בנק ישראל צפוי להודיע היום (ב') על עלייה שביעית רצופה בריבית הבסיסית במשק, כאשר ההערכות נעות בין רבע למחצית האחוז. בכל מקרה ריבית הפריים תעלה לשיא חדש מזה יותר מעשור - 5% לפחות, וחלק מהריביות הנגבות בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי על הלוואות יגיעו אף לשיעורים הקרובים ל-10%.
הפעם תודיע הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, על המדיניות המוניטארית לראשונה מזה חצי שנה, כאשר אין מכהנת עוד ממשלת מעבר חסרת סמכויות, אלא ממשלה קבועה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: Gettyimages)
הממשלה החדשה מתחילה, יממה לאחר כניסת השרים החדשים, לגבש צעדים ותוכניות בתחום הכלכלי, כולל אפשרות לבלימת או ביטול חלק מההתייקרויות שנכנסות החודש לתוקף, כמו העלייה במחירי החשמל המים, הדלק ומיסי הארנונה.
הכניסה הטרייה של הממשלה החדשה עשויה להשפיע היום על מיתון שיעור העלאת הריבית, שעלתה בנובמבר ב-0.5% לאחר שתי העלאות בשיעור גבוה של 0.75%. למרות שרוב הערכות כלכלני הבנקים, בתי ההשקעות והאנליסטים הן שהריבית תועלה בחצי אחוז ל-3.75%, יש גם אפשרות שבנק ישראל יסתפק הפעם בהעלאה מתונה יותר של רבע אחוז. זאת, כדי לבחון בעוד חודש וחצי - במועד הבא של החלטת הריבית, ב-20 בפברואר - את צעדי ותוכניות הממשלה.
אחת האפשרויות שחוזים המומחים היא שהריבית תועלה כעת בחצי אחוז בשתי פעימות - מחר ברבע אחוז וב-20 בפברואר בעוד רבע אחוז. בכל מקרה צופים בבנקים ובבתי ההשקעות שהריבית בישראל תגיע כבר באביב לשיעור של 4%, כאשר המשמעות היא ריבית פריים בשיעור של 5.5%.
על החלטת הריבית צפויה להשפיע גם הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, שהודיע לאחרונה כי הריבית תמשיך לעלות בעת הקרובה ולא תתחיל לרדת במהלך שנת 2023. גם בבנק האירופי המרכזי ובבנקים מרכזיים אחרים הבהירו בשבועות האחרונים שהעלאות הריבית יימשכו באופן אגרסיבי למדי בשל אי בלימת האינפלציה עד כה, שמגיעה בארצות מובילות באירופה כבר לכ-10%.
מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שיפורסם בישראל בעוד שבועיים, צפוי לעלות על פי תחזיות ראשונות בשיעור של 0.3%-0.4% ומדד חודש ינואר עלול לקפוץ בשיעור גבוה במיוחד, בשל ההתייקרויות שנכנסות החודש לתוקף, אם אלה לא ימותנו, כפי שהובטח לאחרונה, על ידי הממשלה החדשה. בכך תתקרב כנראה האינפלציה בישראל לשיעור של 6% בשנה כבר בסוף החודש הזה.
היום, בצמוד לתדריך שיקיים הנגיד פרופ' אמיר ירןן לכתבים הכלכליים, תפרסם גם חטיבת המחקר של בנק ישראל תחזיות חדשות למשק. צפוי שאלה יהיו פחות טובות מאלה שפורסמו לפני שלושה חודשים, בעיקר בתחומי האינפלציה והצמיחה במשק.
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פנה לנגיד בנק ישראל ואמר כי "תהיה זו שגיאה חמורה מצד בנק ישראל אם תעלה ריבית הבנק בשיעור נוסף. יש להמתין לשר האוצר החדש על מנת לגבש תוכנית משותפת ורחבה יותר לבלימת האינפלציה".
פורסם לראשונה: 16:01, 01.01.23