צפו: המאפיה הוותיקה נערכת לסגירה
(צילום: אביהו שפירא, משי בן עמי)

המאפייה המרחבית בקריית שמונה עובדת כבר 70 שנה. היא מתבססת בעיקר על אספקת לחם לצה"ל במשך עשרות שנים. אך כעת מרחפת מעליה סכנת סגירה ו-120 מעובדיה עלולים למצוא את עצמם מפוטרים. אם זה יקרה מדובר במכה קשה לעיר המתמודדת בימים אלה גם עם משבר הקורונה.
המאפייה נקלעה למשבר לאחר שהפסידו במכרז של משרד הביטחון. "לא אפשרו לנו להשתתף במכרז כמו שהיה עד היום", טוען היום (ב') גלעד אהרונסון, מנהל התפעול של המאפייה בריאיון לאולפן ynet. "במשך 40 שנה היינו ספק של צה"ל כשבעשר השנים האחרונות היינו ספק עיקרי של צה"ל כמעט באופן מלא".
2 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
(באדיבות המאפייה המרחבית)
הסיבה לכך, לטענתו, קשורה בעלייה בתשומות הייצור, שהפכה את הפעילות להפסדית. בעקבות כך, ביקשו בעלי המפעל בשנה שעברה שלא לממש את האופציה שהייתה בידיהם במכרז, להאריכו בשנה נוספת. על רקע זה, יצא משרד הביטחון במכרז חדש, בו זכתה מרחבית בכשליש בלבד, כשהספק המרכזי שנבחר, הוא מאפיית ברמן.
"אנחנו מספקים 40 שנה, בכל המלחמות, בכל הקטיושות, בכל המצבים לכל המקומות בארץ", מספר אהרונסון. "אנחנו עובדים ללילות וימים, נותנים שירות, כשפעם ראשונה הגענו למצב שאנחנו לא יכולים לשאת את המצב הזה וביקשנו לצאת למכרז וחסמו אותנו מלגשת לכל הארץ. בשורה התחתונה, הגענו למצב שבמכרז האחרון אמרנו להם שהמחירים יעלו כי ברגע שאתה מוריד את הכמות המחירים יעלו, לא זכינו במכרז אלא באזור אחד".
2 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
(באדיבות המאפייה המרחבית)
לדבריו, "המפעל ייסגר ו-120 משפחות יאבדו את הפרנסה שלהן וילכו הביתה. יצטרכו לשלם פה אבטלה ואנשים ייכנסו לדיכאונות. אלו אנשים שעובדים עשרות שנים במפעל, אני לא רוצה לתאר מה יקרה בעיר שגם ככה בעייתית והמציאות כאן קשה מאוד. אין בקריית שמונה מקומות עבודה שיכולים לקלוט מספר כזה של עובדים, יש פה עובדים שלא מוכשרים להרבה מקומות עבודה. הרבה אנשים שלא ימצאו את עצמם במעגל העבודה חזרה, דברים מאוד קשים יהיו".
הוא טוען כי הפתרון נמצא בידיים של משרדי הביטחון והאוצר. "פנינו לבני גנץ לפני מספר חודשים בבקשה שיעזור לנו למנוע את זה, שלא נותנים לגשת לכל המכרז, אבל הוא לא התערב בזה, גם מיכאל ביטון לא מנע את זה, הם לא התערבו, לא טיפלו. אמרנו להם שנגיע למכרז הזה זה לא יעבור ונסגור את המפעל. משרד הביטחון יכול להעביר 30% מהאספקה על בסיס עדיפות לקריית שמונה, על בסיס של אזור עדיפות לאומית. הוא חייב לעשות את זה".