רגע לפני הסגר: השווקים נערכים לסגירה השלישית
(צילום: שחר גולדשטיין, אלכס בורטמן)

בעיית ספירת המלאי באמצע הסגר הביאה הבוקר (ראשון) לפיתרון מוזר ביותר שעליו הודיע משרד האוצר. לפי האוצר, בעלי העסקים יוכלו לגייס את העובדים ב-31 בדצמבר כדי לבצע ספירת מלאי בעסקים ובחנויות. בעלי חנויות גיחכו נוכח הפיתרון, שכן הדבר יחייב אותם להחזיר לעבודה ליום אחד חלק מעובדיהם, שיאבדו כך חלק מדמי האבטלה שלהם, שכן תקופת היעדרותם מהעבודה תיקטע ליום אחד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רואי חשבון הם שהעלו בסוף השבוע את הבעיה הקשה, שנוצרה מכך ש-31 בדצמבר "נפל" בתוך ימי הסגר השלישי - מה שיקשה או ימנע כליל ביצוע של ספירת מלאי ביום האחרון של השנה בעסקים, לפי חוק. ברשות המיסים אמרו כבר אתמול ל-ynet כי ידונו היום בפיתרון לבעיה שנוצרה.
1 צפייה בגלריה
חנויות נסגרו לצמיתות בירושלים בעקבות משבר הקורונה
חנויות נסגרו לצמיתות בירושלים בעקבות משבר הקורונה
חנויות סגורות בירושלים בצל משבר הקורונה
(צילום: גיל יוחנן)
הבוקר פרסם במפתיע משרד האוצר הודעה מוזרה בלשון הזאת: "עלינו להבהיר כי אין כל מניעה חוקית להגיע אל החנויות לשם ביצוע ספירת מלאי. בתקנות נקבע כי על בעל עסק נאסר לפתוח את עסקו לציבור. משכך, אין כל מניעה לבצע פעולות שאינן פתיחה לציבור ובכלל זה תחזוקה, תשלום שכר, אבטחה וספירת מלאי, והכל בכפוף למגבלות התו הסגול ולכך שמספר העובדים ששוהים במקום אינו עולה על 50% ממצבת העובדים או 10 עובדים, לפי הגבוה מביניהם". הודעה כזאת נמסרה הבוקר גם לחברי ועדת הכספים של הכנסת, שהציגו שאלות לאנשי האוצר בעקבות הפרסום ב-ynet בעניין הבעיה שנוצרה בעניין ספירת המלאי בעיצומו של הסגר השלישי.
אולם, המציאות שונה לחלוטין מהודעת משרד האוצר. כבר הערב יוציאו עשרות אלפי בעלי עסקים את עובדיהם לחופשות ללא תשלום, שכן לפי חוק החנויות ובתי העסק שלהם יהיו סגורים בימי הסגר השלישי, לפחות למשך שבועיים.
ביצוע ספירת מלאי ב-31 בחודש יחייב את בעלי העסקים להחזיר עובדים ליום אחד של עבודה לעסק ולבצע את הספירה בנוכחות רואה חשבון, לפי חוק, מה שרואי חשבון כבר הבהירו שלא לא יוכל להתבצע באופן מסודר בעת הסגר.
עזרא עטיה, יו"ר האיגוד הארצי למסחר, אמר היום ל-ynet, כי "אין ספק בכלל שמעסיק לא יחזיר שום עובד מחופשה ללא תשלום ליום אחד של עבודה, כיוון שיפסיד את דמי האבטלה בשל אובדן רצף ימי אי עבודה בחל"ת. הדבר היחיד שניתן לעשות הוא שפיקוד העורף יקפיא את הסגר ל-31 בדצמבר או שידאג לכך שעובדים שיגיעו לעבודתם ליום אחד - רצף דמי האבטלה שלהם לא יפגע".
בעל חנות בירושלים אמר הבוקר כי "אין לי שום כוונה לפתוח את העסק ליום אחד לצורך ספירה בעת הסגר. העובדים גם יסרבו להגיע, כי לא יקבלו כך דמי אבטלה".
ברשות המסים אמרו היום ל-ynet כי "הרשות תפרסם במהלך היממה הקרובה הנחיות בנושא".