על פניו הפארקים של וולט דיסני היו צריכים לרשום הפסדים כספיים משמעותיים בשנתיים האחרונות בעקבות הקורונה, ולאור העובדה שגם אחרי המגפה כמות המבקרים שפקדו את שני הפארקים המרכזיים של החברה בארצות הברית – בפלורידה ובדרום קליפורניה, הייתה קטנה לעומת התקופה שלפני הקורונה. אז איך זה שדיסני דיווחה על רווחים עצומים מהפארקים שלה?
קצת נתונים: כבר ברבעון האחרון של 2021 הפארקים של דיסני ברחבי העולם קבעו שיאים בהכנסות וברווח התפעולי, וחצי שנה לאחר מכן, ברבעון שהסתיים זה עתה, הם קבעו אפילו שיאים חדשים. סה"כ הכניסו הפארקים של דיסני 5.42 מיליארד דולר ברבעון השני של 2022, והרווח התפעולי שלהם עמד על 1.65 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
דיסני וורלד באורלנדו
דיסני וורלד באורלנדו
דיסני וורלד באורלנדו
מבדיקה שערך "הוול סטריט ג'ורנל", דיסני למעשה שינתה את האסטרטגיה שלה ועברה מניסיון למקסם את כמות המבקרים בפארקים למיקסום ההוצאה הכספית לכל מבקר. היא עושה זאת בין היתר באמצעות שיפור חוויית המבקר, שלפי החברה יגרום לכל מבקר לבלות יותר שעות בפארק וכך, כמובן, להוציא יותר כסף.

דיסני מציגה: כך תדלגו על התורים הארוכים

הדבר המרכזי שדיסני עשתה בשנתיים האחרונות היא הוצאה של אפליקציה לסמארטפונים בשם Genie+, שמאפשרת, בין השאר, למי שרכש כרטיס כניסה לפארק ומשתמש בה, לדלג מעל התורים הארוכים לחלק גדול מהאטרקציות.
אבל האפליקציה לא מכסה את כל האטרקציות, ואם המבקר בפארק רוצה להמשיך וליהנות מכניסה לאטרקציות אחרות, שלא במקרה הן המרכזיות בפארקים, ללא תור - הוא יצטרך לשלם בין 10 ל-17 דולר נוספים. חשוב להגיד שהמתנה בתור לאטרקציות הפופולריות ביותר, כמו למשל רכבות הרים, יכולות לקחת גם כמה שעות.
בנוסף, הטבות שהיו בעבר חינמיות כמו למשל חניה לבעלי מינוי שנתי לפארקים, הסעות לשדה התעופה, או שילוב של חדר במלונות של הפארקים יחד עם חניה - בוטלו או עולות כעת כסף. לצד זה, דיסני העלתה בשנה האחרונה את מחירי חדרי המלון שלה, המזון והמזכרות בפארקים בצל האינפלציה בארה"ב. "התמחור של פארק השעשועים של דיסני נקבע על פי היצע וביקוש", אמרה דוברת החברה. "לא שונה ממטוסים, בתי מלון או ספינות שייט".
Genie+ למעשה החליפה מערכת אחרת בשם FastPass, שכל מבקר קיבל חינם בקניית כרטיס לאחד הפארקים של דיסני. האפליקציה החדשה, בנוסף לכך שהיא מכניסה לחברה יותר כסף, גם עוזרת למפעילי הפארקים לכוון את התנועה ולפזר את האנשים ברחבי הפארקים בצורה מרווחת יותר כדי להפחית את זמני ההמתנה באופן כללי לאטרקציות. כמובן שבתוך האפליקציה יש גם פרסומות שמציעות מבצעים על מזון ומזכרות, שפוטנציאלית מכניסות לדיסני עוד כסף.
3 צפייה בגלריה
התורים הדיסני וורלד
התורים הדיסני וורלד
התורים Cדיסני וורלד
(צילום: AP)
מאז ש-Genie+ יצאה לשוק בסתיו 2021, היא הפכה ליותר ויותר פופולרית. מחצית מהמבקרים בפארקים משתמשים בה, כך אמרו בדיסני בשיחת ועידה שנערכה לאחרונה עם אנליסטים בוול סטריט. כמו כן, כ-70% ממשתמשי האפליקציה אמרו שיעשו בה שימוש שוב בפעם הבאה שיגיעו לפארקים של דיסני.
בשנת 2021, הראשונה שבה שני הפארקים המרכזיים של דיסני בפלורידה ודרום קליפורניה נפתחו מחדש אחרי הקורונה, נוכחות המבקרים בהם ירדה ב-17% לעומת טרום הקורונה, אך ההוצאות למבקר יחיד גדלו ב-17%.
מנגד, כמובן שיש כאלה שממש לא אוהבים את התייקרות המחירים, בעיקר "המעריצים המושבעים של דיסני", כפי שמכנים אותם בארה"ב: אלו הם האנשים בעלי המינוי השנתי לפארקים, שחשים שנדחקו לצד לטובת הוצאה גדולה יותר למשפחות שלוקחות חופשות של פעם בשנה או אפילו פעם בחיים בפארקים.
"לדיסני יש יחסי אהבה-שנאה עם המינויים השנתיים שלה", אמר לוול סטריט ג'ורנל, לן טסטה, שמנהל חברת תיירות שמציעה אפליקציות שמסייעות למבקרים למצוא מבצעים לפארקים של דיסני. "מצד אחד אותם מינויים מספקים מקור הכנסה אמין וקבוע לדיסני, אך מנגד הם נוטים להוציא פחות כסף ממבקרים אחרים בכל ביקור".
טסטה נותן דוגמה למשל שמינויים שנתיים יגיעו לפארקים לפעמים ויעשו אטרקציה אחת בלבד בביקור, יאכלו גביע ויסתובבו כמה שעות, לעומת מבקרים חד פעמיים, שיוציאו הרבה יותר כסף בביקור.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית Genie+
אפליקציית Genie+
אפליקציית +Genie
(צילום מסך מהאתר של וולט דיסני)
שינוי האסטרטגיה של דיסני הוכיח את עצמו כל כך שהיא החליטה להפסיק כמעט לחלוטין את מכירת המינויים השנתיים שלה לפארקים, ולא מעט הטבות שהיו כלולות בו. יש לציין כי בעלי מינויים קיימים כן יכולים לחדש אותם, אבל החברה הקפיצה את המחיר שלהם ב-14% מ-1,399 דולר לשנה ל-1,599 דולר, ואף הגדילה את כמות הימים בהם המינויים לא יכולים לפקוד את הפארקים, מה שהרגיז עוד יותר את המינויים.
דיסני טוענת שהיא מציעה מבצעים באופן שכיח על חדרים במלונות שלה, חבילות שהופכות את הטיול לחסכוני יותר במידה שהמבקר מבלה מספר ימים בפארק, וכן הנחות לתושבי דרום קליפורניה ופלורידה. אבל בבדיקה שערכו בוול סטריט ג'ורנל בנוגע למחירי החדרים במלונות דיסני בפארקים, עלה למשל כי מחיר החדר הזול ביותר במלון Pop Century בפארק באורלנדו, שנחשב למשתלם, קפץ מ-95 דולר בשנת 2013 ל-168 דולר בחודש יולי האחרון, בזמן שחדר סטנדרטי ב-Animal Kingdom Lodge היוקרתי באותו פארק בפלורידה התייקר מ-486 דולר ללילה לפני עשור ל-790 דולר כעת.