ערכי הקיימות והסביבה צרובים עמוק ב־DNA של חברת התרופות הישראלית־גלובלית טבע, בהיותה חלוצה בתחום זה בישראל, ובאופן טבעי, הם מהווים חלק אינטגרלי מפעילותה המקומית והגלובלית.
ב־2021 במהלך ראשון מסוגו הנפיקה טבע את איגרות החוב הירוקות הראשונות בעולם, המחייבות עמידה הן ביעדי סביבה והן במתן גישה לתרופות לאוכלוסיות מוחלשות. בהמשך ישיר לכך עדכנה את יעדיה השאפתניים בתחום שינויי האקלים, שנמדדים בהפחתה של פליטות גזי חממה, לצד יעדים נוספים בתחום הפחתה של שאריות תרופות בסביבה, המבטאים את החיבור בין היעדים הסביבתיים שהחברה הציבה, למחויבותה העסקית.
1 צפייה בגלריה
פסל סביבתי ״נודד״ של האומנית הדס דיאמנט, העשוי כולו מפסולת, באתרי טבע בישראל
פסל סביבתי ״נודד״ של האומנית הדס דיאמנט, העשוי כולו מפסולת, באתרי טבע בישראל
פסל סביבתי ״נודד״ של האומנית הדס דיאמנט, העשוי כולו מפסולת, באתרי טבע בישראל
(צילום: באדיבות חברת טבע)

האג"ח הירוקה, בשווי נוכחי של 7.5 מיליארד דולר, היא מהלך משמעותי של טבע, כחברה הגנרית הראשונה בעולם שעשתה זאת, וכמנפיקה הגדולה בתעשיית הפארמה ומהראשונות בעולם בכלל.
מור אבקסיס, מנהלת בתחום הסביבה וקיימות גלובלית, מרחיבה: "בתחילת 2023 פרסמה טבע את אסטרטגיית 'עתיד בריא', שבה היא מעלה את הרף ומציגה יעדים שאפתניים מאוד בעולמות הסביבה. המיקוד כעת הוא בצמצום פליטות גזי החממה ושאריות תרופות, נושאים שנבחרו בתום הערכה מקיפה של בעלי עניין בארגון ומחוץ לו.
מור אבקסיס, מנהלת תחום סביבה וקיימות גלובליתמור אבקסיס, מנהלת תחום סביבה וקיימות גלובליתצילום: באדיבות חברת טבע
"היעדים, שהינם גלובליים, כוללים את כלל סוגי הפעילות, מתפעול ישיר ועד מורד ומעלה שרשרת האספקה, בכל 58 השווקים בהם טבע פועלת, ובפרט ישראל. בתחום שינויי האקלים החברה הציבה לעצמה יעד של אפס פליטות גזי חממה נטו עד 2045, כשעד כה הפחיתה כ־27% מהפליטות בתפעול ישיר ו־12% מהפליטות בשרשרת האספקה. יעד נוסף הוא לרכוש 100% חשמל ירוק עד 2035. בד בבד ממשיכה הפעילות לצמצום שאריות תרופות בסביבה הן מהתפעול הישיר והן משרשרת האספקה של החברה".
איך החברה מממשת את יעדיה?
"למשל ברכישת חשמל ירוק, שמסייע לנו להפחית גזי חממה, בהתייעלות אנרגטית, שמאפשרת לנו ייצור זהה בפחות אנרגיה. גם מדידת הספקים שלנו, עידודם לניטור ולדיווח על הנתונים, ולחנכם כך שרמת הידע וההבנה שלהם בתחום תעלה, כדי שיוכלו לאתר הזדמנויות ולשפר ביצועים בתחומים הללו.
"היבט נוסף הוא בניית יכולות והתרבות הפנים־ארגונית, למשל דרך קמפיינים גלובליים, שמביאים תכנים וחידושים מעולם הקיימות ומעודדים את העובדים להכיר אותו יותר וגם לזהות הזדמנויות להפוך לסביבתיים יותר בעבודה ובחיים. למשל אחת לשנה עולה הקמפיין הגלובלי 'GO GREEN', שכולל את 37 אלף עובדי החברה, וכן קהילת 'נאמני אנרגיה' – שבה אנחנו מטפחים באתרי החברה סוכני שינוי, שבידם לזהות הזדמנויות ולקדם יוזמות ירוקות".
איך אתם ממזערים את הפגיעה הסביבתית של התרופות?
"אנחנו לא רק מודדים את הזרמים שיוצאים מהאתרים, שעלולים להכיל שאריות תרופות, אלא מפעילים תוכנית שמקדמת מניעה ותפעול נכון, כדי לוודא שאין זיהום ודליפה.
"פרויקט נוסף הוא עם 'חברים לרפואה' - אנחנו מעבירים תרופות לארגון, שם יודעים למיין אותן לשימוש עבור מטופלים שידם אינה משגת, או להעבירן להשמדה מסודרת".
אילו נושאים נוספים ישנם על סדר היום?
"טבע מתכוונת להעמיק את העשייה במערך המגוון הביולוגי ובאופן שבו פעילות החברה משפיעה ומושפעת ממנו - שימוש באדמות, כריתת יערות, פגיעה במגוון מינים וכל מה שמוגדר כמערך אקולוגי. עוד נושא הוא כלכלה מעגלית, שעוסק באופן שבו מפחיתים פסולות ומשתמשים בפסולת כמקור לתהליך אחר. כמו כן בכל מוקדי החברה בעולם מקפידים בשגרה על ניהול והפחתה של צריכת מים ופסולת".

בלי חד"פ, בלי ניירת

פעילות ענפה ויצירתית להגברת המודעות ולהטמעה של תרבות סביבה מתקיימת בטבע בישראל. מיה ענבר, ראש תחום אזורי לסביבה, בריאות ובטיחות, מרחיבה: "יזמנו קורס 'אפקט החממה', שבמסגרתו נציגי החברה מתעמקים בתחום ועורכים תחרות קבוצתית של פרויקטים המקדמים תרבות סביבתית, מתוך כוונה שבהמשך יוטמעו באתרי טבע. עוד פועל פורום חודשי של 'קהילה ירוקה' עם נציגים מכל האתרים בארץ, שלומדים זה מזה ובוחנים אפשרויות של צמצום פסולות ושימוש מושכל במים ואנרגיה. לצידם מתקיים שבוע בטיחות, בריאות, איכות סביבה וקיימות, המוקדש לפעילויות ירוקות".
מיה ענבר, ראש תחום אזורי לסביבה, בריאות ובטיחותמיה ענבר, ראש תחום אזורי לסביבה, בריאות ובטיחותצילום: באדיבות חברת טבע
לדבריה, העובדים עצמם מחוללים שינוי ומגויסים לעשייה, באמצעות יוזמות שונות, בין היתר, יש 'בוטיק ירוק' עם בגדי יד 2 באיכות מצוינת שמביאים העובדים, ובאירוע יום האישה האחרון הייתה תצוגת אופנה של הבוטיק. יש תחרות 'הקומה הירוקה', שמודדת בכל קומה את השימוש בפחים ובמדיח הכלים ועד כמה ממחזרים. גם צמצום השימוש בנייר מייתר את הצורך בקלסרים ומצמצם פסולת.
ענבר: "כלל אירועי החברה מתקיימים בסימן ירוק, לרבות פעילויות בהשתתפות ילדי העובדים. כמובן בחדר האוכל ובקפטריה משתמשים בכלים רב־פעמיים. אנחנו גם מחלקים את הכלים כמתנות, ואפשר לקנות קפה לדרך בכוס רב־פעמית ב־10 שקלים בלבד. יש לנו אפילו פסל סביבתי של רוכב אופניים, כולו עשוי משימוש חוזר בפחיות ובקבוקי פלסטיק, שנודד בין אתרי החברה ומוצב בלובי של כל אתר. אנחנו מעלים כתבות ופרסומים ירוקים בפורטל שלנו, טבע נט. כל אלה דוגמאות לתרבות, מודעות והעשרה".
התייעלות אנרגטית היא נושא חם, הזוכה לעידוד, מדידה ותקצוב בטבע, כשכל האתרים בארץ רוכשים חשמל ירוק מספק פאנלים סולריים בדרום. "גם מבנה ההנהלה הגדול של טבע ירוק כולו, בזכות מערכת אינטגרלית מבוססת חיישנים, המנתבת את צריכת האנרגיה בהתאם לנוכחות עובדים", מספרת ענבר ומוסיפה שנבחן נושא התחבורה הירוקה, עם פיילוט מעבר לרכבי שינוע ירוקים.
"אנחנו עובדים כבר היום על תיעדוף התוכניות לשנה הבאה על מנת לעמוד ביעד הגבוה שהצבנו לעצמנו. כתוצאה מהפעילות, טבע מדורגת שנה אחר שנה בדוחות הגלובליים הסביבתיים בציון הגבוה ביותר", מסכמת ענבר.