מיכאלי וליברמן מבשרים על הסיכומים בנוגע לחופשת לידה לאבות - שספק אם יעברו בכנסת
(צילום: בראל אפרים)

נושא המעורבות של אבות בגידול ילדיהם החל מהרגע שהם מגיעים לעולם מושפע רבות מעולם הקריירה והעבודה, והתפיסה המקובלת (שאמנם השתנתה מעט אך עדיין קיימת גם היום) היא שהאבות ממשיכים לעבוד כרגיל לאחר הלידה ומשאירים את כל נושא "חופשת הלידה" לאימהות. זאת למרות האפשרויות שניתנות כיום בחוק וגם בהטבות שחלק מהחברות נותנות על מנת לאפשר גם לאב לשהות עם הרך הנולד.
על רקע מצב זה הודיעו היום (ד') שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי (שמשרדה אינה קשור כלל לעניין כמובן), על יוזמה שתאפשר לגברים שבועיים נוספים לשהייה עם הילד על חשבון המדינה, וזאת בתנאי שעברו 15 שבועות מהלידה והאם חזרה לעבודה. האם מדובר בשינוי שיכול באמת להשפיע על המצב הנוכחי שבו רוב הגברים לא מנצלים את זכותם לחופשת לידה ומה הסיכוי שבכלל ייכנס לתוקף? ynet עושה סדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי במסיבת העיתונאים
(צילום: רפי קוץ)
אז מה המצב כיום מבחינת חופשת לידה לאבות? כיום החוק במדינת ישראל והמוסד לביטוח לאומי מכיר ב"חופשת הלידה" כ"תקופת לידה והורות" בה האבות יכולים להחליף את האימהות אחרי 6 שבועות של חופשה ולמעשה לקחת בעצמם תקופת לידה והורות של עד תשעה שבועות, כאשר שבוע אחד מתוך תשעה שבועות אלה הם יכולים לנצל מיד לאחר הלידה ובמקביל לאם. בפועל, שיעור נמוך מאוד מהגברים מממשים אפשרות זו.
בנוסף, חוק שעבר ב-2016 ביוזמת חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) קובע כי המעסיקים מחויבים לאפשר לאבות שבוע חופשה מיד לאחר הלידה גם אם הם לא משתמשים בזכותם להחליף את האם על חשבון תקופת הלידה וההורות, וזאת על חשבון 3 ימי חופשה שנתיים ועוד 3 ימי "מחלת בת הזוג".
אילו אמהות זכאיות על פי החוק כיום לחופשת לידה בתשלום? שכירות או עצמאיות שעבדו ושילמו דמי ביטוח לאומי ב-10 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום שבו הפסיקו לעבוד, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שקדמו לכך - זכאיות לתקופה המירבית של דמי לידה בתשלום, 15 שבועות.
עובדות שעבדו ושילמו דמי ביטוח לאומי עבור 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום שבו הפסיקו לעבוד, זכאיות ל-8 שבועות בתשלום.
2 צפייה בגלריה
רק אחוז מהאבות מממש את האפשרות לחופשת לידה כיום. אילוסטרציה
רק אחוז מהאבות מממש את האפשרות לחופשת לידה כיום. אילוסטרציה
רק אחוז מהאבות מממש את האפשרות לחופשת לידה כיום. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מה המשמעות של ההצעה החדשה? במידה שההצעה תעבור בכנסת, היא תעניק לאבות שבועיים נוספים מעבר לחופשת הלידה שכבר קיימת בחוק, שימומנו על ידי הביטוח הלאומי. כך שלמעשה חופשת הלידה בתשלום, מה שמכונה "דמי לידה", תוארך בשבועיים - במקום 8 או 15 שבועות בתשלום (תלוי באורך התקופה שבה עבדה האם לפני הלידה), חופשת הלידה בתשלום תוארך ל-10 או 17 שבועות.
מה הסיכוי שההצעה הזאת בכלל תעבור? ומתי תיכנס לתוקף אם כן? לפי הצהרת השרים, המתווה המלא יסוכם עד להגשת התקציב לממשלה ב-16 ביוני. עם זאת, כדי שהרפורמה תעבור יש צורך בתהליך חקיקה מלא בכנסת, ובמצב השברירי של הממשלה ספק אם זו תצליח לשרוד עד אז וגם אם כן - ספק גדול אם היא תצליח להעביר הצעה כזאת בלי רוב בכנסת. כך שההצהרות הגדולות על "הצלחה" מצד מיכאלי נראות מאוד מוקדמות בלשון המעטה. בכל אופן, אם ההצעה כן תעבור, היא אמורה לכאורה להיכנס לתוקף משנת 2023.

באילו מקרים אבות יוכלו לנצל את ההטבה? רק החל מהשבוע ה-15 ללידה ועד 26 שבועות מהלידה, ובתנאי שהאם חוזרת לעבודתה. כלומר, אבות לא יוכלו לנצל את חופשת הלידה בתשלום במקביל לאם אלא רק אם היא חוזרת לעבוד. במשפחות שבהן אמהות מאריכות את חופשת הלידה שלהן מעבר ל-26 שבועות (מה שדורש את הסכמת המעסיק, שכן הזכאות לחופשת לידה מבחינת המדינה היא עד 26 שבועות - שרק 8 או 15 מהם בתשלום) - אבות כלל לא יוכלו לנצל את ההטבה.
בנוסף, לפי ההצעה, תנאי הזכאות לאבות יהיה זהה לזה של נשים ויעמוד על 10 חודשי עבודה מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים שלפני.
למה לעשות את זה? במסיבת העיתונאים של ליברמן ומיכאלי ציינו השניים מחקר שנערך באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שלפיו שכרן של אמהות בשנה הראשונה לאחר לידת הילד הראשון צונח בכ-30%, בעיקר בשל צמצום היקף המשרה, אך גם עשור לאחר מכן היא נמוכה בכ-28% ביחס לאבות.
השרים אמרו כי במסגרת המחקר הומלץ מפורשות על יישום מתווה חופשת לידה לאבות כפתרון אפשרי לצמצום הפערים המגדריים בטווח הארוך. ואכן באותו מחקר צויין שחופשת לידה לאבות עשויה לשנות את התפיסה התרבותית שלפיה האחריות על גידול הילדים מוטלת בדרך כלל על האם, אם כי במחקר דובר על תקופה משמעותית, וכנראה לא על שבועיים.
בנוסף, באותו מחקר של הכלכלנית הראשית נקבע כי על אף שחופשת לידה לאבות תופסת תאוצה בעולם, "בשלב זה אין ממצאים אמפיריים מקיפים שניתן להסתמך עליהם לאמידת האפקטיביות שלה על תעסוקת נשים".
ההמלצה המרכזית לצמצום פערים באותו מחקר הייתה הגדלת תקצוב מעונות היום וסבסודם באופן ספציפי למשפחות שבהם שני ההורים עובדים - מהלך דומה למה שניסה ליברמן לעשות כשנכנס למשרד האוצר (אז הוא ניסה לבטל את הסבסוד הקיים במשפחות שבהם לא שני ההורים עובדים), אך נפל במסגרת ההסכמות שלו עם ניר אורבך מימינה לאחרונה, לאחר שאיים לפרוש גם הוא מהקואליציה. בכל אופן, ההמלצה הזאת מהמחקר דורשת תקצוב משמעותי הרבה יותר מזה של חופשת לידה בת שבועיים לאבות, והיא גם מסובכת הרבה יותר.
מעבר לפן התעסוקתי, אין ספק שזמן הטיפול הצמוד של האב משמעותי קודם כל לקשר שלו עם התינוק. יערה מן, מנהלת מחלקת מחקרי מדיניות בקרן ברל כצנלסון, הסבירה כי "כבר למעלה מעשור שחוקרים וארגונים חברתיים מקדמים את המדיניות הזאת, בעקבות מחקרים שחשפו את יתרונותיה הגדולים להתפתחותם ולבריאותם של ילדים, לשיפור איכות החיים של משפחות ולמערכות היחסים בתוכן".
עם זאת, היא ציינה את אורך חופשת הלידה הרצוי, שלדבריה "צריך לעמוד על חודש לפחות כדי למקסם את יתרונות חופשת הלידה לאבות".