הממונה על התחרות אישרה את המיזוג בין דור אלון שבשליטת איש העסקים מוטי בן משה, שמחזיקה גם ברשת AM:PM, עם אלמה מרקט - תחת תנאי של מכירת חנות אלמה בדיזינגוף 191 לצד אחר בגלל קרבה לחנות של AM:PM. בנוסף, אסרה הרשות על המיזוג להפעיל חנויות במקומות מסוימים מחשש לפגיעה בתחרות.
דור אלון היא הבעלים של רשת AM:PM ושל חנויות הנוחות וחנויות מכולת תחת המותג "סופר אלונית". סניפי AM:PM פרוסים בעיקר באזור המרכז ובפרט בתל אביב, וגם אלמה מרקט פועלת במרכז.
2 צפייה בגלריה
תחנת דלק דור אלון
תחנת דלק דור אלון
תחנת דלק דור אלון
(צילום: אוראל כהן)
את אלמה הקים ליאור קמחזי, ומדובר בעסקת המכירה השנייה שלו לאחר שב-2021 מכר את רשת סיטי מרקט לסונול תמורת 30 מיליון שקל. מדובר ברשת קמעונאית קטנה עם מספר סניפים באזור המרכז, שכמו AM:PM פועלים 24 שעות ביממה.
הבדיקה שערכה הרשות העלתה שמספר סניפים של אלמה ו-AM:PM נמצאים בקרבה גיאוגרפית משמעותית באזור תל אביב, שם הרגלי הקנייה של התושבים מתאפיינים בקנייה בחנויות קרובות לבית במרחק הליכה. על כן החשש שהתעורר, שאם המיזוג יאושר כפי שהוא, החברה הממוזגת תחזיק בכוח שוק משמעותי באזורים גיאוגרפיים מסוימים בתל אביב, כך שיהיה בידה להביא לעליית מחירים או לפגוע בתנאי השירות לצרכנים ללא חשש מתחרות.
2 צפייה בגלריה
מוטי בן-משה.
מוטי בן-משה.
מוטי בן-משה.
(צילום: עמית שעל)
לאור האמור, אישרה הממונה את המיזוג בתנאים שקובעים כי לפני ביצוע המיזוג, אלמה תעביר את הזכויות בחנות שהיא מפעילה ברחוב דיזנגוף 191 לידי צד ג', שיאושר מראש על ידי הממונה. בנוסף, בהתאם להודעת הצדדים, חנות נוספת של אלמה ברחוב דיזנגוף 124 כבר הועברה לצד ג' והיא איננה חלק מעסקת המיזוג. בין היתר נקבע בתנאים כי הצדדים לא יפעילו חנויות בשני המיקומים במהלך חמש שנים מביצוע המיזוג.
במסגרת העסקה, בן משה רוכש 51% מרשת אלמה לפי שווי מוערך של 40 מיליון שקל, מתוך מטרה להרחיב את פעילותו בתחום הסופרמרקטים הקטנים העירוניים שגובים מחירים גבוהים יותר בשם הנוחות והקרבה לבית. לכן, הרווחיות שלהם גבוהה יותר בהשוואה לסופרים גדולים שבתחום ההארד דיסקאונט.