חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל יכריעו מחר (א') האם הם יודיעו כבר ביום שני אחר הצהריים שהריבית בישראל תרד לראשונה מאז אפריל 2020. אז הריבית הופחתה בעיצומו של משבר גדול קודם - הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בנק ישראל יודיע על מדיניות הריבית לששת השבועות הקרובים ביום שני בצמוד לתדריך שיקיים נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שכהונתו הוארכה זמנית בגין המלחמה ולא תסתיים כנראה בכל מקרה לפני סוף 2023.
1 צפייה בגלריה
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
 נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: שלו שלום)
תהיה זאת החלטת הריבית הלפני אחרונה של בנק ישראל בשנת 2023, לאחר שהריבית עלתה 10 פעמים ברציפות מאז אביב 2022, אך העליות נעצרו מאז אמצע הקיץ השנה.
ערב המלחמה, שפרצה לפני שבועיים, ההערכות של רוב האנליסטים היו שהריבית תועלה ב-23 באוקטובר ברבע אחוז ל-5.0%. היו לכך מספר סיבות: האינפלציה העולה בישראל, הפיחות המשמעותי בשער השקל לאחרונה - שהתגבר עוד בשל המלחמה - הגירעון הממשלתי הגדל והולך וחידוש התייקרות חומרי הגלם כולל הנפט בעולם.
כעת, בשל פרוץ המלחמה באופן פתאומי, השתנו הנסיבות עד מאוד: המשק בישראל נכנס בבת אחת לפני שבועיים להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית, עסקים רבים עלולים להיקלע בקרוב לקשיים וגיוס 360 אלף חיילי מילואים ועלייה צפויה בשיעור האבטלה ירעו מאוד את מצבם הכלכלי של מאות אלפי משקי בית בישראל.
האנליסטים חלוקים כעת בדעותיהם לאחר שהמשנה לנגיד, אנדרו אביר, שלח רמז עבה לפני ימים אחדים, כאשר אמר באופן חד משמעי כי מי שמצפה להורדת ריבית משמעותית, למשל בשיעור של 0.75%, כפי שחזו כלכלנים אחדים, טועה וזה לא צפוי. עם זאת האנליסטים משוכנעים שהכוונה להעלות את הריבית עברה מן העולם לתקופה ארוכה וכנראה העצירה היא מוחלטת לחודשים רבים קדימה. כעת השאלה היא רק אם הריבית לא תשתנה כעת או שתופחת ברבע אחוז ל-4.5% (פריים של 6.0%) ותמשיך לרדת בחודשים הבאים ובראשית 2024. הדבר תלוי כמובן גם ברמות הריבית שיונהגו בארצות מובילות אחרות, שכבר מושפעות מהסכנה למלחמה כוללת וארוכה במזרח התיכון, שממנה מזהירים בבנקים הגדולים בעולם.
בינתיים, המשיך שער הדולר לעלות בסוף השבוע לשיעור שיא מזה 11 שנים ופתיחת המסחר בבורסה בראשית השבוע עלולה להיות מושפעת מהאפשרות שהריבית תופחת ביום שני, מה שעשוי לעודד מעט את שוק המניות בימים הבאים.