תקציב המדינה וחוק ההסדרים יובאו לאישור הממשלה בעוד חמישה שבועות, ב-29 באוקטובר. לדיון הוקצבו שעות רבות כולל הלילה. כך נודע ל-ynet. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיח לאחרונה שתקציב המדינה לשנת 2025 יאושר עד 31 בדצמבר, אולם בשל לחץ הזמנים ספק אם הכנסת תספיק לאשר את התקציב בשלוש קריאות עד לחצות ליל היום האחרון בדצמבר וייתכן לכן שבינואר יהיה צורך להנהיג תקציב המשכי לפחות לחודש אחד.
על פי לוח הזמנים, שעליו הוחלט עתה במשרדי ראש הממשלה והאוצר, יונח התקציב לאישור הכנסת בקריאה ראשונה רק ב-1 בדצמבר ורק לאחר אישורו הצפוי אם יימצא (קרוב לוודאי) רוב של חברי כנסת תומכים - יחלו לדון בכל סעיפי תקציב המדינה, 22 הרפורמות בחוק ההסדרים והמהלכים להתאמות בתקציב, כולל ההתאמות והמיסים החדשים, בוועדות הכנסת השונות ובראשן ועדות הכספים, הכלכלה והעבודה והרווחה.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
על כן, יכול מאוד להיות שלא ניתן יהיה להספיק לאשר את החוקים הרבים, כולל השנויים במחלוקת, עד ל-31 בדצמבר ואפשר שיהיה צורך להתחיל את שנת התקציב 2025 בתקציב המשכי כל חודש בשיעור הקבוע בחוק של 1/12 מתקציב שנת 2024.
בכל מקרה יהיה צורך לאשר את התקציב שיסתכם על פי ההערכות היום בכ-610 מיליארד שקל ואת חוק ההסדרים וחוברת ההתאמות התקציביות, שכוללת את הקפאת מדרגות ונקודות המס וקצבאות הביטוח הלאומי, עד ל-31 במרץ. אי אישורם עד לחצות אותו יום פירושו פיזור הכנסת, הפלת הממשלה והכרזה על בחירות תוך 100 ימים.
כפי שנודע ל-ynet, ב-8 וב-9 באוקטובר יובאו כל פרקי תקציב המדינה וחוק ההסדרים לאישור הנוסחים המשפטיים והחוקיים אצל היועצת המשפטית לממשלה וצוותה, בפגישות עם אנשי משרד האוצר. ארבעה ימים לאחר מכן, ב-13 באוקטובר, תופץ החוברת המלאה של התקציב לשנת 2025 וחוק ההסדרים, באמצעות אתר אינטרנט, להערות הציבור למשך כשבועיים.
יצוין שבחוק ההסדרים המוצע ובחוברת ההתאמות יש חוקים רבים שסביבם יתנהל מסע לחצים רחב מגופים וארגונים כלכליים, שיבקשו למנוע אותם או לצמצמם וכמו כן צפויים חברי כנסת בשלבי הדיונים השונים להתנגד לחלק מהצעות משרד האוצר.
בין השאר נשמעו כבר התנגדויות לחלק מההצעות גם בקרב חברי קואליציה, למשל בנושאי הקפאת השכר במגזר הציבורי ושכר המינימום, מיסוי קרנות ההשתלמות, הקפאת קצבאות לנכים וקצבאות הזקנה והילדים ועוד.
ארגונים כלכליים, ובראשם ההסתדרות, כבר הודיעו ביומיים האחרונים שיתנגדו לחלק גדול של הצעות האוצר לפגוע בציבור השכירים. לחצים צפויים גם מצד המורים בשל ההצעה לקיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים ומהבנקים בעקבות ההצעה להטיל עליהם מס נוסף בשנת 2026.