הממשלה אישרה היום (א') קיצוץ רוחבי מבסיס תקציב המדינה לשנת 2022 בכל משרדי הממשלה בשיעור של 0.9%, שהם כחצי מיליארד שקל, כדי לממן עלייה מאוקראינה, רוסיה ובלארוס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנוסח ההחלטה שהונחה על שולחן הממשלה עולה כי הפעם יכלול הקיצוץ גם הפחתה תקציבית של כאחוז בבסיס התקציב גם מהביטוח הלאומי, שירות התעסוקה, משרד מבקר המדינה והכנסת. ההפחתה לא תכלול פגיעה בשכר ובמשימות חיוניות במשרדי הממשלה.
1 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים מאוקראינה במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
בהחלטת הממשלה הוגבל הקיצוץ התקציבי ממערכת הביטחון לסכום של 50 מיליון שקל וזה התחום היחיד שבו הקיצוץ יהיה נמוך משיעור הקיצוץ בכל משרדי הממשלה.
הקיצוץ הנוכחי נועד לקליטה ראשונית של 25 אלף עולים חדשים. אם מספרם יהיה גבוה יותר כבר הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי "יוקצב כל סכום שיידרש", דהיינו שיידרש קיצוץ נוסף בתקציבי המשרדים בהמשך השנה.
יצוין כי מערכת הביטחון והמשטרה דורשים בדחיפות תוספות תקציביות נוכח האירועים הביטחוניים האחרונים והצורך בשיקום גדר המערכת על הקו הירוק וכעת דנים באגף התקציבים במשרד האוצר כיצד לממן את התוספת שתידרש ותגיע ככל הנראה למיליארדי שקלים. נודע כי במערכת הביטחון חישבו בימים האחרונים כי רק שיקום ראשוני של גדר המערכת צפוי לעלות 1.5 מיליארד שקל.

אושרו מענקים לעולים החדשים

בתוך כך, הממשלה אישרה היום את הצעת שר האוצר ליברמן, שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, ושר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, לתוכנית דיור לעולי מבצע "עולים הביתה" שתאפשר קליטת חירום של זכאי חוק השבות מאוקראינה וסביבותיה.
במסגרת התוכנית, יינתן מענק חודשי לעולים לתקופה של שנה מהעלייה לישראל. מענקים אלו יעמדו על 2,300 שקל לחודש ליחידים, 2,900 שקל לזוגות שלהם עד שני ילדים ו-3,400 שקל למשפחות בעלות שלושה ילדים ומעלה. גם עולים גוררי זכאות וחסרי דירה יקבלו סיוע שינוע בין 1,750 שקל ל-2,150 שקל לחודש למשך 12 חודשים.
כמו כן, מענקים אלה יינתנו בנוסף לתשלומי קרן הנמלטים העומדים על בין 6,000 שקל ל-15 אלף שקל למשפחה ולתשלומי סל הקליטה הניתנים מידי חודש בסכומים של 2,700 שקל ועד 6,400 שקל למשפחה לתקופה של שישה חודשים. כל אלו ניתנים בכפוף להרכב המשפחתי של העולה.
בנוסף, הממשלה אישרה היום גם את הקמתם של שני רובעי חדשנות וטכנולוגיה בירושלים, לרבות מתחם הייטק במזרח העיר, בעלות כוללת של שלושה מיליון שקל.
החלטת הממשלה כוללת הקמת צוות בין משרדי, שירכיב תוכנית להקמת שני רובעי החדשנות שיכללו מוסדות אקדמיים, מרכזיים רפואיים ומוקדי תעסוקה. הצוות יגיש את המלצותיו לממשלה בתוך שנה.
פורסם לראשונה: 10:32, 10.04.22