אחרי שהתקשו ברפאל להתמודד עם נטישת מהנדסים להייטק, בחצי שנה האחרונה הם מנצלים את המשבר, בזמן שהתעשייה הביטחונית הממשלתית מתקשה להתמודד עם הצעות השכר שקיבלו עובדיה מהחברות האזרחיות, ולא מסוגלת להציע להם אופציות.
לפי החברה, בחצי השנה האחרונה חל זינוק של 250% במספר המהנדסים שגייסה, מ-129 במחצית הראשונה של 2021 ל-319 במחצית הראשונה של 2022, והיא מזהה חזרה של מהנדסים שנטשו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבי (48), ראש מחלקה בתחום בינת קרב, הוא אחד מהעובדים שחזר לפני חצי שנה לניהול צוות בן 20 איש, אחרי עזב את החברה לאחר 19 שנה כדי להקים מחלקת בינה מלאכותית בחברת הייטק. "זאת הייתה הזדמנות מעניינת לגוון ונלוו אליה תנאים כספיים טובים יותר משהיו לי ברפאל. אבל בסוף הרגשתי שם פחות משפיע. שילמתי קצת מחיר בשכר, אבל קיבלתי עבודה עם יותר משמעות. אולי ירדתי בתנאים חבל חזרתי לתפקיד בכיר יותר".
שיטת חבר מביא חבר
ברפאל לא מסמנים את התנאים הכספיים המשופרים שחברות הייטק עדיין מציעות לעובדיה כגורם לעזיבות, אלא את תנאי העבודה. "דרישות העובדים השתנו מאז הקורונה והאפשרות לעבוד מהבית. אם פעם מהנדסים מהצפון היו כמעט קהל שבוי לחברות ביטחוניות, היום הם מקבלים מחברות במרכז הצעה לעבוד עבורן מהבית, ופעם בשבוע לבוא למשרד. עבודה היברידית כזאת זה משהו שיותר מאתגר חברות ביטחוניות, אבל גם אצלנו יש שינוי ויש יותר ויותר עבודה מהבית. אפילו מהנדסים, שבאותם ימים עובדים על החלקים הלא מסווגים".
בחברה אימצו גם שיטות גיוס מהייטק האזרחי, כמו חבר מביא חבר, ו-40% מהעובדים החדשים שמגיעים אליה מגיעים בערוץ הזה, כשהחבר עובד רפאל מקבל מבונוס של 7,500 שקלים עד חופשה בשווי 20 אלף שקלים. בחברה גם השוו את התנאים להייטק האזרחי בעוד תחום: עובדי רפאל יכולים כעת להביא את הכלב שלהם למשרד, ולא רק לשלוחה שלה בתל אביב.
ברפאל מציעים כעת בונוסים רבעוניים שיכולים להגיע ל-25% מהשכר, לצד מענקי חתימה. "יש עדיין פערי שכר לעומת החברות האזרחיות, אבל יש גם מאמץ מתמשך לצמצם אותם. למרות ההתקררות בצד השני, לא הורדנו את התנאים שאנחנו מציעים, כדי להיות כמה שיותר תחרותיים".
ההבדל מ-2021
המגמה הנוכחית היא, כאמור, שונה מ-2021, בה הוכפל שיעור העזיבות בחברה, מ-2.5% מכוח האדם בשנה, ל-5%. גם גיוס שיא של 1,000 עובדים חדשים ב-2021 לחברה, שמעסיקה כעת 8,500 איש, לא הצליח לטשטש את המשבר.
לפי דו"ח הממונה על השכר, העובדה שהנהלת רפאל קיבלה חופש רב בקביעת משכורות העובדים לעומת ההסכם הקיבוצי הקשיח בתעשייה האווירית לא רק שהוריד את עלויות השכר בחברה, אלא גם שיפר את התפוקה לעובד. ב-2018 היוו הוצאות השכר ברפאל 33.9% מהמחזור לעומת 41.8% בתעשייה האווירית, למרות שכאמור השכר ברוטו לעובד ברפאל היה גבוה יותר: 26,397 שקל לעומת 24,248 שקל בתע"א.
ההכנסות לעובד היו גבוהות ברפאל משמעותית: 1,242,319 שקל לעומת 888,597 שקל בתע"א, פער של 30%. באותה שנה רשמה רפאל רווח גולמי לעובד בסך 264,760 שקל לעומת 119,220 בתע"א. מאז שיפרה תע"א את תוצאותיה, אבל עדיין מפגרת אחרי רפאל, שרשמה ב-2020 רווח נקי של 40,250 שקל לעובד, לעומת 29,960 שקל בתע"א.