שאלה של זמן.
לדברי החייב הוא נסע לחפש את בנו בצרפת, לשם סבר כי נסע. ואולם הוא לא מצא אותו, ובמקביל מצבו הבריאותי החמיר והוא נאלץ לקבל שם טיפולים רפואיים. לדבריו, בשילוב עם סגרי הקורונה באותה תקופה ואזהרת הרופאים שלא ייצא מהבית פן יידבק בנגיף – הוא נשאר בצרפת למשך ארבע שנים תמימות.
לדבריו, רק כשחזר לישראל הבין את גודל הקטסטרופה הכלכלית שאליה הכניס אותו בנו. הוא ציין שכיום אין בינם קשר וכי למיטב ידיעתו – הבן חזר בתשובה באופן רדיקלי וכנראה הצטרף לכת.
טענתו המשפטית הבסיסית של האב הייתה כי חובותיו, בסך 2.5 מיליון שקל, נצברו בתום לב על רקע מעללי בנו. בשל מצבו הרפואי הקשה, הוא ביקש שיוענק לו הפטר לאלתר מחובות ללא תשלום חודשי.
באוקטובר אשתקד הגישה ב"כ הממונה, עו"ד מור מהלל כהן, את הצעתה למתן הפטר לאלתר לחייב, על רקע נסיבות חייו הקשות. חודש וחצי לאחר מכן קבע השופט גלעד לובינסקי זיו מבית משפט השלום בראשון לציון, על סמך הסכמת הצדדים ובהעדר התנגדות של מי מהנושים, כי יינתן לחייב צו שיקום כלכלי.
בינואר האחרון הגיע ההליך לכדי סיום עם אישור הממונה על מתן ההפטר לאלתר ללא תוכנית פירעון. המשמעות: חובות של 2.5 מיליון שקל נמחקו מבלי לשלם לנושים.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד ענבל צ'יפרוט • ב"כ הממונה: עו"ד מור מהלל כהן • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין