בשיתוף חשבשבת
העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הם הכוח המניע של המשק - הם מעסיקים יותר מ-60% מהעובדים במדינה ואחראים על 60% מהתוצר. למרות זאת, הפריון שלהם נמוך ב-30% בהשוואה לחברות הגדולות. פער משמעותי זה משפיע לא רק על העסקים עצמם, אלא על המשק כולו.
"הנתונים מצביעים שמדובר באתגר משמעותי עבור עסקים קטנים ובינוניים, מספר פרופסור אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת, שמציעה מערכת ERP מתקדמת לעסקים. "אם העסקים הקטנים יצליחו להדביק את הפער ולעשות קפיצה, זה ישפר את המצב העסקי של כל המשק והכלכלה. הפוטנציאל אדיר".
למה זה המצב? פרופסור אברהמי, אשר משמש גם כפרופ׳ אורח בפקולטה למדעי הנתונים וההחלטות בטכניון מסביר: "מבחינה טכנית, קצב אימוץ הטכנולוגיות, יישום תהליכים אוטומטיים, קבלת החלטות מבוססות נתונים – העסקים הקטנים נמצאים בפיגור". לנטייה להימנע משימוש בטכנולוגיה מתקדמת יש מחיר – והוא בא לידי ביטוי בתפוקה של העסקים.
מהפכת ה-AI הגיעה – ולא רק לחברות הגדולות
העולם העסקי עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. אם בעבר רק חברות ענק יכלו להרשות לעצמן מערכות מתקדמות לניתוח נתונים וקבלת החלטות, היום הטכנולוגיה נגישה לכולם. "המודלים שכלי בינה מלאכותית מתבססים עליהם הם בני עשרות שנים, אבל רק עכשיו הם הפכו פשוטים לשימוש", מסביר אברהמי. "החברות הגדולות מיישמות מודלים מורכבים של ניתוח והסקת מסקנות באמצעות מחלקות ייעודיות - והיום היכולות האלה זמינות גם לעסקים קטנים".
"לכן, דווקא בתקופה של אי ודאות כלכלית, זו ההזדמנות הגדולה של העסקים הקטנים-בינוניים להדביק את הפער ביעילות מול החברות הגדולות", אומר אברהמי. "אין לעסקים האלו מחלקות מחקר ודאטה אנליטסים, ואין להם מודלים מורכבים, אבל יש להם עכשיו יכולות חדשות שמאפשרות להתנהל נכון ומדויק יותר בעסק. זו בשורה מדהימה".
אז איך אפשר להיעזר ב-AI?
הבשורה הטובה היא שרוב היכולות החדשות כבר נמצאות במערכות הקיימות. "לא צריך להטמיע טכנולוגיות שונות לחלוטין", מדגיש אברהמי. "השירותים האלו זמינים להפעלה מיידית במערכות ה-ERP המתקדמות". לדבריו, ההתקדמות הטכנולוגית של השנים האחרונות הפכה את הכלים האלה לנגישים ופשוטים לשימוש, גם עבור מי שאינו מומחה טכנולוגי.
חיסכון בזמן ומעבר לאוטומציה
אחד האתגרים העיקריים עבור עסקים קטנים ובינוניים היא הבירוקרטיה המנהלתית המסורבלת - החל מעיבוד מסמכים, דרך הקלדת נתונים וכלה בניהול העברות פנימיות וחיצוניות. מדובר במשימות שלא מסתיימות לעולם, גובות שעות עבודה יקרות ומגדילות את הסיכוי לטעויות אנוש.
הטמעת פתרונות אוטומציה מבוססי AI יכולה לשחרר משאבים אלה באופן משמעותי. ישנם מחקרים מראים כי אוטומציה נכונה עשויה להוריד עלויות תפעול ב-15-20% ולשחרר זמן למנהלים למשימות אסטרטגיות יותר.
מערכות ERP מתקדמות מציעות כיום פתרונות אינטליגנטיים המסוגלים לזהות דפוסי עבודה, ללמוד מהם ולהציע תיקונים אוטומטיים. החידוש המרכזי הוא שהמערכת אינה מחליפה את העובד, אלא משמשת כעוזר חכם - מציעה המלצות שעובדי העסק יכולים לאשר או לדחות.
למשל, בתהליכי שליחת מסמכים לרואי חשבון, מערכות AI שהיום כל עסק קטן ובינוי יכול להרשות לעצמו יכולות לבצע סידור, מיון וטיוב נתונים באופן אוטומטי, תוך שמירה על שליטה מלאה של בעלי העסק.
טייס המשנה של בעלי העסקים
דוגמה נוספת לחיסכון בזמן באמצעות אוטומציה היא התאמת בנק. מדובר באחד התהליכים הכי כואבים וסיזיפיים של כל עסק קטן-בינוני: עובדי העסק עוברים חשבונית אחרי חשבונית כדי להבין אילו חשבוניות שולמו ואילו עדיין נמצאות בסטטוס לתשלום, וצריכים לוודא שהדבר אכן קורה. היום, לעומת זאת, ישנן מערכות AI שיכולות לעשות התאמת בנק לבד. "כמו בטיפול בניירת, גם כאן המערכת לא מחליטה במקום בעל העסק, אלא ממליצה על התאמות בנק אוטומטיות, לאישור על ידי העסק" מדגיש אברהמי.
אחת הדוגמאות לייעוץ יעיל באמצעות AI היא בניהול מלאי. "המערכות יכולות להתריע מראש על מלאי שעומד להיגמר, מה צריך להזמין, ומהן המגמות שקשה לזהות לבד", מתאר אברהמי. "המערכות מנתחות את הנתונים אחורה, מביטות קדימה ונותנות המלצות. לפעמים המלצה אחת יכולה להוות גורם נפלא להשוואה ולדיון, ללא קשר להחלטה הסופית שמתקבלת".
הבונוס הגדול: הפיצ'רים האלה כבר קיימים ונגישים
חלק גדול מהבשורה עבור עסקים קטנים-בינוניים, הוא העובדה כי הפיצ'רים החכמים בניהול ניירת, מלאי, לקוחות והחלטות עסקיות – קיימים במערכות ה-ERP המתקדמות בהן העסקים משתמשים כבר עכשיו. "לא צריך להטמיע טכנולוגיות שונות לחלוטין הדורשות הסתגלות וסיכונים מוגברים", אומר אברהמי. "השירותים האלו זמינים להפעלה מיידית, וכתוצאה מכך לאפקט מיידי על היעילות והפריון של העסק".
ארבעה טיפים לשימוש ב-AI בעסק שלכם
1. אוטומציה של ניירת: השתמשו במערכות שמזהות ומעבדות מסמכים באופן אוטומטי. זה יחסוך שעות רבות של עבודה ידנית ויפחית טעויות אנוש.
2. ניהול מלאי חכם: הפעילו את מערכת החיזוי האוטומטית שתעזור לכם לנהל את המלאי ביעילות. המערכת תתריע על מחסור צפוי ותמליץ על כמויות הזמנה.
3. מערכת ניטור לקוחות: השתמשו בכלים האנליטיים לזיהוי מגמות בהתנהגות לקוחות. זה יאפשר לכם לזהות בעיות מבעוד מועד ולשפר את שימור הלקוחות.
4. התאמות בנק אוטומטיות: אפשרו למערכת לבצע התאמות אוטומטיות בין תשלומים לחשבוניות. זה יחסוך זמן רב ויאפשר שליטה טובה יותר בתזרים המזומנים.
בשיתוף חשבשבת