מחאת החקלאים מול הכנסת
(צילום: גיל יוחנן )

דיונים מייגעים של ועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע למכסות הביצים, שנמשכו שעות בלילה האחרון והיום (ג'), עדיין לא הביאו לסיומם את המחלוקות בחלק מהנושאים העיקריים שנותרו בעינם. במקביל הפגינו היום מול הכנסת מעל 200 חקלאים נגד הרפורמה המסתמנת בחלקאות. הכוונה כעת בוועדת הכלכלה של הכנסת היא לסיים את ניסוח הרפורמה בביצים באופן סופי כבר ביום חמישי השבוע, עוד לפני סוף שנת 2021.
ועדת הכלכלה החלה את הדיון על סעיפי תקנות מכסות הביצים וסיימה לאשר את הסעיפים המוסכמים. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, הודיע כי הוא מבקש לסיים את הכנת החוק בהקדם האפשרי. לפי שעה עדיין לא אושרו הסעיפים הנוגעים למכסת הביצים הכוללת לייצור בשנת 2022 ולתוספת המכסות החדשות ותוספת למכסה של המגדלים הוותיקים. מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר כי "לא הושגו הסכמות בנוגע למספר המכסות לשנת 2022 ולא לגבי התוספת עבור המגדלים הקיימים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
(צילום: רועי עידן)
בהפגנה שהתקיימה מול הכנסת אמר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, כי "אנחנו מפגינים כאן היום, מול הכנסת בכדי להעביר מסר לממשלת ישראל: רפורמה בחקלאות רק בהסכמה! לא ניתן יד למצב בו שממשלת ישראל תפקיר את הפרנסה של 3,500 מגדלי הביצים שיושבים ברובם בגבול לבנון ותגרום במו ידה לסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. אנחנו לא נחליף מקצוע ולא נעלה על המריצות".
עוד אמר כי "אנו מאמינים שרפורמה בחקלאות צריכה לאזן בין הצורך לטפל ביוקר המחיה עבור הצרכנים לבין שימור וחיזוק החקלאות הישראלית. מאמינים כי יש להמשיך את התכנון בענף ההטלה לצד שדרוג הענף תוך התייעלות וטיפול ברווחת העוף והורדת מחיר מדורגת. אנחנו כאן ונמשיך להיות כאן ולגדל ביצים, פירות וירקות איכותיים וטריים עבור אזרחי המדינה, בכל זמן ומזג אויר, בעיתות לחימה ומגפה עולמית. אנו, החקלאים, כיפת הברזל האנושית של ההתיישבות בגבולות המדינה".
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר בהפגנה כי "המהלך החד-צדדי של השרים פורר וליברמן לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים. ניסיון העבר מוכיח כי זה רק יעשיר את הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים. הרפורמה גם תפגע בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, תגרום לתלות באספקת מזון ממדינות עוינות כמו טורקיה ואחרות, מצב בעייתי במיוחד על רקע משבר אקלים עולמי עתידי שיביא למחסור במזון".
יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי: "הממשלה מטעה את הציבור בהבטחות פופוליסטיות שיתפוצצו לכולנו בפנים בדמות סגירת משקים חקלאים ואיבוד העצמאות התזונתית של מדינת ישראל, כך שהיבואנים ישלטו בשוק והמחירים יעלו עד לכדי איבוד שליטה. די לפופוליזם- טפלו בפערי התיווך, טפלו בכושר התחרות של החקלאים ושבו איתנו למשא ומתן בידיים נקיות".
2 צפייה בגלריה
הפגנת מגדלי הביצים מול הכנסת
הפגנת מגדלי הביצים מול הכנסת
הפגנת מגדלי הביצים מול הכנסת
נציגת המגדלים, לאה יוגב, אמרה בדיון כי כדי להתאים את הלולים לדרישות הווטרינריות, "צריכה כל משפחה של מגדלים בני 60 ומעלה לגייס 600 אלף שקל, ואם לא אז במרץ יסגרו לי את הלול. צריך להתנות את המהלך הזה בתקצוב למגדלים הקטנים. זה כמו שתבואו לבעל מכולת ותבקשו ממנו להקים קניון", אמרה יוגב.
ח"כ יעקב מרגי ביקש להזכיר כי בשנת 2018 היה הסכם חתום עם האוצר על השקעת 340 מיליון שקל למטרה הזאת. הוא אמר, כי "לצערי מנכ"ל משרד החקלאות דאז, שהיום הוא יועץ סתרים של מאן דהוא במשרד, לא חתם. אי אפשר לצפות מהמשק הביתי לממן את ההשקעה בלול. צריך לעשות הכל כדי לעזור להם".
ח"כ לשעבר יצחק וקנין, תושב מושב יערה ומגדל ביצים, הוסיף כי הוא בעד יציאה לגידול בלולים חדשים, אולם אם מבטלים את התכנון לא צריך לעשות כלום: "קחו אקדח ותירו להם ברקה. במידה וניקח את הענף הזה ונאדה אותו מהעולם ונעביר למגדלים גדולים, אתם תמצאו מוצב צבאי באביבים, כי אף אחד לא יגור שם. צריך משהו שיחזיק אותם שם כי הם מחזיקים את הגבול. זה לא יוריד שקל אחד ממחיר הביצה".
יו"ר הוועדה ביטון שיבח את אנשי הצפון וכל הארגונים והמגדלים, והודה גם למנכ"לית משרד החקלאות, נעמה קאופמן פס, ולשר החקלאות, עודד פורר, שישבו איתו בלילה שעות ארוכות. הוא הודה גם למגדלים על התבונה להביא חלקים מהתקנות לאישור בהסכמה, והוסיף: "אני קורא לכם לעבוד באופן נמרץ ולסיים את התקנות. נסחו מההסכמות מבט אסטרטגי רב שנתי על עולם ההטלה והצעידו אותו קדימה בהיבטים של סביבה, צער בעלי חיים, טכנולוגיה ופריון, לצד שמירת המגדלים הקטנים. אסור להפוך את הענף לכזה שמיטיב עם בעלי ההון. צריך גם לפעול לכך שמחיר הביצה לא יעלה ואולי בעתיד אף יופחת".