בשיתוף התאחדות בוני הארץ
צפו בדיון: מה יקרה ביום שאחרי תמ"א 38?
בעוד שנה וחצי, באוקטובר 2022, תגיע לסיומה תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 38, שיצאה לדרך לפני 16 שנים, והפכה להבטחה הגדולה של ענף הנדל"ן וההתחדשות העירונית. האם אכן מדובר בתוכנית כושלת שחייבים לשים לה סוף? אלו חלופות הוצעו עד כה, ומה צפוי ביום שאחרי סיום התוכנית?
כדי לענות על השאלות האלו, הזמנו לאולפן ynet את האלוף במיל' אייל בן ראובן, לשעבר ח"כ מטעם התנועה; אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה; וראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. צפו בדיון בראש העמוד
ראול סרוגו פותח את הדיון ומציין כי אוקטובר 2022 כבר כאן - השוק תקוע ועסקאות חדשות לא נחתמות כבר כמה זמן. "היזמים לקחו רגל אחת אחורה, והם נמנעים מלהיכנס לעסקאות חדשות. נוצר וואקום של פרויקטים בתמ"א 38".
אמיר יהב מבקש להזכיר כי מטרתה הראשונית של תוכנית המתאר לא הייתה קשורה כלל וכלל להתחדשות עירונית. היא נולדה בתור תוכנית להצלת חיים במקרים של רעידות אדמה ומתקפת טילים.
"אני חושב שצריך להסתכל על תמ"א 38 בהיבטים של אוכלוסייה, כמה אנשים התמ"א הצילה. הנתונים מראים שלמעלה מחצי מיליון בני אדם ממוגנים היום מאירועים של רעידות אדמה ומתקפת טילים. לפי הקצב הזה, כל חמש שנים שרידותם של עוד רבע מיליון בני אדם עולה. אם מסתכלים כמה כסף מדינת ישראל השקיעה באופן ישיר בתקציב המדינה בנושא - אפס שקלים".
מיליון וחצי דירות לא ממוגנות יש היום בישראל. המשמעות של כך היא שכ-4 מיליון תושבים נתונים לאיום של טילים ורעידות אדמה. את המשמעות של היעדר מיגון ראינו היטב בחודש שעבר במבצע "שומר החומות", כשישראלים רבים נפגעו ואחדים אף נהרגו כיוון שלא היה בביתם מרחב מוגן.
"מדינת ישראל איננה ערוכה - חד משמעית", פוסק האלוף במיל' אייל בן ראובן. "אנחנו מדברים היום על סדר גודל של שלושת אלפים טילים ביום על כל מדינת ישראל. פעם אמרנו שהם יגיעו רק מהחיזבאללה בצפון. לא חשבנו שזה יגיע לתל אביב וירושלים".
לצד האיום הבטחוני, גם תופעות טבע הרסניות כמו רעידת אדמה בעוצמה של למעלה מ-7 בסולם ריכטר, הן לא תרחיש דמיוני. "אנחנו לא חושבים שאולי זה יקרה - אנחנו יודעים שזה יקרה", קובע יהב.
לשאלה על היתכנותה הכלכלית של תמ"א 38 מחוץ לערי המרכז, ראול סרוגו מודה כי אזורי הפריפריה לא נהנו מתוכנית המתאר כמו ערי המרכז, אך ניתן לפתור זאת לדבריו באמצעות מתן תמריצי מס וקרקע משלימה. "חייבים לתקן את תמ"א 38. חלופה צריכה להיות. בינתיים יש וואקום".
תוכנית המתאר הארצית מגיעה אוטוטו לקו הסיום וחלופה ראויה - אין, אומר סרוגו. "החלופה של מנהל התכנון לא מתרוממת. הם עשו חלופה בדמות של הליכי חקיקה, אבל אין כנסת ואין ממשלה. זה היה מיותר. לשנות חוק תיחום לבנייה הוא תהליך ארוך שלוקח שנים".
לסיכום, קורא סרוגו לנקוט בפעולה מיידית. "אני מצפה מהאנשים שאחראים על בטחון אזרחי מדינת ישראל, להבין שהמדינה צריכה למגן את תושביה. אני לא רוצה ועדת חקירה כשמשהו יקרה. אני צועק היום, ויוצא בקריאה למועצה הארצית לתיחום ובנייה - תאריכו את התמ"א לאלתר. רק כשתאשרו את החלופה - תבטלו את התמ"א". צפו בדיון בראש העמוד