משבר הקורונה: צפו בראיון באולפן ynet עם רמי לוי
(רן דיקשטיין)

עלייה במכירות ברשתות המזון בחסות הנגיף: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום (ג'), בחודש מרץ נרשמה עלייה של 19.1% בפדיון של רשתות המזון. העלייה במכירות נבעה הן מעיתוי חג הפסח שחל בחודש אפריל והקניות לקראתו שהחלו בחודש מרץ, ובעיקר מהביקוש למזון בתקופת משבר הקורונה.
הזינוק החד בקניות ברשתות המזון תרם לכך שבכלל רשתות השיווק נרשמה עלייה של 4.1% בחודש מרץ. ניתן להעריך כי עיקר העלייה הושגה מתרומת הפעילות של רשתות המזון והפארם, כיוון שמלבד תחומים אלו מרבית הפעילות הקמעונאית הושבתה עם סגירת הקניונים וחנויות הרחוב, על רקע הנחיות משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
 סניף רמי לוי באשקלון
 סניף רמי לוי באשקלון
קניות ברשת מזון באשקלון בתקופת הקורונה
(צילום: רועי עידן)
מניתוח רבעוני עולה כי בחודשים ינואר-מרץ נרשמה עלייה של 2.2% בסך כל פדיון רשתות השיווק. זאת לאחר עלייה של 3% באוקטובר-דצמבר 2019. ברשתות המזון נרשמה ברבעון הראשון עלייה של 11.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זאת, כאמור, בעיקר על רקע הסתערות הצרכנים בחודש מרץ, שביקשו להיערך עם די מזון למקרה של סגר ממושך.

העלייה בביקוש תורגמה לצמצום מבצעים

נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים דוגמת הלבשה, הנעלה, מוצרי חשמל, כלי בית, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. מלבד רשתות המזון והפארם, היו מרבית החנויות סגורות במהלך החודש.
על פי נתוני סטורנקסט, חודש מרץ, שהיה חודש ההצטיידות לקראת משבר הקורונה, הוביל לזינוק של 40.3% במכירות שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח ונקיון), ומכירותיו הסתכמו ב-5.4 מיליארד שקל. העלייה בביקוש תורגמה מיידית לצמצום מבצעים - והצרכנים נאלצו לשלם על ההצטיידות במזון מחירים גבוהים.
העלייה במכירות לוותה בעליית מחירים בשיעור 1.1% ביחס למרץ אשתקד, על פי מדד המחירים של החברה. עליית המחירים נרשמה למרות שהשנה חג הפסח חל בתחילת אפריל, ובמרץ אמורים היו להתקיים מבצעי הוזלות לקראת הפסח. עיקר ההתייקרות נרשמה בחודש מרץ, ומתחילת השנה עומדת עליית המחירים על 0.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.