נוהל "גילוי מרצון" הוא הליך מיוחד המאפשר לנישומים ליישר קו עם רשות המיסים לאחר שלא דיווחו כנדרש על הכנסותיהם או על נכסים שברשותם. במסגרת ההליך הם חושפים את מלוא תמונת המצב הכלכלית שלהם תמורת הקלות משמעותיות בענישה. הנוהל נוסה עד כה פעמיים, בשנים 2016 ו-2019, כאשר לנוכח הגירעון העצום הצפוי בתקציב השנה הקרובה על רקע המלחמה המתחוללת בעזה, הוא עתיד להיות מפורסם שוב בימים הקרובים.

יתרונות הגילוי מרצון

התועלת שמעניק ההליך לשני הצדדים היא יחסית פשוטה להבנה: מצד אחד המדינה תזכה להכניס לכיסה תוספת של מיליארדי שקלים שלא הייתה מקבלת לולא פרסום הנוהל, וזאת בתקופה קשה של מלחמה הגורמת לגידול עצום בהוצאות הממשלה ועלייה מדאיגה בגירעון. מצד שני הנישום ייהנה מהסרת חרב ההעמדה לדין פלילי המרחפת מעליו כל עוד לא דיווח על הכנסותיו כנדרש בחוק.
1 צפייה בגלריה
רשות המסים בישראל
רשות המסים בישראל
רשות המסים בישראל
(צילום: יובל חן)
במצב רגיל העלמת מס עלולה להוביל את הנישום, עם גילויה, למצבים לא נעימים בעליל העלולים לכלול חקירות, ניהול משפט ואף ריצוי מאסר בפועל – כך שהיתרונות הגלומים לחייבים במס במסגרת נוהל הגילוי מרצון הם גדולים ומובנים.

למי זה מתאים?

הנוהל העתיד להתפרסם בימים הקרובים פונה בעיקר לקהילת משקיעי הקריפטו. בכנס שנערך לאחרונה אמר מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "הנוהל מיועד מבחינתנו בראש ובראשונה למחזיקי הקריפטו שהיו במצב לא פשוט בשנים האחרונות בנושא הגילוי".
במהלך הכנס הביע אהרונוביץ' תקווה שהנוהל החדש, יחד עם נוהל מטעם בנק ישראל המאפשר בתנאים מסוימים למשוך רווחי קריפטו למערכת הבנקאית, "יאפשר לעשות את הגילוי ויביא סכומים יפים למדינת ישראל בשנה וחצי הקרובות".
עו"ד איתי הכהןעו"ד איתי הכהן
בנוסף פונה הנוהל לציבור בעלי הדירות. כידוע, הכנסה של עד 5,100 שקל משכירות פטורה ממס כאשר מעל לסכום זה קיימת חובת דיווח ותשלום מס לפי שיעורים משתנים. הנוהל מעניק למעשה הזדמנות נוספת לבעלי נכסים שלא דיווחו על הכנסותיהם משכירות להסדיר את תשלום המס ללא ענישה.
מכל מקום, מניסיונות העבר שבהם הופעל הנוהל עלה שציבור המתוודים בהעלמת מס הינו רחב ומגוון. בין היתר התקבלו אז דיווחים מישראלים שניהלו חשבונות או נכסים בחו"ל, מקבלנים, ממנהלי חברות ומברוקרים שקיימו פעילות כלכלית ברחבי הגלובוס. המסקנה היא שהנוהל שיפורסם בקרוב מתאים, הלכה למעשה, לציבור רחב שאינו תחום לקטגוריה כזו או אחרת, ומכל מקום תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני מסים על מנת לוודא שהנוהל רלוונטי לגביכם.

זוהי קריאה אחרונה

על פי מנהל רשות המסים, הנוהל שיפורסם בקרוב יהיה האחרון ומשכך על מעלימי המס "להתעורר" ולנצל את ההזדמנות האחרונה שתיקרה בדרכם. "חלק מהתנאים שהציבה היועצת המשפטית לממשלה היו שזו הפעם האחרונה שיהיה פה גילוי מרצון", אמר אהרונוביץ' במהלך הכנס שהוזכר.
לאור זאת כדאי לשקול ברצינות להרים את הכפפה ולנצל את חלון ההזדמנויות שנפתח ויתכן שבפעם האחרונה בעתיד הנראה לעין. צריך לזכור שמבחינה ציבורית ואולי גם חוקתית, הליך הגילוי מרצון הוא בעייתי ויש לו מתנגדים רבים עם טענות כבדות משקל. זאת מאחר שהוא מיטיב דווקא עם אלו שכשלו בהגשת דיווחי אמת על חשבון משלמי מס האמת. עם זאת מדובר בהכרח בל יגונה לאור מצבה הגרעוני של קופת האוצר. הנוהל מאפשר לאנשים לחזור לדרך הנורמטיבית מבלי להפליל את עצמם וגם חוסך לרשויות את המשאבים הכרוכים בחשיפת מחדליהם והבאתם לדין.
לצד זאת חשוב לדעת שבניגוד לפעמים קודמות שבהן פורסם נוהל גילוי מרצון, הפעם רשות המסים מתכננת שלא לאפשר מסלול דיווח אנונימי. לדעתנו, וכן לדעת רבים, מדובר בגורם מרתיע באופן משמעותי העלול למנוע מהמדינה הכנסות לא מבוטלות ואף לסכל את המהלך כולו והצלחתו. המסלול האנונימי הוכיח עצמו בפעמים הקודמות ולפיכך ראוי לבדוק את היתכנותו טרם פרסום הנוהל הסופי.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד איתי הכהן עוסק במיסים והסדרי גילוי מרצון • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין