החל ממחר (ב') אמור מחיר החלב הרגיל בקרטון 1 ליטר ועימו שאר מוצרי החלב בפיקוח להתייקר "רק" ב-8.25% במקום ב-16%, כפי שקבעה ועדת המחירים הבין-משרדית על פי נוסחת עדכון עלויות הייצור של מוצרי החלב המפוקחים. אבל אל תתבלבלו - לא מדובר בהישג של האוצר שהצליח להפחית מחצית מההתייקרות שנדרשה, אלא בדחייה בלבד. את 8% הנותרים ישלם הציבור בשלב מאוחר יותר. זה יכול להיות בחודש הבא, זה אולי ייקח חודשיים, אבל זמן התשלום יגיע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען לאחרונה שהוא מגבש פתרון לבעיית מחירי החלב המפוקחים, אבל גלגול ההתייקרות לחודשים הבאים הוא לא באמת פתרון. בארגז הכלים של שר האוצר יש פתרונות אפשריים אמיתיים. אפשר למשל להוריד את שיעור המע"מ, לתת סבסוד ישיר לרפתנים ועוד. בכל מקרה הפתרון שנבחר הוא יותר עבודה בעיניים - דחיית תשלומים היא בגדר פלסטר בלבד לבעיה.
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה
(צילום: יריב כץ)

ביום חמישי האחרון בפגישה של האוצר עם מחלבות טרה ותנובה, הן סירבו להפחתה. בערבו של אותו יום סמוטריץ' הפתיע את המחלבות עם צו המורה על התייקרות מיידית של 8.25% כשההשלמה ל-16% תיעשה בפעימות החל מהחודש הבא בתוספת פיצוי למחלבות - תשלום ריבית על ה"פיגור" בתשלומים. במחלבות טענו כי נדרשת הסכמתן למהלך והופתעו ששר החקלאות ניאות ליוזמה וחתם על הצו. גם פתרון זה נעשה בדקה ה-90, רגע לפני כניסת עדכון המחירים למרות שהבעיה הייתה ידועה לאוצר כבר מספר חודשים.
צריך להבין - גובה ההתייקרות נקבע על פי נוסחה שקבעה הממשלה, שאמורה לעדכן את עלות ייצור מוצרי החלב המפוקחים בהתאם להתייקרות עלויות היצור והתייקרות החלב הגולמי שרוכשות המחלבות מהרפתנים, ומחירו עלה בשנתיים האחרונות בכ-25%. אחת הסיבות שההתייקרות הפעם הייתה כה גבוהה נעוצה בשיטת הדחייה: ה-16% כולל כבר "גלגול" חוב מהעבר בפעם האחרונה שעודכן מחיר החלב. בשלהי הממשלה היוצאת, ועדת המחירים המליצה על התייקרות של 6.9% והשרים הסכימו לחתום על צו התייקרות של 4.9% בלבד והיתרה גולגלה לעדכון הנוכחי, שכעת מגולגל גם הוא.
מנגון פיקוח המחירים כולל "חוזה" בין המדינה למחלבות שלפיו הן אינן יכולות לקבוע בעצמן את מחיר מוצר החלב המפוקח, אבל מנגד מבטיחה להן הממשלה לעדכן את עלויות הייצור שלהן לפי עלייה או ירידה במחירם. המחלבות בוחנות כעת עתירה לבג"ץ - אם כי בגלל החשש מהציבור, שאם תוגש עתירה כזו יראה בהן אשמות להתייקרות, ייתכן ויימנעו מכך. עד כה בכל העתירות לבג"ץ שהגישו המחלבות בגין אי-עדכון מחירי מוצרי החלב בפיקוח, הן זכו בגלל מחויבות המדינה לעדכן את מחיר המוצרים בפיקוח. המחלבות טענו כי נגרם להן הפסד בגלל הפער שנוצר בין מחיר החלב הגולמי שעודכן בזמן אמת, לבין מחיר המוצרים שהשרים בעבר סירבו לעדכן מסיבות פוליטיות.
זו אחת הסיבות שטרה צמצמה את ייצור החלב המפוקח, וייצור החמאה צומצם. לתנובה ש-50% ממוצרי החלב שלה מפוקחים, אובדן ההכנסות משמעותי בהרבה אבל עד כה היא לא צמצמה ייצור מוצרי חלב מפוקחים.