ארבעה ימים לפני תום האולטימטום שהציב החשב הכללי יהלי רוטנברג במשרד האוצר לרשתות החינוך החרדיות מסתמן הסכם על ניתוק חלקי ביניהן למדינה.
1 צפייה בגלריה
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
יצאנו לדבר עם תלמידי הישיבות על נושא הגיוס לצה"ל
תלמידי ישיבות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

במסגרת ההסכם חשבת הרשתות תפסיק להיות עובדת שלהן, תוקם עבורה חשבות של עובדי מדינה והיא תקבל יכולת בקרה ועצירת תקציבים. הרשתות יחויבו לפתוח חשבונות בנק עצמאיים ולמנות סמנכ"ל כספים משלהן, מנהל מערכות מידע משלהן ויועץ משפטי פנימי. במשרד המשפטים ובאוצר סבורים שהסידור הזה יפחית למינימום את אחריות המדינה להוצאות לא חוקיות של הרשתות תוך שהוא מאפשר לראשונה בקרה בזמן אמת לחשבת ועצירת הוצאות לא מורשות.
רוטנברג הודיע בפברואר שאם לא תוקם חשבות מלאה שבה עשרות עובדים בכל אחת משתי הרשתות החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס עד 1 במאי, הוא יוציא את חשבת האוצר מהרשתות ב-1 ביולי. זאת לאחר שבאוצר הגיעו למסקנה שבהיעדר סמכויות, החשבת אינה מונעת אי-סדרים אלא משמשת עלה תאנה להם.
הוצאת החשבת הייתה מסיימת את המצב שבו המדינה מממנת את כל הוצאות הרשתות ונושאת באחריות להתחייבויות שלהן, וכך הייתה מאלצת אותן להסתדר עם תקציב סגור.
על המשא ומתן השפיע מאוד הלחץ שהפעיל יזם האנרגיה הסולארית והאקטיביסט ישראל קרויזר שאף עתר לבג"צ למינוי מנהל ממונה לחינוך העצמאי. בשבועות האחרונים התנהל משא ומתן אינטנסיבי. באוצר שואפים להגיע להסכם חתום ביום ראשון, אבל אומרים שיתכן שהדבר ייקח עוד כמה ימים.