גם משקי בית מבוססים נוטלים יותר הלוואות ומגדילים את השימוש באשראי – כך עולה מנתונים של ‏לשכת האשראי לישראל. מתברר שיוקר המחיה בישראל אינו פוסח על אף אחד: נתונים חדשים של לשכת ‏האשראי לישראל מבית דן אנד ברדסטריט מצביעים על כך שגם השכבות שנחשבות לחזקות ויציבות יותר ‏מבחינה פיננסית צורכות יותר אשראי.‏
על פי הנתונים, בין ינואר ליוני האחרון חלה עלייה של 16% בכמות ההלוואות שלקחו בעלי דירוג אשראי ‏מצוין (851 ומעלה), וזאת על רקע יוקר המחיה והעלאות המחירים הגורפות בשנה האחרונה. עוד עולה ‏מהנתונים כי רוב ההלוואות שנטלו בעלי הדירוג הגבוה היו בסכומים של עד 40 אלף שקל.‏
1 צפייה בגלריה
  אילוסטרציה
  אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"העלייה בהיקף ההלוואות, ובפרט בקרב בעלי דירוג גבוה, מראה כי הנטל הפיננסי מורגש גם בקרב אנשים ‏שההתנהלות הפיננסית שלהם תקינה והם עומדים בהתחייבויות שלהם באופן שוטף. כעת, לנוכח העלייה ‏ביוקר המחיה, גם הם נדרשים לאפיקי מימון נוספים כדי לשמר רמת חיים מסוימת או לעמוד בהוצאות", ‏אמרה ל"ממון" ול-‏ynet‏ אפרת שגב, מנכ"לית הלשכה. "סכומי ההלוואה נותרים נמוכים יחסית, וזה מעיד על ‏כך שמטרתן היא ככל הנראה מענה לצורך מיידי או שוטף – ולא מימון של מהלכים גדולים יותר כמו שיפוץ ‏דירה או רכישת רכב". ‏
על פי ההערכות, מגמת העלייה של צריכת ההלוואות צפויה להימשך בחודשים הקרובים ולגלוש גם לתוך ‏‏‏2025 – וזאת בזמן שסביבת הריבית הגבוהה אינה צפויה להשתנות לטובה, והיא תשמר ככל הנראה את ‏החזרי ‏המשכנתאות וההלוואות כגבוהים במיוחד.‏
לאור זאת, מסבירה שגב כי החשיבות של דירוג האשראי האישי מקבלת משנה תוקף בימים אלו: "כצרכנים, ‏אין בהכרח שליטה על תנאים מקרו-כלכליים ותהליכים פיננסיים – אבל יש לנו שליטה על המצב שלנו ועל ‏התנאים שבהם נקבל הלוואה או אשראי. לפני שלוקחים הלוואה, חשוב לוודא שיש לנו יכולת החזר לאורך ‏זמן". ‏
לדבריה, הגופים שנותנים אשראי בודקים את דירוג האשראי שלנו, ובהתאם לכך מחליטים באילו תנאים ‏לתת לנו הלוואה, כרטיס אשראי או חשבון בנק. "ככל שהדירוג שלנו גבוה יותר, אפשר לקבל תנאים טובים ‏יותר וכושר המיקוח מול הגופים הפיננסיים גדל", אומרת שגב. "למעשה, מהנתונים שלנו עולה כי דירוג ‏אשראי גבוה עשוי להוזיל את הריבית בכ-3% בממוצע. כשמשקללים את זה לאורך פריסה ארוכת טווח של ‏הלוואות, המשמעות היא חיסכון של אלפי שקלים".‏
אפרת שגב, מנכ"לית לשכת האשראי לישראלאפרת שגב, מנכ"לית לשכת האשראי לישראלצילום: ניב קנטור
יצוין שדירוג אשראי הוא ציון על סולם שבין 0 ל-1,000 המעריך את היכולת של כל אחד ואחת מאיתנו ‏לעמוד בהתחייבויות פיננסיות. הדירוג מחושב על בסיס נתוני האשראי שלנו – מידע המדווח על ידי הגופים ‏הפיננסיים למאגר נתוני האשראי של בנק ישראל באופן מותמם (ללא כל פרט מזהה).
בכל פעם שאנו מגישים בקשה לקבל הלוואה או משכנתא, לפתוח חשבון בנק או לקבל כרטיס אשראי, אנו ‏מתירים לגורם הפיננסי שאליו פנינו לגשת לנתונים שלנו ולהתאים הצעה קונקרטית עבורנו. זו הסיבה שכל ‏אחד מאיתנו מקבל ריבית שונה על אותו סכום כסף שהוא לווה.‏
הדירוג נעשה במודל סטטיסטי שבוחן עשרות פרמטרים, ובהתאם לכך נקבע הציון. ככלל, ככל שניכרת ‏עמידה בהתחייבויות פיננסיות כמו החזר הלוואה או משכנתא, כיסוי מלא לצ'קים ותשלום מלא של חיובי ‏האשראי, הדירוג נשאר גבוה. מקרים של פיגורים, ניצול יתר של מסגרת העו"ש בבנק וחזרה של צ'קים, ‏פוגעים בדירוג. ‏
החדשות הטובות הן שלמרות הפזרנות שלכאורה מיוחסת לציבור הישראלי, התמונה בפועל שונה. "75% ‏מהציבור נהנים מדירוג אשראי מצוין (57%) או טוב (18%)", מבהירה שגב. "זה מעיד על התנהלות ‏אחראית, שקולה ועל יכולת גבוהה של הציבור לשמור על חוסן פיננסי ולבצע את ההתאמות הנדרשות ‏לנוכח המצב".‏