עשרות משאיות נושאות מבנים נראו הבוקר (שלישי) בכבישי הנגב, מובילות את הבתים החדשים של שכונת "קיבוץ בארי הזמני" שנבנה בשטחו של קיבוץ חצרים בימים אלו. בשבועות הקרובים יגיעו לשכונה החדשה במבצע הובלה מורכב כ-250 יחידות דיור ומבני ציבור, שיהוו את משכנם של תושבי בארי בתקופה הקרובה. זאת, עד שיוכלו לשוב לביתם בבארי שנפגע קשות במתקפת ה-7 באוקטובר. במקביל, בקיבוצים חצרים ובארי פועלים כדי ליצור חיבור בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת, תוך שמירה על הזהות העצמאית של כל קהילה.
קיבוץ בארי הזמני תוכנן על ידי מנהלת תקומה ומשרד הבינוי והשיכון בשותפות עם קהילת בארי והמועצה האזורית בני שמעון, במטרה להעניק תחושה של סביבת מגורים כפרית מוכרת, בדומה לקיבוץ המקורי אליו שואפת קהילת בארי לשוב במהרה. הקרקע תוכננה על פני שטח של כ-200 דונמים, עליו יוקמו יחידות הדיור בגודל של 60-120 מ"ר - כולן עם ממ"ד פנימי. בליבו של הקיבוץ הזמני יוקם חדר אוכל ולצידו מדשאה רחבת היקף ומתחם גני ילדים, שיופעל עצמאית החל משנת הלימודים הבאה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
המבנים הראשונים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים
המבנים הראשונים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים
המבנים הראשונים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים
(צילום: דרור קריצ׳מן)
בקיבוץ חצרים פעלו בחודשים האחרונים כדי להרחיב את התשתיות הקיימות בקיבוץ, שעתידות לשרת את האוכלוסייה שתגדל בכ-70% ולאפשר את התנאים האופטימליים למעבר מסוג זה: תשתיות המים, החשמל, הביוב, התקשורת והכבישים המשותפים. הקהילות נערכות גם ברמה החברתית להכיר ולשתף פעולה, ובין השאר לציין יחד מסורות קיבוציות הייחודיות להם.
אופי החיים השיתופי של שני הקיבוצים הוביל את קהילות חצרים ובארי לייצר מגורים במודל של "קהילות שכנות". הכוונה היא לשתי קהילות שיגורו בנפרד, אך בשכנות צמודה, ויחלקו משאבים רבים זו מזה, כך שייווצר חיבור בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת, תוך שמירה על הזהות העצמאית של כל קהילה.
המבנים החדשים של קיבוץ בארי הזמני בחצרים
(צילום: אלדד מרקוס כאן הפקות קיבוץ חצרים)
גילי מולכו, מזכיר קיבוץ בארי: "מרגש לראות את הבית העתידי, ואפילו שזמני, של קיבוץ בארי עולה על הקרקע הצמודה לחצרים. כבר שמונה חודשים שחברי בארי מנסים לנהל שגרת חיים במלון. הקשיים רבים מלהכיל, והמראות היום מחצרים מביאים איתם תקווה גדולה".
יגל דויטש, מנהל תחום הבינוי במנהלת "קהילות שכנות", מטעם קיבוץ חצרים: "זהו רגע מרגש ומלא תקווה. הנחת הבתים הראשונים במרחב הקיבוצי מסמלת את פרי החזון והעמל המשותף לאחר חודשים ארוכים של עבודה קשה ומאמצים רבים. לכל אורך הפרויקט אנו בקהילת חצרים מרגישים את השליחות הלאומית ורואים לנגד עיננו את חברינו ושותפינו בבארי. לכן נמשיך לפעול בנחישות ובמרץ כדי להשלים הליך האכלוס בהקדם האפשרי, ולהגשים את חזון הקהילות על הצד הטוב ביותר".
אגאי יחזקאל, סגן ראש מנהלת תקומה: "בימים אלו, אנחנו מתקדמים שלב נוסף עם קהילת בארי אל עבר מעברם למגורי הביניים. נמשיך לפעול יחד כדי לספק את המענים הנדרשים לקהילת בארי וליתר קהילות החבל. אני מודה להנהלות בארי וחצרים על שיתוף פעולה הדוק שאפשר את העמידה באתגר המורכב של בניית קיבוץ זמני".
גאל גרינוולד, ראש החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, אמר: "הצבת המבנים עבור תושבי בארי בחצרים הינה בשורה מדהימה. בזמן קצר הצליחה החטיבה להתיישבות יחד עם מנהלת תקומה, משרד ההתיישבות ומשרדי ממשלה נוספים להקים מספר שכונות זמניות עבור המפונים. ההתגייסות המלאה של כולם יחד עם הכנסת האורחים של אנשי חצרים הינם תעודת כבוד למדינת ישראל. היום הזה הוא נקודת ציון משמחת אך אנו עדיין רק בחצי הדרך. החטיבה להתיישבות פעלה ידי ביד עם הנהגות יישובי העוטף עד 7 לאוקטובר כדי לפתח ולהרחיב את חבל הארץ המדהים הזה. המשימה שלנו היא להשיב את תושבי בארי ותושבי העוטף כולם אל יישובים פורחים, צומחים ומשגשגים".

"כל הטוב הזה לא הגיע לתושבי הצפון"

בתוך כך, הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל דנה היום (ג') בסטטוס שיקום חבל עוטף עזה בהתאם לתוכנית החומש האסטרטגית של מנהלת תקומה. ב-17 באפריל אישרה הממשלה את "תכנית תקומה" לשיקום יישובי עוטף עזה. התכנית גובשה על ידי מנהלת תקומה יחד עם הקהילות, הרשויות, משרדי הממשלה וגורמי מקצוע נוספים - בהיקף של 19 מיליארד שקל למשך חמש שנים.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) אמר בדיון: "הוועדה בקשה דוח סטטוס של מנהלת תקומה ותוכניות שננקטות בפועל ומה עתיד להתרחש כולל סוגיות ואתגרים". הוא ציין, כי "ההתחלה כאן טובה ורצינית על אף האסון הקשה. הממשלה קיבלה החלטה נכונה בהקמת המנהלת, הסמיכה אותה ותקצבה אותה ביד נדיבה. לצערי, כל הטוב הזה לא הוטל על תושבי הצפון והמשבר שם לא פחות גדול. יש לקדם צוותי יישום גם בצפון".
סגן ראש מנהלת תקומה, יחזקאל, אמר: "ביצענו למידה ממקומות אסוניים בעולם. המטרה שלנו היא לא להחזיר את המצב לקדמותו אלא ליצור חבל טוב יותר. הצפי הוא עד שנתיים ימים לשיקום ובינוי. צריך להבין שאנו בונים שכונות שלמות".
מנתוני המנהלת עולה, כי במסגרת סיוע מידי למפונים מישובים שנפגעו באופן קשה ב-7 באוקטובר, שוכנו מפונים ב-908 דירות בפתרונות עירוניים: מפוני ניר עוז שוכנו בקרית גת, רעים בתל אביב ונירים בבאר שבע. כמו כן שוכנו מפונים ב-689 יחידות בפתרונות כפריים בהם: מפוני כפר עזה בקיבוץ שפיים, חולית בקיבוץ רביבים, בארי בחצרים ונחל עוז במשמר העמק.