צפו: סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי
(צילום: משי בן עמי, טל אזולאי)
סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, הייתה האישה השנייה שמונתה למנכ"ל בנק בישראל, היא גם האדם הצעיר ביותר שמונה לתפקיד בארץ. "לא חלמתי להיות מנכ"ל בנק", היא מספרת בריאיון בוועידת הנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות". "למדתי מתמטיקה ופיזיקה בתיכון וחשבתי שאלך לכיוון הזה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
שינוי המסלול האישי התרחש לפני לימודיה באוניברסיטה. "התייעצתי עם אנשים ולמדתי כלכלה וראיית חשבון, אני רואת חשבון במקצועי, ואז תואר שני במימון, ובפעם הראשונה הרגשתי שיש משהו שממש מעניין אותי, המימון".
1 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
סמדר ברבר-צדיק עם המראיינת שרון כידון בוועידת הנשים של המדינה
לדבריה, בהמשך צדיק בינו הציע לה להצטרף אליו לחברת השקעות שהוא הקים וכשרכש את הבינלאומי היא נכנסה בפעם הראשונה לתחום הבנקאות. "התחלתי כדירקטורית", היא מספרת. "לאחר מכן ראש חטיבה עסקית ובהמשך מוניתי למנכ"ל. מה שחשוב בכל הסיפור הזה הוא לא אמרתי לא לתפקיד אלא ההיפך, בחרתי בתפקידים שעניינו אותי, שפתחו לי תחומים חדשים, וקידמו אותי למעלה".
את מציינת שמי שפתח לך את הדלת היה גבר, ובחלק מהמקרים נשים אומרות שלא תמיד גברים פותחים להן את הדלתות. עד כמה את לוקחת את זה איתך, להיות אחראית לפתוח עוד דלתות לנשים אחרות? "לכל אורך הקריירה שלי לא נתקלתי אפילו פעם אחת במצב שבו בגלל שאני אישה לא נפתחה לי דלת, אבל אני מודעת לזה שאני אמורה להיות גם דוגמה אישית וגם פותחת דלתות לנשים אחרות, ולכן קודם כל אני מסתכלת על הבנק הבינלאומי, שבו אני המנכ"לית, היחידה בתפקיד הזה במערכת הבנקאית. 40% מחברות ההנהלה, ואם לוקחים את המערכים זה אפילו יותר, הן נשים, 60% מהמנהלים הן מנהלות, כלומר שיעור הנשים הוא מאוד גבוה והן כולן נבחרו בזכות הכישרון ולא בזכות זה שהן גבר או אישה".
אבל יושב לך בראש שחשוב לקדם נשים ולהביא אותן לעמדות מפתח? "לא, אני מקדמת את מי שטוב, אבל אני חושבת שהדוגמה האישית שאפשר לשלב קריירה מאוד תובענית, אני מ-5:00 עד 22:00 כמעט כל יום, עם משפחה מקסימה, מראה לנשים שאפשר גם אחרת".
סמדר ברבר-צדיק התייחסה גם ליתרונות שבקידום נשים בחברות עסקיות. "גם ברמת המדינה וגם ברמת חברה, גיוון מגדרי מביא להצלחה גבוהה יותר, לחדשנות, לקבלת החלטות נכונה יותר", היא אמרה. "יש מחקרים שמראים שבחברות שבהן מעל 30% מחברי ההנהלה הן נשים, כלומר שיש גיוון מגדרי, החברות לאורך זמן מביאות לתוצאות גבוהות ב-50% מחברות שבהן אין גיוון מגדרי. מאוד חשוב בכל דבר שיהיה מגוון דעות וגיוון מגדרי מאפשר את זה".
יש גם תחושה שיש הבדל בסגנון הניהולי של נשים. "אני חושבת שניהול זה ניהול. הניהול הנשי אולי יותר מסתכל גם בצורה עמוקה על ההרכב של האנשים בארגון. אני למשל מאוד מחוברת לארגון שאני עומדת בראשו. כל בוקר אני מגיעה מתוך אהבה גדולה למה שקורה בארגון. אני חושבת שנשים חושבות יותר לטווח ארוך וכך הן גם מנהלות את הארגון, אבל באופן כללי אני לא רואה הבדל כל כך גדול".
יש טענה שנשים פחות נוטלות סיכונים מאשר גברים ואנחנו רואים את זה בניהול פיננסי במיוחד. "קודם כל זה לא רע. נשים מנהלות באופן כללי לטווח ארוך, גם השקעות. זה אומר שהן יותר מנהלות את החשיבה בלי קפיצות, הן פחות לוקחות הרפתקאות, אבל הן כן חושבות בצורה נכונה ואנליטית לטווח ארוך. בסופו של דבר זה מה שמצליח".
את מוטרדת מהמצב בארץ? אין מספיק נשים בעמדות מפתח בכנסת ובממשלה ובחברות ציבוריות. "בחברות, אני לא מדברת על הכנסת, ישראל לא שונה ממה שקורה בעולם. באופן כללי לצערי מתחילים במקום העבודה בערך 50% נשים ו-50% גברים. כשמגיעים למעלה ברמה של המנהלות הבכירות זה בסביבות 30% ולפני עשר שנים זה היה 20%, ובטופ, בכל החברות בארצות הברית זה 26%. ב-SNP 500 שזה 500 המניות הגדולות בארצות הברית, 8% מהמנכ"לים הן מנכ"ליות, כלומר זו תופעה שקיימת בכל העולם. אני דווקא חושבת שבישראל יש יותר פתיחות לנושא הזה, כלומר ברגע שאחת פורצת דרך, השאר באות אחריה".
יחד עם זאת, לדבריה, "הנשים צריכות עדיין להוכיח את עצמן יותר. אולי זה בראש, אולי זה באמת, אבל בסופו של דבר זה מסביבך, זה הולך ומשתפר, ואני מקווה שבסופו של דבר נגיע למצב שהשיח בינינו לא יהיה על נושא של איך נשים פורצות דרך".
יש לך עצה למנהלות צעירות ולנשים בכלל? "צריך להתחיל מהחינוך. החינוך צריך לעודד נשים קודם כל ללמוד מדעים, אני חושבת שזה מאוד פותח את הראש, צריך לעודד נשים לקחת מהלכים אמיצים יותר, לעשות שינויים. לאישה שרוצה לעלות במעלה הסולם אני אומרת: תהיי בטוחה בעצמך. תקבלי הצעות, גם אם הן נראות לך לא מתאימות לך לגמרי וגם כשיש בהן סיכון, קחי אותן, כי בסופו של דבר אם הן מעניינות אותך את תצליחי בהן. ומעבר לכל הדברים האלה, תתכנני את הקריירה שלך. תסכימו להצעות שלוקחות אתכן לתפקידים שהם גם ביצועיים, שהם גם עסקיים, ושדרך זה תוכלו להגיע עד למעלה, ותביעי את דעתך. כל מי שהגיע למעלה הן נשים מוכשרות, שיש להן מה לומר".